سرور مجازی
zoomit

سیستم‌عامل لینوکسی فدورا 37 با گنوم 43 در دو نسخه CoreOS و Cloud منتشر شد

فدورا ۳۷ اکنون برای عموم دردسترس قرار گرفته است. این نسخه شامل جدیدترین نرم‌افزار و به‌خصوص گنوم ۴۳ است که پنل امنیتی دستگاه را به منوی تنظیمات اضافه می‌کند و ازطریق آن می‌توان اطلاعات امنیتی سخت‌افزار و سیستم‌عامل نصب‌شده روی دستگاه را مشاهده کرد. علاوه‌براین، فدورا در دو نسخه‌ی جدید موسوم به Fedora CoreOS و Fedora Cloud دردسترس قرار گرفته است که هرکدام از آن‌ها برای کارکردهای خاص طراحی شده‌اند.

به‌نوشته‌ی Neowin، اگرچه اکثر کاربران فدورا را روی ورک‌استیشن‌ها نصب می‌کنند اما این سیستم‌عامل با دسکتاپ‌های معمولی نیز سازگار است. فرایند نصب با فدورا ۳۷ آسان‌تر شده و متیو میلر، رئیس این پروژه‌ توضیحاتی درمورد روش انجام این کار ارائه داده است:

با تقسیم بسته‌های زبان مرورگر فایرفاکس به بسته‌های کوچک‌تر شما می‌توانید درصورت عدم نیاز به محلی‌سازی زبان، این بسته‌ها (firefox-langpacks) را حذف کنید. بسته‌های Runtime برای gettext (ابزاری برای ساخت متن‌های چندزبانه) نیز به یک بسته‌ی فرعی اختیاری تبدیل شده است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آسان‌ترین روش‌های نصب برنامه روی لینوکس
  • توزیع لینوکس چیست و بهترین انواع آن کدام‌اند؟

نسخه‌ی CoreOS فدورا جایگزین نسخه‌ی Atomic Host شده است. این سیستم‌عامل از مکانیزم به‌روزرسانی خودکار اتمی بهره می‌برد که به شما اجازه می‌دهد به‌روزرسانی‌های جدید را نصب کنید و درصورت بروز مشکل، بدون آسیب‌رساندن به سیستم، آن را به حالت قبل برگردانید. Fedora Cloud نیز برای اجرا روی سرورهای ابری خصوصی و عمومی طراحی شده است. ازطرف دیگر، Amazon Machine Images از اواخر هفته‌ی جاری در AWS Marketplace دردسترس قرار خواهد گرفت و کانال‌های جوامع کاربری نیز از همین‌حالا فعال شده‌اند.

فدورا اکنون با گرافیک بهبودیافته به‌طور رسمی از رزبری‌پای ۴ پشتیبانی می‌کند. متأسفانه نسخه‌ی ۳۷ این سیستم‌عامل دیگر با معماری ARMv7 سازگار نیست. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند از جدیدترین به‌روزرسانی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی ازجمله Python 3.11، GoLang 1.19، glibc 2.36 و LLVM 15 بهره ببرند. برای دانلود فدورا می‌توانید به وب‌سایت رسمی آن مراجعه و دستورالعمل‌های ارتقا به نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل را مطالعه کنید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا