سرور مجازی
zoomit

گیت هاب با ابزار Copilot فرایند کدنویسی را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند

گیت هاب، پلتفرم محبوبی که در مالکیت مایکروسافت قرار دارد، روز گذشته ابزار جدیدی برپایه‌ی هوش مصنوعی منتشر کرد که Copilot نامیده می‌شود. ابزار Copilot ادامه‌ی کدی را که توسعه‌دهنده در حال نوشتنش است پیش‌بینی می‌کند تا سرعت کدنویسی افزایش یابد.

گیت هاب سال گذشته در همکاری با OpenAI نسخه‌ی پیش‌نمایش Copilot طراحی کرد و دردسترس قرار داد. روز گذشته شاهد انتشار عمومی Copilot برای تمامی توسعه‌دهندگان بودیم. براساس گزارش ورج، قابلیت GitHub Copilot ماهانه ۱۰ دلار قیمت دارد و در صورت تهیه‌ی اشتراک سالانه باید ۱۰۰ دلار پرداخت کنید.

وقتی توسعه‌دهندگان در داخل محیط‌های توسعه‌ی یکپارچه (IDE) نظیر Visual Studio Code و Neovim مشغول کدنویسی می‌شوند، قابلیت Copilot کدهای بعدی را پیش‌بینی می‌کند. Copilot افزون‌بر کد بویلرپلیت و کمک به انجام فرایند یونیت تست (آزمایش بخش‌های کوچک از هر نرم‌افزار) می‌تواند متدهایی کامل و الگوریتم‌هایی پیچیده پیشنهاد دهد.

ظاهراً در یک سال اخیر بیش از ۱٫۲ میلیون توسعه‌دهنده شروع‌ به استفاده از ابزار Copilot کرده‌اند. گیت هاب می‌گوید این ابزار اشتراکی برای دانشجوهای تأییدشده و نگه‌دارندگان پروژه‌های محبوب متن‌باز، رایگان باقی می‌ماند. گیت هاب می‌گوید Copilot در فایل‌هایی که در آن‌ها فعال شده نزدیک‌ به ۴۰ درصد از کل کد را می‌نویسد.

عملکرد قابلیت گیت هاب GitHub Copilot در کدنویسی

توماس دومکه، مدیرعامل گیت هاب، می‌گوید: «ما معتقدیم همچون ظهور کامپایلرها و مقوله‌ی متن‌باز، کدنویسی به کمک هوش مصنوعی می‌تواند ماهیت توسعه‌ی نرم‌افزار را به‌شکلی اساسی متحول کند و به توسعه‌دهندگان ابزار جدیدی برای نوشتن ساده‌تر و سریع‌تر کدها ارائه دهد تا این افراد بتوانند در زندگی‌شان شادتر باشند.»

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI (مؤسسه‌ای تحقیقاتی که اکنون توسط رئیس پیشین Y Combinator یعنی سم آلتمن رهبری می‌شود) در نهایت باعث توسعه‌ی قابلیت GitHub Copilot شد. ابزار Copilot برپایه‌ی مدل هوش مصنوعی OpenAI Codex (که از سرویس‌های وابسته به الگوریتم GPT-3 به‌حساب می‌آید) طراحی شده است.

قابلیت Copilot گیت هاب از زمان آغازبه‌کارش کمی حاشیه‌ساز بوده. تنها چند روز پس از انتشار نسخه‌ی پیش‌نمایش Copilot، شماری از توسعه‌دهندگان سخنانی درباره‌ی احتمال نقض قانون به دلیل توسعه‌ی این ابزار مطرح کردند. منتقدان می‌گویند گیت هاب نباید قابلیتی مثل Copilot را با استفاده از کدهایی که در این پلتفرم منتشر شده‌اند و به‌صورت عمومی دردسترس هستند آموزش دهد.

به غیر از مسائل مربوط به کپی‌رایت، یک مطالعه نشان داد حدوداً ۴۰ درصد از کدهای تولیدشده توسط Copilot دارای آسیب‌پذیری امنیتی بوده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • گیت هاب دربرابر گیت لب؛ مقایسه دو سرویس رایج مدیریت مخزن گیت
  • پروژه‌ی گیت هاب و مایکروسافت برای حفاظت از کدهای متن‌باز در قطب شمال

مایکروسافت تنها شرکتی نیست که برای کمک به کدنویسی سراغ ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌رود. شرکت DeepMind که تحت مالکیت گوگل قرار دارد، در سال ۲۰۲۱ سیستم هوش مصنوعی جدیدی به نام AlphaCode معرفی کرد و مدعی شد این ابزار می‌تواند برنامه‌های کامپیوتری را «در سطحی رقابتی» بنویسد. AlphaCode در آزمون‌های پلتفرم Codeforces شرکت کرد و در نهایت به امتیاز قابل‌قبولی دست یافت. پلتفرم کدنویسی رقابتی Codeforces ابزار AlphaCode را در جمع ۵۴ درصد برتر کدنویسان قرار داد.

سرویس GitHub Copilot هم‌اکنون دردسترس تمامی توسعه‌دهندگان است و امکان استفاده‌ی آزمایشی از آن به مدت ۶۰ روز وجود دارد. گیت هاب این سرویس را تا پیش از پایان امسال دردسترس سازمان‌ها قرار می‌دهد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا