سرور مجازی
zoomit

ثانیه کبیسه در سال ۲۰۳۵ به تاریخ می‌پیوندد

گروهی جهانی متشکل‌ از دانشمندان و نمایندگان دولت‌ها اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۵ استفاده از ثانیه‌ی کبیسه به‌پایان می‌رسد. ثانیه‌ی کبیسه هر چند سال یک‌ بار با هدف سازگاری با کاهش تدریجی سرعت چرخش زمین، به ساعت هماهنگ جهانی اضافه می‌شود. در سال‌های اخیر، این اقدام باعث شده است که شرکت‌های حوزه‌ی فناوری با مشکلاتی عجیب مواجه شوند.

براساس گزارش ورج و نیویورک تایمز، ثانیه‌ی کبیسه نخستین‌بار در سال ۱۹۷۲ معرفی شد تا به‌طور تقریبی هر ۲۱ ماه یک‌ بار، ساعت هماهنگ جهانی تنظیم شود. ثانیه‌های کبیسه قاعده‌ی مشخصی ندارند و به‌دلیل سرعت متغیر چرخش زمین، پیش‌بینی آن‌ها دشوار است. همین موضوع باعث می‌شود ثانیه‌ی کبیسه سیستم‌هایی که مبتنی‌بر گاه‌شماری دقیق هستند، دچار مشکل کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • با افزایش سرعت چرخش زمین، رکورد کوتاه‌ترین روز تاریخ شکسته شد
  • تلاش بی‌پایان برای تعیین زمان دقیق

متا،‌ شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، اوایل سال جاری میلادی در بیانیه‌ای به مشکلاتی اشاره کرد که درنتیجه‌ی استفاده از ثانیه‌ی کبیسه ایجاد می‌شوند و خواستار پایان‌دادن به ثانیه‌ی کبیسه شد. در سال ۲۰۱۲، به‌دلیل اعمال ثانیه‌ی کبیسه، شبکه‌ی اجتماعی ردیت به‌مدت ۴۰ دقیقه از دسترس خارج شد. در سال ۲۰۱۷، اتفاق مشابهی برای سرویس DNS شرکت کلادفلر رخ داد.

کشورهای عضو اداره‌ی بین‌المللی اوزان و معیارها در جلسه‌‌ای که اخیراً در فرانسه برگزار شد، به تصویب «قطع‌نامه‌ی D» رأی دادند. این قطع‌نامه اعلام می‌کند که استفاده از ثانیه‌ی کبیسه باید از سال ۲۰۳۵ تا حداقل سال ۲۱۳۵ متوقف شود. این کشورها امیدوار‌‌‌ند در بازه‌ی زمانی یادشده، دانشمندان بتوانند سیستم بهتری برای سازگاری بین مقیاس زمانی اتمی و نجومی طراحی کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا