سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

هابل تصویری خیره‌کننده از دو کهکشان در حال ادغام منتشر کرد

تصویری که تلسکوپ فضایی هابل در این هفته منتشر کرد، دو کهکشان را نشان می‌دهد که در اثر نیروی گرانش به سمت یکدیگر در حال حرکت هستند. دو کهکشان NGC 5953 و NGC 5954 آنقدر به هم نزدیک هستند که نام مشترک Arp 91 را برای خود برگزیده‌اند.

Arp 91 که در حدود ۱۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، شرایطی اعجاب‌انگیز و فوق‌العاده از برخورد دو کهکشان عظیم را به نمایش می‌گذارد.

هردو کهکشان تشکیل دهنده Arp91 کهکشان‌های مارپیچی، مانند کهکشان ما، راه شیری هستند. البته شاید در تصویر منتشر شده اینطور به نظر نرسد، اما باید این نکته را درنظر بگیریم که زاویه‌ای که این کهکشان‌ها با زمین دارند، سبب می‌شود تا شکل مارپیچی‌شان به خوبی در تصاویر مشاهده نشود. کهکشان پایینی، NGC 5953 به صورت مستقیم و از روبرو مشاهده می‌شود، در حالیکه کهکشان NGC 5954 را می‌توان از لبه آن و به صورت زاویه‌دار مشاهده کرد.

هنگامی که کهکشان‌ها به این صورت با یکدیگر ادغام می‌شوند، می‌توانند نتیجه‌ای مخرب در فضا داشته باشند و یا ممکن است نوع جدیدی از کهکشان را ایجاد کنند. گاهی اوقات، یکی از کهکشان‌ها در این نوع برخورد از بین می‌رود. در دیگر مواقع، این دو کهکشان پس از ادغام، کهکشان جدید و بزرگتری را ایجاد می‌کنند.

دانشمندان هابل در توضیح این رخداد می‌گویند: «Apr 91 یک نمونه بارز از تعامل میان کهکشان‌ها را نشان می‌دهد.» NGC 5953 به وضوح در حال کشیده شدن به سمت NGC 5954 است. اینطور به نظر می‌رسد که NGC 5953 یکی از بازوهای مارپیچی خود را به سمت پایین دراز کرده است. عاملی که سبب تعامل این دو کهکشان می‌شود، نیروی جاذبه گرانشی آنها است. چنین فعل و انفعالات گرانشی، بخش رایج و مرسومی در تشکیل و تکامل کهکشان‌ها محسوب می‌شود. اکثر ستاره‌شناسان عقیده دارند که برخورد بین کهکشان‌های مارپیچی منجر به شکل‌گیری نوع دیگری از کهکشان‌ها می‌شود که به کهکشان‌های بیضوی معروف هستند.

باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که چنین برخوردهای پرانرژی و عظیمی، در مقیاس‌هایی از زمان رخ می‌دهد که عمر انسان در برابر آن بسیار کوتاه است. این برخوردها در حدود صدها میلیون سال به طول می‌انجامند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که Arp 91 با ظاهری متفاوت در آسمان قابل مشاهده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا