سرور مجازی
zoomit

فضاپیمای اوراین نخستین تصویر شگفت‌انگیز از زمین را در مسیر عزیمت به ماه ارسال کرد

کپسول اوراین، فضاپیمای مسافربری جدید ناسا دیروز اندکی پس از آغاز سفر ۲۵ روزه‌اش به اعماق فضا، نخستین تصویر خیره‌کننده‌اش را ارسال کرد. این فضاپیما که ۲۵ آبان در ساعت ۱۰:۱۷ به وقت ایران برفراز موشک غول‌پیکر اسپیس لانچ سیستم (SLS) پرتاب شد، قرار است در قالب مأموریت آرتمیس ۱، پرواز آزمایشی بدون‌سرنشینی را به دور ماه انجام دهد.

تصویر سلفی جدید از فضاپیمای اوراین و قرص نیمه‌روشن زمین، بیش از ۹ ساعت پس از آغاز پرواز آرتمیس ۱ به‌دست آمد. در آن زمان، کپسول با پیمودن تقریباً یک‌چهارم مسافت بین زمین و ماه، ۹۲ هزار کیلومتر از خانه فاصله داشت و با سرعت نزدیک به ۸۸۰۰ کیلومتر بر ساعت درحال حرکت بود.

ساندرا جونز، سخنگوی ناسا درجریان پخش زنده گفت: «این منظره از زمین که از فضاپیمایی مسافربری ثبت شده است، آخرین بار در سال ۱۹۷۲ در جریان واپسین مأموریت آپولو در تقریباً نیم‌قرن پیش دیده شد. این تصویر از تیله آبی ما در سیاهی فضا اکنون نسل جدید (نسل آرتمیس) را مجذوب می‌کند.»

منظره زمین از نگاه فضاپیمای اوراین

علاوه‌بر تصویر سلفی، ناسا نمایی از داخل کپسول اوراین را نیز منتشر کرده است. این عکس، مانکنی نشسته بر صندلی به نام فرمانده مونیکین کامپوس را درحال آزمایش لباس نارنجی‌رنگی نشان می‌دهد که فضانوردان سوار بر فضاپیما در پرواز بعدی خواهند پوشید.

در فضای داخل کپسول، سخت‌افزار «آزمایش کالیستو» نیز به چشم می‌خورد که مشارکتی با همراهی آمازون برای آزمودن فناوری الکسا در فضا است. همچنین در سمت راست تصویر، یکی از پنجره‌های اوراین را می‌توان دید.

براساس بیانیه ناسا، دو دوربین دیگر در داخل فضاپیما قرار دارند که یکی از آن‌ها از پنجره جلوی کپسول به بیرون نگاه می‌کند و دیگری از پنجره دریچه بالایی نظاره‌گر بیرون است. این دوربین پس از پرتاب صحنه دورانداختن سامانه لغو پرتاب کپسول را ثبت کرد و هنگام فرود نیز شاهد گشوده‌شدن چتر نجات فضاپیما خواهد بود.

فضای داخلی فضاپیمای اوراین

تصویر سلفی، کپسول اوراین و برخی قسمت‌های آن ازجمله موتور بزرگ نیروبخش پرواز فضاپیما به دور ماه و صفحه‌های خورشیدی را در سمت چپ تصویر نشان می‌دهد. اوراین درمجموع چهار صفحه خورشیدی را حمل می‌کند که به صورت صلیبی روی فضاپیما نصب شده‌اند. درواقع این تصویر به‌وسیله دوربینی ثبت شده است که روی یکی از همین صفحه‌ها قرار دارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • برنامه آرتمیس؛ ناسا چگونه انسان را به ماه بازمی‌گرداند؟
  • مأموریت آرتمیس ۱؛ وسایل بامزه‌ای که کپسول اوراین ناسا به دور ماه حمل خواهد کرد

دیوید ملندرز، مدیر یکپارچه‌سازی تصاویر برای برنامه اوراین در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون در بیانیه‌ای گفت: «روی هر یک از چهار بال خورشیدی اوراین، یک دوربین تجاری غیرسفارشی نصب شده است که برای استفاده در فضا سازگار شده‌اند و منظره بخش بیرونی فضاپیما را نشان می‌دهند.

مأموریت آرتمیس ۱ تمام مراحل مهم برای روز پرتاب را با موفقیت پشت سر گذاشته است. فضاپیما پنج روز آتی را صرف عزیمت به سمت ماه خواهد کرد و دوشنبه ۳۰ آبان به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از آن خواهد رسید. اوراین سپس پیش از بازگشت به زمین، چندین روز مشغول گردش به دور ماه خواهد بود. درنهایت مأموریت ۲۵ روزه یکشنبه ۲۰ آذر به پایان خواهد رسید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا