سرور مجازی
zoomit

اپل برای تنوع‌دادن به زنجیره تأمین خود، بخشی از تراشه‌های خود را در ایالات‌متحده تولید خواهد کرد

بلومبرگ گزارش داده است که اپل تصمیم دارد یکی از جنبه‌های کلیدی تولید محصولاتی مثل آیفون و آيپد را به ایالات‌متحده انتقال دهد. طبق این گزارش، اپل حداقل تولید برخی از پردازنده‌های سفارشی خود به یکی از کارخانه‌های TSMC که اکنون در آریزونا درحال ساخت است واگذار خواهد کرد.

تیم کوک این برنامه‌ها را در جلسه‌ای با مهندسان و کارمندان خرده‌فروشی اپل در آلمان که در سفر اخیر او در سرتاسر اروپا نیز برگزار شد، فاش کرد. مدیرعامل اپل توضیح داد که حدوداً درسال ۲۰۲۴، بخشی از تراشه‌ها را در کارخانه‌ی آریزونا تولید خواهند کرد. امکان دارد برخی از تولیدات این شرکت در اروپا انجام شود زیرا درحال‌حاضر کارخانه‌های بیشتری در آن ناحیه درحال احداث است. تیم کوک می‌گوید:

ما قبلاً تصمیم گرفته‌ایم از یک کارخانه در آریزونا خرید کنیم و این کارخانه در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی خواهد شد و بنابراین حدود دوسال یا شاید کم‌تر تا آن زمان فاصله داریم.

کوک در جلسه‌ای که ادی کیو، مدیر خدمات اپل و دیر اوبراین رئیس خرده‌فروشی و منابع انسانی این شرکت نیز حضور داشتند گفت:

اطمینان دارم در اروپا و با آشکارتر شدن این برنامه، بخشی از تراشه‌های خود را از کارخانه‌های آینده‌ی در این ناحیه تأمین خواهیم کرد.

درحالی‌که کوک جزئیات بیشتری درمورد انتقال تولید تراشه به ایالات‌متحده و اروپا ارائه نداد، اما احتمالاً به کارخانه‌ای اشاره می‌کند که TSMC درحال‌حاضر مشغول ساخت آن در آریزونا است. TSMC تأمین‌کننده‌ی انحصاری پردازنده‌های اپل است؛ سازنده‌ی آیفون در همه‌ی محصولات خود از تراشه‌های پرچم‌دار سری A و تراشه‌های سری M استفاده می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اپل احتمالاً «سرویسی ویدئویی» و «دنیایی سه‌بعدی» شبیه متاورس طراحی می‌کند
  • ظاهراً اپل قصد دارد در حوزه موتور جست‌وجوگر با گوگل وارد رقابت شود

همان‌طور که 9to5Mac اشاره می‌کند، کارخانه‌ی TSMC چین قرار است درسال ۲۰۲۴ افتتاح شود. غول تراشه‌سازی تایوان اعلام کرده است که کارخانه‌ی مذکور فعالیت خود را با تولید پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۵ نانومتری آغاز خواهد کرد که حداقل یک‌نسل نسب به فناوری استفاده‌شده در محصولات اپل، عقب‌تر است. این گزارش همچنین بیان می‌کند که TSMC ازنظر تئوری می‌تواند فرآیندهای تولید پیشرفته را سریع‌تر از آن‌چه تاکنون اعلام کرده است، معرفی کند.

یکی از سؤالات همیشگی این است که آیا این کارخانه طبق برنامه‌ریزی برای نیازهای اپل مناسب خواهد بود یا خیر. این شرکت تایوانی می‌گوید کارخانه‌ی چین ابتدا با ظرفیت ۲۰ هزار تراشه در ماه کار خود را آغاز خواهد کرد و از فرایند تولید ۵ نانومتری بهره خواهد برد. این موضوع تمایل اپل در آینده‌ی نزدیک برای استفاده از تراشه‌های پیشرفته‌تر و ۳ نانومتری را برآورده نمی‌کند.

این اقدام درحالی انجام می‌شود که اپل همچنان قصد دارد به زنجیره‌ی تأمین خود در نقاط مختلف جهان تنوع ببخشد. کوک با اشاره به وابستگی کنونی تراشه‌ها به تایوان گفت:

من فکر می‌کنم در مسیر بهبود توانایی و ظرفیت ایالات‌متحده و اروپا برای تلاش به‌منظور تغییر سهم بازار از جایی‌که تراشه‌ها درحال‌حاضر در آنجا تولید می‌شوند، سرمایه‌گذاری درخورتوجهی مشاهده خواهید کرد.

علاوه‌براین، دولت ایالات‌متحده، اخیراً انگیزه‌هایی برای تقویت تولید تراشه در این کشور ایجاد کرده است. آمریکا ازطریق قانون موسوم به CHIPS و SCIENCE بیش‌از ۵۰ میلیارد دلار مشوق مالی برای صنایع تولید نیمه‌هادی که در این کشور فعالیت می‌کنند، درنظر گرفته است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا