سرور مجازی
zoomit

رئیس ساترا: هنوز تصمیم قطعی برای ابطال مجوز نماوا و فیلیمو گرفته نشده است

به گزارش دیتاسنتر من نزدیک به یک هفته است که انتقاد از سوی مدیران سازمان صداوسیما و همچنین سازمان وابسته به آن یعنی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در مورد محتوایی که ازطریق سرویس‌های VOD مانند نماوا و فیلیمو پخش می‌شود، به گوش می‌رسد.

برای نمونه پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما هفته گذشته و در جمع برخی دانشجویان با اشاره به انتشار محتوای ناسالم که ازطریق برخی پلتفرم‌های VOD منتشر می‌شود گفته بود:

هیچ‌کدام از شما به هیچ‌وجه همراه خانواده محترم‌تان حاضر به نشستن پای قسمت‌هایی از سریال‌هایی که همین الان دارد از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، نخواهید بود… و ما موظفیم به حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این مسئولیت هم کوتاه نمی‌آییم.

همان زمان کمیته رفع موانع تولیدات فرهنگی متشکل از صنوف کانون کارگردان ایران، اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران و انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین خطاب به رئیس صداوسیما بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه این گروه از تولید‌کنندگان محتوا با انتقاد از صحبت‌های رئیس صدا‌وسیما اعلام کرده بودند که: «از عمر تولیدات پلتفرم‌های نمایش خانگی کمتر از چهار سال می‌گذرد و بعضاً کاستی‌هایی در کم و کیف تولیدات وجود داشته که به مرور اگر با تماشای بی‌واسطه و به‌ دور از گزارش‌های غیرمنصفانه و سکانس‌های به‌هم دوخته‌شده مورد ارزیابی قرار بگیرد شاهد افزایش جدی کیفی و فرهنگی تولیدات در سال‌های اخیر خواهید بود.»

این گروه در بخش دیگری از بیانیه‌ خود به این نکته اشاره کرده بودند که در سال تولید دانش بنیان، شرکت‌های فعال حوزه اقتصاد دیجیتال محتوا، باید متناسب با منافع ملی و نه منافع صداوسیما شامل تنظیم‌گری و رگولاتوری بی‌طرفانه شوند تا کشور از توسعه و پویایی آن‌ها منتفع شود.

جنگ بین صداوسیما و فعالان نمایش خانگی آنلاین بر سر تولید محتوا و اینکه نباید محتوای این رسانه‌ها ازطریق بازوی نظارتی صداوسیما یعنی ساترا ممیزی شود جنگی چند ساله است. اما اوج این جنگ به ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری باز می‌گردد، زمانی که گروهی از هنرمندان و سینما‌گران در نامه به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری از او خواستند تا مدیریت شبکه نمایش خانگی از صدا‌وسیما به‌عنوان رقیب‌ آن‌ها گرفته و مجدد به وزارت فرهنگ و ارشاد سپرده شود. نامه پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا تاکنون بیش از ۴ هزار بار از طرف فعالان سینمایی و هنرمندان به امضا رسیده است.

آیا پلتفرم‌های نمایش خانگی محدود می‌شوند؟

با بالا گرفتن انتقاد مدیران صداوسیما نسبت به محتوای منتشرشده در پلتفرم‌های نمایش خانگی آنلاین یا همان VODها و از طرف دیگر اعتراض مدیران VODها نسبت به ممیزی‌های بیش از اندازه ساترا به محتوای تولید‌شده‌شان، گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص برخورد جدی ساترا با برخی از این فعالان از جمله فیلیمو و نماوا مطرح شد.

از جمله اینکه به‌خاطر انتشار محتوا بر بستر این پلتفرم‌ها بدون دریافت مجوز از ساترا، این سازمان نظارتی از سوی صدا‌وسیما قرار است مجوز فعالیت این پلتفرم‌ها را باطل کند. در نهایت نیز روز گذشته (۹ خرداد) ماهنامه پیوست با انتشار یک خبر غیررسمی اعلام کرد که ساترا به دلیل پیروی نکردن فیلیمو و نماوا از دریافت مجوز‌های لازم برای انتشار محتوای خود، مجوز آن‌ها را باطل کرده است. پیوست در خبر خود تأکید کرده بود که براساس شنیده‌ها هنوز ابطال مجوز فعالیت این دو VOD اصلی بازار به آن‌ها ابلاغ نشده است.

در تماس دیتاسنتر من با مدیران نماوا و فیلیمو، آن‌ها درباره این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند. از سوی دیگر در تماس دیتاسنتر من با سعید مقیسه، رئیس ساترا او اعلام می‌کند که هنوز تصمیم قطعی در مورد ابطال مجوز این دو پلتفرم و البته دیگر پلتفرم‌های فعال در بازار VOD گرفته نشده است.

سعید مقیسه، رئیس ساترا

مقیسه، با اعلام اینکه هرگونه اقدام قطعی در این زمینه ازطریق سایت ساترا اعلام می‌شود به دیتاسنتر من گفت که اگر روی سایت ساترا در این زمینه خبری منتشر نشده، یعنی هنوز این سازمان اقدام قطعی در برخورد با پلتفرم‌های نمایش خانگی آنلاین انجام نداده است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا ساترا به مرحله‌ای برای باطل کردن مجوز دو پلتفرم فیلیمو و نماوا رسیده یا نه، به دیتاسنتر من گفت:

هنوز تصمیم قطعی در این زمینه نگرفته‌ایم. نه‌تنها فیلیمو و نماوا که برخی دیگر از پلتفرم‌های فعال در این بازار بسیاری از قوانین این حوزه را که از سمت ساترا ارائه شده است، رعایت نمی‌کنند که همین امر باعث کسر امتیاز‌های از آن‌ها می‌شود.

او در توضیح این امتیاز‌ها اعلام کرد که امتیاز‌ها در نظام رتبه‌بندی پلتفرم‌ها از نظر سالم بودن محتوایشان تأثیر‌گذار است؛ هرچقدر محتوای ارائه‌شده از سمت این پلتفرم‌ها ناسالم‌تر باشد امتیازشان کمتر خواهد شد. به گفته مقیسه به دیتاسنتر من، اگر امتیاز یک پلتفرم به سمت کمتر شدن پیش برود، اقدامات قانونی از سمت ساترا علیه او صورت می‌گیرد که شاید یکی از این اقدام‌ها منجر به ابطال مجوز شود.

او تأکید می‌کند که ساترا در حال بررسی و رایزنی با پلتفرم‌های فعال در بازار VOD است و هنوز به مرحله ابطال مجوز پلتفرمی نرسیده‌اند.

فعالان حوزه VOD از جمله فیلیمو و نماوا در چند سال گذشته نسبت به ممیزی‌هایی که ساترا به محتوای تولیدشده از سمت این پلتفرم‌ها اعمال می‌کند، بارها اعتراض کرده‌اند. برای نمونه گاهی آنقدر ممیزی‌های ساترا بر تولید محتوای یک پلتفرم از جمله فیلیمو بالا بوده که این پلتفرم تصمیم به توقف پخش محتوای خود را گرفته است.

مقیسه در پاسخ به انتقاد VODها به بالا بودن و غیرمنطقی‌ بودن ممیزی‌های اعمال‌شده روی محتوایشان از سمت ساترا به دیتاسنتر من گفت:

ممیزی‌های ما کاملاً روال منطقی دارد و انتظاری که از همه پلتفرم‌ها داریم این است که محتوای سالم برای خانواده‌ها فراهم کنند. قطعاً ساترا دربرابر تولید محتوای ناسالم برای خانواده‌ها خواهد ایستاد؛ چراکه ما امانت‌دار مردم هستیم و نباید اجازه دهیم محتوای ناسالم در فضای مجازی منتشر شود.

مقیسه تأکید می‌کند که انتشار محتوای ناسالم در پلتفرم‌های VOD فقط ازطریق فیلیمو و نماوا صورت نمی‌گیرد و تعداد دیگری از پلتفرم‌ها هم هستند که محتوای بارگذاری‌شده روی سرویسشان صددرصد مورد تأیید این سازمان نظارتی در حوزه صوت و تصویر فراگیر نیست.

رئیس ساترا تأکید می‌کند که آن‌ها در مرحله گفت‌وگو و تعامل با سرویس‌های VOD هستند و هنوز بررسی‌های آن‌ها، این سازمان را به مرحله‌ای نرسانده که بخواهد مجوز فعالیت پلتفرمی را باطل کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا