سرور مجازی
zoomit

چین می‌گوید ماده معدنی جدیدی در ماه کشف کرده است

براساس گزارش Interesting Engineering و به‌نقل از خبرگزاری دولتی شینهوا، چین می‌گوید ماده‌ی معدنی جدیدی در ماه پیدا کرده است. دانگ بائوتانگ، نایب‌رئیس سازمان انرژی اتمی چین، در کنفرانسی خبری اعلام کرد نام ماده‌ی معدنی جدید Changesite-(Y) است. بائوتانگ کشف ماده‌ی معدنی جدید را دستاورد بزرگ علمی برای چین در حوزه‌ی علوم فضایی به‌حساب می‌آورد. او می‌گوید کشف ماده‌ی معدنی Changesite-(Y) نتیجه‌ی همکاری بین حوزه‌ی هسته‌ای و هوافضا است.

Changesite-(Y) نوعی کانی فسفاتی در کریستال‌های ستونی محسوب می‌شود که در ذرات بازالت ماه یافت شده است. پژوهشگران مؤسسه‌ی تحقیقات زمین‌شناسی اورانیوم در پکن با بهره‌گیری از تکنیک‌های پیچیده ازجمله پراش اشعه‌ی ایکس، ۱۴۰ هزار نمونه از ذرات موجود بر ماه را بررسی کردند و موفق شدند یک ذره‌ی کریستالی را کشف و تجزیه‌و‌تحلیل و تفسیر کنند که شعاعی درحدود ۱۰ میکرون داشت.

مقاله‌های مرتبط:

  • چین نمونه‌های خاک ماه را به زمین آورد
  • ماه‌نشین چینی چانگ ای ۵، نخستین کاوشگری که در حین مأموریت موفق به شناسایی آب در ماه شد

کمیسیون CNMNC چین که عضوی از انجمن بین‌المللی کانی‌شناسی محسوب می‌شود، Changesite-(Y) را به‌عنوان ماده‌ی معدنی جدید طبقه‌بندی کرده است.

Changesite-(Y) ششمین ماده‌ی معدنی جدیدی است که انسان در ماه کشف می‌کند. به‌غیر از چین، دو کشور ایالات متحده و روسیه نیز پیش‌تر موفق شده بودند ماده‌ی معدنی در ماه کشف کنند.

مأموریت چانگ ای ۵ چین در سال ۲۰۲۰ برای اولین‌بار در بیش از ۴۰ سال اخیر نمونه‌هایی که وزنشان به حدودا ۱٬۷۳۱ گرم می‌رسید، از ماه به زمین برگرداند. پژوهشگران چند آژانس دولتی ازجمله آکادمی علوم چین و وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت منابع طبیعی در مطالعه روی نمونه‌های گردآوری‌شده از ماه ایفای نقش کردند. اکتشافات دانشمندان چینی شامل اطلاعات فراوانی از نحوه‌ی شکل‌گیری و تکامل ماه است و به انسان برای بهره‌گیری از منابع این قمر کمک می‌کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا