سرور مجازی
zoomit

انویدیا و مایکروسافت یکی از پرقدرت‌ترین ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی دنیا را تولید می‌کنند

انویدیا در بیانیه‌ای مطبوعاتی از «همکاری چند ساله» با مایکروسافت خبر داده است. براساس گزارش ورج، انویدیا و مایکروسافت قصد دارند «یکی از قوی‌ترین ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی دنیا» را تولید کنند. این ابرکامپیوتر پردازش‌های سنگین مربوط به تعلیم ‌و مقیاس‌دهی مدل‌های هوش مصنوعی را انجام خواهد داد.

به موجب همکاری تجاری، انویدیا قرار است از ماشین‌های مجازی مقیاس‌پذیر مایکروسافت با هدف پیشرفته‌ترکردن مدل‌های هوش مصنوعی مولد نظیر DALL-E استفاده کند. ابرکامپیوتر مشترک انویدیا و مایکروسافت که مبتنی‌بر زیرساخت ابری Azure خواهد بود، قرار است از «ده‌ها هزار» پردازنده‌ی گرافیکی H100 و A100 انویدیا و پلتفرم شبکه‌ی Quantum-2 InfiniBand که برای دیتاسنتر تولید شده‌اند استفاده کند.

براساس بیانیه‌ی انویدیا، ترکیب زیرساخت ابری مایکروسافت آژور و پردازنده‌های گرافیکی و تجهیزات شبکه و مجموعه‌ابزار هوش مصنوعی تیم‌ سبز به شرکت‌های بیشتری امکان می‌دهد که هوش مصنوعی (به‌خصوص مدل‌های بزرگ و پیشرفته) را تعلیم دهند و در سیستم‌های خود پیاده‌سازی کنند. انویدیا و مایکروسافت در همکاری با هم، توسعه‌ی نرم‌افزار Microsoft DeepSpeed را که متمرکز بر بهینه‌سازی یادگیری عمیق است ادامه می‌دهند.

مقاله‌های مرتبط:

  • مایکروسافت و انویدیا بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مدل زبانی جهان را خلق کردند
  • محققان چینی می‌گویند مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان ساخته‌اند

انویدیا می‌گوید ابرکامپیوتر موردبحث برای «تحقیق و شتاب‌دهی به پیشرفت‌های هوش مصنوعی مولد» کاربرد خواهد داشت. هوش مصنوعی مولد کلاس نسبتاً جدیدی از مدل‌های زبانی بزرگ مثل DALL-E و Stable Diffusion است که از الگوریتم‌های خودآموز برای ساخت تنوع بالایی از محتوا مثل متن، کد، تصاویر دیجیتالی، ویدیو و صوت استفاده می‌کنند. این مدل‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی تجربه کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است نیاز به زیرساخت‌های قدرتمند بیش از پیش حس شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا