سرور مجازی
zoomit

کوالکام از زیربرند تجاری Oryon برای معرفی تراشه‌های مخصوص رایانه‌های ویندوزی، رونمایی کرد

کوالکام یک زیربرند تجاری جدید از پردازنده‌ها موسوم به Oryon را برای خانواده‌ی محصولات اسنپدراگون معرفی کرد. این تراشه‌های جدید از سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد و می‌توان از آن‌ها در دستگاه‌هایی مثل رایانه‌های‌ شخصی ویندوزی، گوشی‌های هوشمند و موارد دیگر استفاده کرد. این شرکت پردازنده‌های جدید را در اجلاس اسنپدراگون معرفی کرد اما جزئیات زیادی درمورد آن‌ها ارائه نداد.

به گزارش ورج، کوالکام از چندسال قبل تراشه‌هایی با نام تجاری اسنپدراگون برای رایانه‌های ویندوزی و سیستم‌عامل کروم تولید کرده است، اما شرکت‌های سازنده‌ی دستگاه‌های ویندوزی استقبال زیادی از آن نکردند. درواقع معدود کامیپوترهای سبک و قابل‌حملی که از تراشه‌های کوالکام ARM استفاده می‌کنند، دستگاه‌های باکیفیتی محسوب می‌شوند که برای زیرمجموعه‌ی خاصی از خریداران رایانه‌های شخصی جذاب هستند، اما به‌طور گسترده دردسترس قرار نگرفتند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • Snapdragon 8 Gen 2 با پشتیبانی از وای‌فای ۷ و فناوری رهگیری پرتو، معرفی شد
  • پردازنده دسکتاپ کوالکام؛ از پیکربندی مشابه M1 اپل تا اتکا بر هسته‌های Nuvia Phoenix

تراشه‌های سری اسنپدراگون ازنظر عملکرد، در جایگاهی پایین‌تر از سیستم-روی-چیپ‌های سری M مبتنی‌بر ARM اپل قرار دارند اما این موضوع، دلیل اصلی عدم استفاده از آن در دستگاه‌های ویندوزی نبوده است. درواقع مهم‌ترین مشکل دراین‌زمینه، به پلتفرم ویندوز روی ARM ارتباط دارد زیرا در اجرای برنامه‌های ساخته‌شده برای رایانه‌های شخصی ویندوزی معمولی، با مشکلاتی مواجه می‌شوند و تعداد برنامه‌های سازگار با آن، زیاد نیست. سرفیس پرو ۹ مایکروسافت در نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی کوالکام ARM نیز دردسترس است اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند که این دستگاه هنگام اجرای برنامه‌ها نسبت به نسخه‌ی مجهز به پردازنده‌ی اینتل، بسیار عقب‌تر است.

نسل بعدی تراشه‌های کوالکام برای رایانه‌های ویندوزی، احتمالاً عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌ی کنونی این پردازنده‌ها خواهند داشت. این شرکت در بیانیه‌ی مطبوعاتی کوتاه خود، به نام‌ تجاری جدیدی اشاره و ادعا کرد این تراشه‌ها سطح جدیدی از عملکرد را ارائه خواهند داد. به‌هرحال، اگر پلتفرم مذکور به بلوغ نرسد و نتواند به‌طور گسترده‌تر از اکوسیستم برنامه‌های ویندوزی پشتیبانی کند، بعید به‌نظر می‌رسد باعث ایجاد تغییر محسوسی در بازار کامپیوترهای ویندوزی مجهز به تراشه‌های ARM شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا