سرور مجازی
zoomit

ضوابط شناسایی و بهره‌مندی از آیین‌نامه حمایت از پلتفرم‌های داخلی اعلام شد

فیلترینگ پلتفرم‌های بین‌المللی مانند اینستاگرام و واتساپ آسیب‌های قابل توجهی به کسب‌وکارهای آنلاین وارد کرد و علاوه بر کاهش درآمد، بسیاری از آن‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار داد. چهل روز پس از آغاز این موج فیلترینگ، دولت از برنامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال رونمایی کرد. برنامه‌ای که البته توسط کارشناسان طرحی خوب در زمان بد لقب گرفت.

حالا و نزدیک به بیست روز پس از رونمایی از این طرح، سازمان فناوری اطلاعات ضوابط شناسایی سکوهای مشمول و شرایط بهره‌مندی از این بسته حمایتی را معرفی کرده است. پلتفرم‌ها براساس شاخص‌های ذکرشده در این فراخوان ارزیابی شده و از مزایا و ظرفیت‌های بسته حمایتی دولت بهره‌مند می‌شوند. شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران، شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها و شاخص‌های قابلیت‌های نرم‌افزاری و فنی با درصدهای وزنی متفاوت ملاک ارزیابی پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

جدول حمایت از پلتفرم‌های داخلی

در خصوص دو شاخص نخست، یعنی پذیرش عمومی سکو برای کاربران و کسب‌وکارها دو معیار در نظر گرفته شده است: میزان رضایت کاربران (با ۳۰ امتیاز) و تعداد کاربر فعال ماهانه (با ۷۰ امتیاز) که به ازای هر ۱۰۰ هزار کاربر یک امتیاز برای پلتفرم در نظر گرفته می‌شود.

در خصوص شاخص‌های عمومی برای کسب‌وکارها نیز تعداد کسب‌وکارهای ثبت نام و احراز هویت شده (۳۰ امتیاز)، تعداد فروش کالا یا خدمات در یک سال گذشته (۴۰ امتیاز) و تعداد کانال‌های عمومی عرضه کالا، محتوا و خدمات (۳۰ امتیاز) برای شناسایی و ارائه حمایت به پلتفرم‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.

جدول حمایت از پلتفرم‌های داخلی

شاخص‌های قابلیت‌های نرم‌‎افزاری سومین فاکتوری است که در ارزیابی و ارائه حمایت به پلتفرم‌ها بررسی می‌شود. این شاخص قابلیت‌ها و امکاناتی مانند انتقال پیام نوشتاری و صوتی و ویدیویی، قابلیت انتقال فایل، قابلیت تبلیغات برای کسب‌وکارها، قابلیت ایجاد فروشگاه، درگاه مالی و پرداخت، قابلیت اعتمادسازی بین خریدار و فروشنده و… را برای امتیازدهی به پلتفرم‌ها مورد توجه قرار می‌دهد.

جدول حمایت از پلتفرم‌های داخلی

پس از بررسی این شاخص‌ها، پلتفرم‌ها با سطح امتیاز ۶۵ درصد و بیشتر از کلیه حمایت‌های موجود در آیین‌نامه حمایتی دولت برخوردار خواهند شد. همچنین، سکوهایی که امتیازشان بین ۵۰ درصد تا ۶۵ درصد باشد صرفاً از بخشی از حمایت‌های مندرج در بند ۳، ۶، ۷ و ۸ و متناسب با آیین‌نامه‌های اجرایی آن‌ها بهره‌مند خواهند شد.

متقاضیان برخورداری از این بسته حمایتی باید تمام مدارک، مستندات و فرم‌های تکمیل‌شده خود را تا تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱ به آدرس platform@ict.gov.ir ارسال کنند.

* متن کامل این فراخوان را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا