سرور مجازی
zoomit

شاید سفارشات ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری کوالکام بین TSMC و سامسونگ تقسیم شود

کوالکام اخیراً از سیستم-روی-چیپ Snapdragon 8 Gen 2 رونمایی کرده است؛ تراشه‌ای که با استفاده از فرایند ۴ نانومتری بسیار کارآمد TSMC ساخته می‌شود. کوالکام احتمالاً به‌دلیل مشکلات تولید گرمای بیش‌ازحد Snapdragon 8 Gen 1 که به‌طور انبوه با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ تولید شد، به استفاده از فرایند کارآمد تراشه‌ساز تایوانی روی آورده است.

به گزارش WccfTech، سفارش‌های ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری کوالکام برای سال ۲۰۲۳، بار دیگر به TSMC داده خواهد شد، اما این احتمال همچنان وجود دارد که سامسونگ بار دیگر وارد زنجیره‌ی تأمین شرکت اهل سن‌دیگو شود؛ البته با این فرض که غول فناوری کره‌ی جنوبی مشکلاتی که باعث شد این شرکت سفارش‌های Snapdragon 8 Gen 2 را ازدست بدهد را برطرف کند.

دون مگوایر، معاون ارشد و مدیربازاریابی کوالکام در اجلاس اسنپدراگون که در هاوایی برگزار شد با خبرنگاران ملاقات کرد و درمورد آینده‌ی شرکت متبوعش و همکاری با شرکای تراشه‌ساز، توضیحاتی ارائه داد. وقتی صحبت از فرآیندهای تولید پیشرفته‌ی ۳ و ۲ نانومتری به‌میان آمد، مگوایر اعلام کرد کوالکام قصد دارد همکاری با سامسونگ را حفظ کند.

مگوایر همچنین درمورد وضعیت فعلی کوالکام اشاره کرد که این شرکت برای تکیه بر یک تولیدکننده‌ی تراشه، بیش‌ازحد بزرگ است و رویکرد استفاده از فرآیندهای ساخت چند شرکت، مشکلات عرضه‌ی تراشه‌ها را کاهش خواهد داد. علاوه‌براین، به‌کار‌گیری این روش تجاری به کوالکام کمک می‌کند تا قیمت‌گذاری‌های بهتری روی محصولات خود ارائه دهد و این همان رویکردی است که اپل نیز از آن پیروی می‌کند. مدیر بازاریابی کوالکام اظهارداشت:

کوالکام آنقدر بزرگ است که نمی‌تواند صرفاً با یک شرکت تراشه‌سازی کار کند. استراتژی استفاده از چند تولیدکننده‌ی تراشه، مزیت‌هایی برای عرضه دارد و ازنظر قیمت‌گذاری و مقیاس تولید نیز سودمند خواهد بود. به‌طورخاص این رویکرد برای گسترش به حوزه‌های تجاری غیر از گوشی‌های هوشمند، بسیار مناسب است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آیا گلکسی S23 از نسخه ویژه Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام بهره می‌برد؟
  • پردازنده دسکتاپ کوالکام؛ از پیکربندی مشابه M1 اپل تا اتکا بر هسته‌های Nuvia Phoenix

لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ درمقایسه با فناوری ۴ نانومتری TSMC ازنظر بازده انرژی در سطح پایین‌تری قرار داشت اما غول فناوری کره‌ای اکنون به فرایند ۳ نانومتری GAA روی آورده است و ادعا می‌کند مصرف انرژی با این فناوری تا ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت و عملکرد تراشه‌ها نیز تا ۲۳ درصد نسبت به فناوری قبلی ارتقا داده خواهد شد. بااین‌حال، این شرکت تاکنون هیچ سفارشی از شرکای سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند دریافت نکرده است.

سامسونگ تصمیم دارد با ساخت نسل دوم فناوری ۳ نانومتری GAA، مصرف انرژی را درمقایسه با معماری ۵ نانومتری خود تا ۵۰ درصد کاهش و عملکرد را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. پیش‌از این در برخی از گزارش‌ها گفته شده بود کوالکام نمونه‌های ۳ نانومتری GAA سامسونگ را بررسی کرده است و بر این‌اساس، تصمیم‌های تجاری خود را اتخاذ خواهد کرد. اگر TSMC در ساخت تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری خود با مشکلات بهره‌وری مواجه باشد، احتمالاً در آینده شاهد همکاری کوالکام و سامسونگ خواهیم بود.

درحال‌حاضر TSMC به انجام سفارشات ساخت Snapdragon 8 Gen 2 برای کوالکام ادامه می‌دهد و سال آینده مشخص می‌شود این شرکت‌ها چه برنامه‌هایی را دنبال خواهند کرد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا