سرور مجازی
zoomit

اهمیت استعلام برند قبل از ثبت طبق گفته ثبتی نو

استعلام برند چیست؟

استعلام برند از نخستین کارهایی است که باید پیش از ارسال اظهارنامه برای ثبت برند انجام دهید. برند علامتی تجاری است که شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند برای متمایز‌کردن آن‌ها هم از‌نظر بازاریابی و هم از‌نظر محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند، استفاده شود.

ازآن‌‌جاکه امروزه برندهای مختلفی ثبت شده‌اند، لازم است هر فرد یا مجموعه‌ای که قصد ثبت این نوع علامت تجاری را دارد، آن را انجام دهد؛ چراکه استعلام علامت تجاری باعث می‌شود از تشابه برند شما جلوگیری شود و در زمان ثبت برند در سامانه مربوطه، درخواست شما غیر‌قابل‌قبول نباشد.

استعلام ثبت برند برای اطمینان از اینکه شرکتی که مد‌نظر دارید، ثبت شده و معتبر است یا نه، نیز اهمیت دارد. شما می‌توانید با این کار درباره قانونی‌بودن برندی که با آن همکاری می‌کنید، اطلاعات کسب کنید و به مشخصات آن دست یابید. در‌ادامه به نحوه استعلام برند تجاری و پیش‌نیازها و مزایای آن می‌پردازیم.

راهنمای استعلام‌گرفتن از برند

برای آنکه اقدام به استعلام برند کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید از مؤسسات و مجموعه‌هایی مانند ثبتی نو که خدمات ثبتی را انجام می‌دهند، استفاده کنید، به کافی‌نت‌ها مراجعه یا از روش زیر استفاده کنید.

برای این کار سایتی وجود دارد که می‌توانید مشخصات شرکت‌های ثبت‌شده را از آن دریافت کنید و اطلاعات آن‌ها را به‌دست آورید. همچنین، می‌توانید ازطریق این سایت برندی که قصد ثبت‌کردن آن را دارید، ردیابی و در این حالت اطمینان حاصل کنید که با استعلام برند از اداره ثبت، علامت تجاری مشابه شما در حوزه کاری مربوطه ثبت نشده است.

  • ابتدا به سایت rrk.ir مراجعه کنید.

  • در بخش سمت راست، گزینه آگهی‌های قانونی را انتخاب کنید.

  • در صفحه باز‌شده، تمام اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده از سال ۱۳۹۷ به‌بعد و از سال ۱۳۹۶ به‌قبل نمایش داده می‌شود.

  • با‌‌‌توجه‌‌به درخواست سامانه، شما می‌توانید با وارد‌کردن حداقل یکی از فیلدهای مدنظر، امکان استعلام را داشته باشید. شما می‌توانید با جست‌وجوی نام شرکت، شماره ثبت و… این اطلاعات را دریافت کنید.

  • در‌صورتی‌که قصد استعلام برند را دارید، می‌توانید در فیلد «نام شرکت» آن را وارد کنید و در فیلد «نوع آگهی»، آن را روی مقدار «ثبت علامت» بگذارید. حال جست‌وجو را بزنید.

اگر قبلاً نامی ثبت شده باشد، در قسمت انتهای صفحه پیامی را دریافت می‌کنید. سپس، می‌توانید با ورود به این قسمت، اطلاعات کامل آن را دریافت کنید.

استعلام برند قبل از ثبت

پیش‌نیازهای استعلام برند

برای استعلام برند نیازی به شرایط خاصی ندارید و فقط عبارت مد‌نظر خود را به‌صورت دقیق جست‌وجو کنید. همچنین به نکات زیر توجه کنید:

  • عبارت مدنظر خود را بدون اشتباه یا حرف اضافه (حتی فضای خالی) بنویسید.

  • برندی که انتخاب می‌شود، بایدیکی از کلمات برند مدنظر شما را داشته باشد.

  • برای استعلام‌گرفتن ازطریق وب‌سایتی که در قسمت قبل معرفی شد، نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

  • توجه کنید که استعلام‌گرفتن برند به دو قسمت بعد از سال ۱۳۹۷ و قبل آن تقسیم شده است؛ بنابراین، بهتر است در هر دو حالت نسبت به جست‌وجوی آن اقدام کنید.

  • مدت‌‌زمانی که برای استعلام برند در این روش وجود دارد، کمتر از ۱ دقیقه است؛ بنابراین، می‌توانید به سرعت نسبت به انجام آن اقدام کنید.

  • توجه کنید که حتی با گرفتن این استعلام، ممکن است کارشناسان در زمان ثبت‌کردن برند به‌صورت سلیقه‌ای عمل کنند؛ پس تضمینی در این رابطه وجود ندارد.

مراحل ثبت برند

جمع‌بندی و مزایای استعلام برند

درمجموع، باید گفت آگاهی از برندهای ثبت‌شده یکی از پیش‌شرط‌هایی است که باید قبل از ثبت‌کردن برند آن را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از روش‌هایی که در قسمت قبل بیان شد، استفاده کنید. در‌صورتی‌که با استعلام علائم تجاری قبلاً چنین چیزهایی وجود داشته باشند، شما نباید آن‌ها را مجدداً برای شرکت یا کسب‌و‌کار خود انتخاب کنید؛ چراکه درخواست شما در پروسه‌ای زمان‌بندی‌شده پس از ارسال اظهارنامه، به‌وسیله کارشناسان اداره مالکیت معنوی بررسی می‌شود و احتمال آن که درخواست شما برگشت داده شود، وجود دارد.

از دیگر مزایای استعلام برند مالکیت معنوی می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • از ثبت برند تکراری حتی در‌صورتی‌که کارشناسان هم به این موضوع قائل نشوند، جلوگیری می‌کند. این کار باعث می‌شود تا محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، از دیگران متمایز شود.

  • از سوء‌تفاهم‌هایی که براثر مشابهت یا یکسان‌بودن برند شما ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند. این سوء‌تفاهم ها می‌تواند از سوی مشتریان یا شرکت‌ها ایجاد شود.

  • نام و برند شما به‌گونه‌ای منحصر‌به‌فرد می‌شود. این کار می‌تواند ارزش و اعتبار آن را در یک حوزه بالاتر ببرد.

  • شما می‌توانید از برندهایی که دقیقاً مشابه شما ثبت شده‌اند، مطلع شوید.

  • شما می‌توانید با استعلام برند، از وجود شرکت‌های مشابه در‌زمینه کاری خود یا سایر حوزه‌ها نیز اطلاع کسب کنید. این کار می‌تواند منجر به همکاری شما با آن‌ها نیز شود.

  • به این نکته توجه کنید که در برخی موارد، برند شما به‌دلیل تشابه در نظر گرفته نمی‌شود.

شما می‌توانید برای تأیید و استعلام‌گرفتن از برندهای خود، ازطریق خدماتی که سایت ثبتی نو ارائه می‌کند، اقدام کنید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا