سرور مجازی
zoomit

با وجود افت ۱۷ درصدی درآمد انویدیا، واحد دیتاسنتر این شرکت رشد کرد

انویدیا ساعاتی پیش جدیدترین گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی منتهی به اکتبر (مهر و آبان) خود را منتشر کرد. گزارش مالی انویدیا نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت بیشتر از انتظار تحلیلگران بود، اما سود هر سهم چنگی به دل نزد. در پی انتشار گزارش مالی انویدیا، ارزش سهام تیم سبز یک درصد رشد کرد.

انویدیا می‌گوید در سه‌ماهه‌ی مالی سوم موفق شده است به ازای هر سهم ۰٫۵۸ دلار سود تعدیل‌شده کسب کند، این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند سود هر سهم انویدیا ۰٫۶۹ دلار باشد. درآمد انویدیا در بازه‌ی زمانی موردبحث ۵٫۹۳ میلیارد دلار بود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند انویدیا به درآمد ۵٫۷۷ میلیارد دلاری دست پیدا کند.

انویدیا می‌گوید که انتظار دارد در فصل مالی چهارم به حدودا ۶ میلیارد دلار فروش برسد. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که فروش تیم سبز در فصل چهارم ۶٫۰۹ میلیارد دلار باشد.

براساس نوشته‌ی CNBC، حاشیه‌ی سود ناخالص انویدیا در فصل سوم ۱۱٫۶ درصد افت کرد و به ۵۳٫۶ درصد رسید. انویدیا می‌گوید کاهش حاشیه‌ی سود ناخالص نتیجه‌ی افزایش هزینه‌های مربوط به انبار کردن کالاها است، چون تقاضا برای تراشه‌های کلاس دیتاسنتر در چین پایین بوده است.

درآمد انویدیا در فصل مالی سوم ۱۷ درصد کمتر از بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ بود. انویدیا انتظار دارد در فصل جاری حاشیه‌ی سود ناخالص به ۶۳٫۲ درصد تا ۶۶ درصد افزایش یابد.

تحلیلگران و سرمایه‌گذاران فعالیت‌های انویدیا را از نزدیک بررسی می‌کنند، چون عملکرد خوب این شرکت تا حد زیادی نشان‌دهنده‌ی عملکرد مطلوب صنعت فناوری است. انویدیا نرم‌افزار و قطعات سخت‌افزاری پر اهمیتی را به بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی و ارائه‌دهندگان سرورهای ابری می‌فروشد.

در ماه‌های اخیر شرکت‌های فعال در صنعت تراشه نظیر انویدیا در حال کاهش انتظارات خود از درآمد در فصل‌های پیش رو بوده‌اند. این شرکت‌ها به دفعات هشدار داده‌اند که موجودی قطعات کامپیوتری در انبارها افزایش یافته و اکنون افراد زیادی به تهیه‌ی قطعات جدید علاقه نشان نمی‌دهند. انویدیا چند ماه پیش گفت که سرعت استخدام نیروهای جدید را کاهش می‌دهد. جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در بیانیه‌ای می‌گوید تیم سبز در حال «سازگاری با محیط کلان» است.

شاخه‌ی گیمینگ بازار کامپیوترهای شخصی پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا با افت درآمد مواجه شده است. کارت‌های گرافیک انویدیا که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به سختی قابل تهیه بودند، اکنون در تعداد فراوان موجودند و انویدیا تخفیف بسیار خوبی روی آن‌ها گذاشته است. انویدیا نسل جدید کارت‌های گرافیک خود را که قیمت بیشتری نسبت‌به نسل قبل دارند دردسترس مشتریان قرار داده است.

انویدیا می‌گوید کسب‌و‌کار گیمینگش در فصل مالی سوم فروش ۱٫۵۷ میلیارد دلاری ثبت کرد که نشان‌دهنده‌ی افت سالانه‌ی ۵۱ درصدی است. انویدیا می‌گوید خرده‌فروشی‌ها موجودی زیادی دارند و به همین دلیل تیم سبز کارت‌های گرافیک کمتری به آن‌ها می‌فروشد. به گفته‌ی انویدیا، شرایط اقتصادی فعلی و همچنین سیاست کوویدصفر دولت چین باعث شده است تقاضا از سوی مشتریان کاهش یابد.

کسب‌و‌کار دیتاسنتر انویدیا ۳٫۸۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که از رشد ۳۱ درصدی سالانه حکایت دارد. انویدیا افزایش فروش واحد دیتاسنتر را به بالا رفتن تقاضا از سوی شرکت‌های آمریکایی ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت نسبت می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط:

  • افت درآمد اینتل همچنان ادامه دارد؛ مدیر مالی شرکت از احتمال شروع رکود اقتصادی می‌گوید
  • با وجود افت ۱۷ درصدی درآمد اینتل، AMD در فصل سوم امسال ۲۹ درصد درآمد بیشتر به جیب زد

دولت ایالت متحده در ماه‌های اخیر محدودیت‌های شدیدی برای صادرات تراشه به چین در نظر گرفته است. انویدیا مدتی پیش اعلام کرد که محدودیت‌های موردبحث روی درآمدهای این شرکت اثر می‌گذارند. در همین راستا تیم سبز تراشه‌ی جدیدی برای بازار چین معرفی کرد که با محدودیت‌های دولت آمریکا سازگار بود. انویدیا اکنون می‌گوید کاهش فروش گرافیک‌های ممنوع‌شده در چین تا حد زیادی توسط محصولات جایگزین جبران می‌شود.

انویدیا چند واحد تجاری دیگر نیز دارد که ابعاد آن‌ها کوچک است. واحد Professional Visualization در سه‌ماهه‌ی سوم مالی تنها ۲۰۰ میلیون درآمد کسب کرد (افت ۶۵ درصدی نسبت‌به سال قبل). فروش تراشه‌های خودرومحور انویدیا ۸۶ درصد افزایش یافت و به ۲۵۱ میلیون دلار رسید.

سایر محصولات انویدیا مجموعا ۷۳ میلیون دلار درآمد برای این شرکت به ارمغان آوردند. این محصولات شامل تراشه‌های استخراج رمزارز (CMP) می‌شوند. انویدیا می‌گوید فروش این تراشه‌ها «جزئی» بود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا