سرور مجازی
zoomit

لایحه/طرح انتظام‌بخشی نمایش ویدیویی آنلاین؛ VODها سر و سامان می‌گیرند؟

به گزارش دیتاسنتر من، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط در راستای نظم بخشیدن به وضعیت پلتفرم‌های نمایش ویدیویی آنلاین، پیش‌نویس پیشنهادی خود را منتشر کرده و در متن آن به نکاتی درباره شورای بازبینی محتوا، وظایف و چشم‌اندازها پرداخته است.

پس از اختلاف‌ها و کشمکش‌های فراوان میان شبکه نمایش خانگی و ساترا درباره وضعیت و چگونگی فعالیت این پلتفرم‌ها، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط با تنظیم پیش‌نویس قانون انتظام‌بخشی نمایش ویدیویی آنلاین و نیز پیش‌نویس قانون ضوابط تبلیغات تجاری و عدالت رقابتی، نقشی در تنظیم و بهبود مناسبات جهان رو به گسترش VOD‌ها ایفا کند.

در متن منتشرشده توسط این انجمن، پیش از پرداخت به متن پیش‌نویس، چالش‌ها و موانع موجود در این حوزه مورد اشاره قرار گرفته و نبود قانون تنظیم‌گری، نگاه بدبینانه مسئولان سیاسی ارشد به ظرفیت‌های جهان مجازی و الکترونیک، کمبود و نقصان قوانین حمایت‌کننده از حقوق مادی و معنوی پدید‌آورندگان، ضعف زیرساخت اینترنت در انتقال محتوا و اعمال ممیزی سلیقه‌ای به محتوا بدون حضور نمایندگان پدیدآورنده، به‌عنوان مهم‌ترین موانع مطرح شده است.

منشور اخلاق حرفه‌ای بخش دیگری از متن این پیش‌نویس محسوب می‌شود که در ۹ بند تنظیم شده و در این بندها به برخی مسائل و موضوعات اخلاقی و حرفه‌ای، همچون عملکرد شفاف و قوی انجمن، رعایت نظم حرفه‌ای، لزوم ریشه‌یابی مسائل و مشکلات برای رفع آن‌ها و… اشاره شده است.

پیش‌نویس (طرح/لایحه) انتظام‌بخشی نمایش ویدیویی درخواستی برخط نیز در ۲۸ ماده با تبصره‌ها و جزئیات مشخص تدوین و منتشر شده است. در توضیح ابتدایی این پیش‌نویس نیز چنین توضیح داده شده است:

در اجرای بندهای ششم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با باور به اصالت کنش و رفتار مسئولانه آدمی که در گرو مشارکت و انتخاب آزادانه شکل می‌گیرد، پیش‌نویس قانون نظارت و انتظام‌بخشی رسانه‌های صوت و تصویر انتشار محتوا تقدیم می‌شود.

در این پیش‌نویس ابتدا رسانه‌های صوتی و تصویری انتشار محتوا تعریف و زمینه‌ها و مختصات فعالیتشان معین شده است. در ماده دیگر این پیش‌نویس نیز درباره مسئولیت صدور پروانه توضیحی ارائه شده و چنین نوشته شده است:

مسئولیت صدور پروانه فعالیت، نظارت و انتظام‌بخشی رسانه‌های صوتی و تصویری انتشار محتوا بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است که توسط هیئت نظارت و انتظام‌بخشی فعالیت رسانه‌های موصوف تشکیل و اداره می‌شود.

طبق ماده مذکور، این هیئت متشکل است از رئیس مرکز ملی فضای مجازی، ریاست سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارتباطات و فناوری، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای عالی اسلامی استان‌ها، وزیر ورزش و جوانان، دادستان کل کشور، دبیر انجمن کارفرمایی نمایش ویدیویی برخط، نماینده پادکست‌های فعال و دو تن از میان مدیران نهادهای مدنی تولیدکننده محتوا، خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر.

در ماده سوم موجود در این متن نیز آمده است که با هدف تحقق انجام مأموریت، دبیرخانه نظارت و انتظام‌بخشی و تدوین مقررات رسانه‌های صوتی تصویری انتشار محتوا ذیل ساختار و تشکیلات سازمان فناوری اطلاعات ایران/رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و اداره می‌شود.

طبق بند چهارم این پیش‌نویسی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ریاست هیئت نظارت، انتظام‌بخشی و تدوین مقررات رسانه‌های انتشار محتوا را بر عهده داشته و پاسخگوی عملکرد هیئت در مجلس و سایر مراجع ذی‌صلاح است.

براساس ماده پنجم، این هیئت علاوه بر صدور پروانه فعالیت و تدوین مقررات رسانه‌های صوت و تصویر انتشار محتوا، به بررسی، رسیدگی، صدور و اعمال احکام انتظامی نیز می‌پردازد که از تذکر کتبی تا اعمال محدودیت‌های خدماتی و فنی، در نظر گرفتن جریمه نقدی و لغو پروانه فعالیت را شامل می‌شود.

در سایر ماده‌های موجود در این پیش‌نویس، به مواردی از جمله محتوای ممنوعه جهت انتشار، محل واریز جرایم مالی حاصل از این قانون، ترکیب اعضای شورای بازبینی محتوا و نحوه فعالیت آن، ترکیب اعضای شورای عالی بازبینی و وظایف آن‌ها، تعیین وظایف مربوط به شورای درجه‌بندی اشاره و پرداخته شده است.

* متن کامل این پیش‌نویس را می‌توانید از اینجا ببینید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا