سرور مجازی
zoomit

بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان، پول می‌تواند خوشبختی بخرد

براساس فرضیه‌ای جدید با هدیه دادن پول می‌توان حس خوشبختی را در مردم جهان افزایش داد. در یک پژوهش جهانی به افرادی از سراسر جهان هدایای نقدی ده هزار دلاری داده شد. این افراد پیشرفت قابل توجهی را در سلامت خود گزارش دادند. حتی افرادی که از قبل وضعیت مالی خوبی داشتند با دریافت پول بادآورده حس بهتری پیدا کردند. این یافته‌ها مربوط به پژوهشی جدید با برخی ویژگی‌های عجیب بود. برای مثال هدایا از سوی زوجی ثروتمند اهدا شدند که هویتشان حتی برای پژوهشگرها مخفی ماند. الیزابت دان و رایان دایر، مؤلفان مقاله نوشتند:

داده‌ها به شفاف‌ترین شکل ممکن ثابت می‌کنند شهروندان می‌توانند خوشبختی جهان را ازطریق توزیع داوطلبانه‌ی ثروت افزایش دهند.

این پژوهش با عنوان «توزیع ثروت باعث افزایش خوشبختی می‌شود»، در جدیدترین نسخه‌ی مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Sicences منتشر شد. این پژوهش به ردیابی سطح خوشبختی در میان ۳۰۰ فرد در هفت کشور اختصاص یافت؛ ۲۰۰ نفر از افراد هدایای نقدی ۱۰ هزار دلاری را دریافت کردند و ۱۰۰ نفر این هدیه را دریافت نکردند. از افرادی که پول گرفته بودند خواسته شد پول خود را ظرف مدت سه ماه برای هرچیزی که می‌خواهند خرج کنند. آن‌ها اجازه نداشتند این پول را صرف سرمایه‌گذاری یا فعالیت‌های غیرقانونی کنند.

پژوهشگرها همچنین به‌صورت منظم تمام شرکت‌کنندگان به‌ویژه گروهی را که پول دریافت نکرده بودند، زیرنظر داشتند. سپس ازطریق پرسش‌های غیرمرتبط با پول، بر سلامت ذهنی آن‌ها نظارت کردند. افرادی که هدایای ۱۰ هزار دلاری را گرفتند نسبت به افرادی که از دریافت هدیه محروم شدند، احساس رضایت قابل توجهی نسبت به زندگی پیدا کردند. احساس خوشبختی دریافت‌کنندگان پول تا پایان پژوهش شش ماهه پایدار بود. مؤلفان در این‌باره نوشتند:

بنابراین ثابت شد که هدایای نقدی حتی با وجود گذشت چند ماه پس از خرج شدن پول، مزایای پایداری برای سلامت روان دارند.

هدیه‌های نقدی

افرادی که هدایای نقدی ده‌هزار دلاری را در پژوهش جهانی دریافت کردند، پیشرفت قابل توجهی را در سلامتی خود گزارش دادند

از طرفی افرادی که هدایای نقدی را دریافت نکرده بودند هیچ تغییری را در سطح خوشبختی خود گزارش نکردند. همچنین احساس خوشبختی در میان دریافت‌کنندگان پولی که از کشورهای کم‌درآمد بودند به شکل محسوسی افزایش یافت. شاید این نتیجه چندان عجیب به نظر نرسد اما این پژوهش فرصت منحصر‌به‌فردی برای ارزیابی این تأثیر بود. پژوهشگرها با تخصیص مقادیری به سطح خوشبختی شرکت‌کنندگان به این نتیجه رسیدند که مزیت خوشبختی دریافت پول، برای افراد کشورهای کم‌درآمد سه‌ برابر بیشتر از کشورهای پردرآمد بود. این محاسبات می‌توانند برای افراد خیر که می‌خواهند به حداکثر نتیجه‌ی مثبت از کار خود برسند، مفید باشند. به نقل از دان:

افراد با سرمایه‌گذاری روی خوشبختی به بازگشت سرمایه‌ی بیشتر و بزرگ‌تری می‌رسند. نوعی ROI احساسی که از اهدای پول به افراد در کشورهای کم‌درآمد به دست می‌آید.

برای مثال افرادی با درآمد خانوار ۱۲۳ هزار دلار، پس از دریافت ۱۰ هزار دلار حس خوشبختی زیادی پیدا کردند. مؤلفان می‌نویسند:

با توجه به این مسئله که ۹۹ درصد از افراد کمتر از این مقدار درآمد دارند این یافته‌ها نشان می‌دهند انتقال پول نقد می‌تواند به سود اکثریت وسیعی از جمعیت جهان باشد.

البته ممکن است زوج ثروتمند یادشده با کم شدن ۲ میلیون دلار از حسابشان، احساس کمبود خوشبختی پیدا کرده باشند. براساس پژوهش‌های گذشته، حتی افراد پولدار با از دست دادن مقداری پول دچار کمبود رضایت از زندگی می‌شوند. اما حس بد اهداکنندگان می‌تواند با اهدای پول و دیدن خوشبختی افراد دیگر خنثی شود. براساس تخمین‌ها پس از بررسی سطح خوشبختی شرکت‌کنندگان، زوج اهدا‌کننده با اهدای هدایای نقدی، حس خوشبختی را ۲۲۵ برابر بیشتر از زمانی که پول را برای خود نگه داشته بودند، افزایش دادند.

آزمایش تأثیر پول

این آزمایش اجتماعی علمی از یک داستان عجیب سرچشمه می‌گیرد. همه‌چیز وقتی شروع شد که زوج ثروتمند با TED (سازمان غیرانتفاعی میزبان سخنرانان در انواع زمینه‌ها) برای اهدای پول خود به افراد تماس گرفتند.

اهداکنندگان گمنام

آزمایش اجتماعی علمی فوق از داستانی عجیب و واقعی سرچشمه می‌گیرد. همه‌چیز وقتی شروع شد که زوج ثروتمند با TED برای اهدای پول به افراد تماس گرفتند. TED سازمانی غیرانتفاعی است که میزبانی سخنرانان را در انواع مختلف موضوع‌ها برعهده دارد. به نقل از کریس اندرسون، بنیان‌گذار TED:

این زوج می‌خواستند مقدار زیادی پول را اهدا کنند و این کار را نه صرفاً برای کمک به مردم بلکه برای بررسی طبیعت انسان انجام دادند.

اندرسون با دان که قبلاً درباره‌ی سخاوت و بخشش در TED سخنرانی کرده بود تماس گرفت و به او پیشنهاد داد داده‌های این آزمایش را تحلیل کند. دان، استاد روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا و مؤلف کتاب «پول شادی‌بخش: علم خرج کردن پول با رضایت بیشتر» این فرصت را از دست نداد زیرا پژوهش‌های قبلی او در رابطه با موضوع اهدای پول صرفاً متمرکز بر گیرندگان کم درآمد بود و این پژوهش فرصتی بود که تأثیر هدایای نقدی بر افرادی با درآمد و سوابق مختلف اجتماعی اقتصادی را بررسی کند.

TED این پژوهش را آغاز کرد و داده‌ها را با دان و دایر به اشتراک گذاشت. البته یافته‌ها محدودیت‌هایی داشتند: این پژوهش متمرکز بر بازه‌ی زمانی محدودی بود (شش ماه از مارس تا سپتامبر ۲۰۲۱) و شرکت‌کنندگان از توییتر انتخاب شدند و لازم بود به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. تمام شرکت‌کنندگان تحصیل‌کرده و دارای گرایش سیاسی لیبرال بودند اما شرایط اقتصادی متفاوتی داشتند و برخی از آن‌ها در کشورهای کم‌درآمدی زندگی می‌کردند که در برآورده ساختن نیازهای خود دچار مشکل بودند. گروهی دیگر در ایالات متحده زندگی می‌کردند که درآمد شش رقمی داشتند. شرکت‌کنندگان به‌طور کلی در کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، کنیا، اندونزی و برزیل زندگی می‌کردند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • پول در دنیای امروز بیش از گذشته موجب شادی می‌شود
  • نتیجه یک بررسی: سلامت روان نسل جوان در همه‌ جای دنیا در حال بدتر شدن است

شرکت‌کنندگان آزمایش فقط می‌دانستند که برای کار در «آزمایشی اسرارآمیز» ثبت نام می‌کنند. ۲۰۰ نفری که هدایای نقدی را دریافت کردند ازطریق ویدئوی آندرسون از این پول بادآورده باخبر شدند. اندرسون در این ویدئو نامه‌ی زوج اهداکننده را خواند؛ اما بازهم برخی از شرکت‌کنندگان باور نمی‌کردند این هدیه واقعی باشد. آن‌ها تا وقتی که پول را در حساب بانکی‌شان ندیدند اهداف این آزمایش را باور نکردند.

به برخی از شرکت‌کنندگان گفته شد پول را مخفی نگه دارند درحالی‌که از برخی دیگر خواسته شد خبر دریافت پول را با دوستان و خانواده‌ی خود درمیان بگذارند و درباره‌ی چگونگی خرج کردن این پول بادآورده توییت کنند. با جستجوی هشتگ mysteryexperiment# در توییتر می‌توانید برخی از توییت‌های مربوط به این آزمایش را ببینید. یکی از شرکت‌کنندگان برای خواهرش خودرویی خرید و دیگری آن را صرف لوبیاهای گران‌قیمت موروثی کرد.

دایر که هنگام کار روی این مقاله دانشجوی دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا بود، حالا پژوهشگر ارشد مؤسسه‌ی Happier Lives یک سازمان غیرانتفاعی بریتانیایی است که به بررسی روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی بهبود سلامت روان افراد در سراسر جهان می‌پردازد. یافته‌های این پژوهش توجه زیادی را به خود جلب کردند. GiveDirectly، سازمانی غیرانتفاعی که پول را به افراد فقیر منتقل می‌کند هم از این روش خیریه استفاده می‌کند. به گفته‌ی دان:

بزرگ‌ترین امید من برای پژوهش این است که مردم از آن کپی‌برداری کنند و بتوانند کاری را انجام دهند. لازم نیست هدیه‌ صرفاً ۲ میلیون دلار باشد. حتی مقدار کمتری از این پول هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا