سرور مجازی
zoomit

گوش شنوایی برای حذف محدودیت‌های اینترنت وجود ندارد

هیئت نمایندگان اتاق ایران در جلسه ۲۹ آبان با محوریت مسائل روز اقتصاد کشور به برنامه هفتم توسعه و اثرات اقتصادی اختلال اینترنت بر کسب‌وکارها و معیشت جامعه پرداختند.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، رئیس اتاق ایران از بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکاری گفت که با محدودیت‌های فضای ارتباطی کشور درمعرض نابودی هستند و از ۹ میلیون نفری که معیشت‌شان درمعرض تهدید قرار گرفته است. او با اشاره به اینترنت به‌عنوان یکی از اجزای مهم و انکارناپذیر فضای کسب‌وکار امروز، محدودیت آن را در دو ماه گذشته یکی از مشکلات صاحبان کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک دانست. همچنین به گفته‌ی او براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی ۳.۳ درصد تولید ناخالص ملی به صورت مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است: «بر این اساس محدودسازی اینترنت در چند ماه اخیر ضمن آن‌که زیان جبران‌ناپذیری را بر بسیاری از شرکت‌ها به‌ویژه کسب‌وکارهای فعال در بخش خدمات تحمیل کرده، به کاهش سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی منجر شده است.»

غلامحسین شافعی در ادامه‌ی این جلسه به نقش شبکه‌های اجتماعی خارجی در بازار کالاهای تولید ایران اشاره کرد و گفت این مسئله، اهمیت توجه به ادامه حیات کسب‌وکارهای اینترنتی را بیشتر می‌کند:

بیش از ۷۱ درصد از محصولات مبادله شده در صفحات اینستاگرام، کالای تولید ایران بوده است که عمدتاً زنان و جوانان صاحبان این کسب‌وکارها هستند.

او در ادامه از آمارهای نظرسنجی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت که براساس آن ۲۵ درصد پاسخ‌دهندگان خبر از کاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدی فروش داده بودند: «برآورد میزان خسارت احتمالی در صورت تداوم محدودیت‌ها هم جالب توجه است. ۲۵ درصد روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خسارت برآورد کرده‌اند. ۲۱ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و ۲۶ درصد بالای صد میلیون تومان تخمین زده‌اند. بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در این شرایط درمعرض نابودی هستند. نوش داروی بعد از مرگ سهراب کارساز نیست.»

به رشد اقتصاد دیجیتال امیدی نیست

در این جلسه همچنین نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران حضور داشت که گزارشی درباره‌ مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی در دو ماه گذشته ارائه داد. فرزین فردیس خبر داد ۱۶ جلسه با نهادهای مختلف کشور با هدف حذف محدودیت‌های اینترنت تشکیل شده اما در این رابطه چندان گوش شنوایی وجود ندارد:

امید به آینده در کشور مخدوش شده است. از همه بدتر وضعیت اقتصاد دیجیتال است که جوانه‌های اولیه رشد آن زده بود و متأسفانه امروز رو به افول گذاشته و دیگر به آن امیدی نیست.

اتاق ایران پیش از این هم بارها نسبت بر تبعات محدودیت‌های اینترنت بر اقتصاد دیجیتال تأکید کرده و درجلساتی با مسئولان کشور انتقادهایش را به گوش آن‌ها رسانده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا