سرور مجازی
zoomit

عضو نصر تهران: بعید است شاپرک الزام اخذ اینماد را متوقف کند

یک روز مانده به پایان مهلتی درنظرگرفته‌شده شاپرک برای غیرفعال‌کردن پایانه‌های اینترنتی بدون اینماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک اینماد‌، کمیسیون راهبردی کارگروه اقتصاد دیجیتال واکنش نشان داد و در حمایت از کسب‌وکارها دستور به لغو الزام اخذ اینماد داد. بااین‌حال، محمد‌مهدی شریعتمدار، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، گفت بعید است این فرایند متوقف شود؛ چون شاپرک از نظر قانونی الزام دارد که ارائه خدمات بدون اینماد انجام نشود. وی افزود:

هر کسب‌وکاری برای آغاز فعالیت، باید اینماد داشته باشد. در خیلی از حوزه‌ها گرفتن اینماد به اخذ مجوز محدود است و مشکلاتی برای کسب‌وکار‌ها برای اخذ مجوز وجود دارد؛ ازجمله اینکه در برخی از حوزه‌ها مجوز هنوز تعریف نشده است. توقع ما این است که دستوری قطعی از یکی از مقام‌های رسمی صادر شود تا شاپرک واقعاً اخذ اینماد را متوقف کند.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان نصر تهران، محمد‌مهدی شریعتمدار اعلام کرد در‌صورت اجرای دستور شاپرک به الزام اینماد برای کسب‌وکارهای اینترنتی، حدود ۸۰ هزار ترمینال بسته خواهد شد. او توضیح داد:

در این شرایط کسب‌وکار‌هایی که از قبل ایجاد شده‌اند و اینماد ندارند یا نمی‌توانند اینماد بگیرند، باید بسته شوند. احتمالاً حدود ۸۰ هزار ترمینال که مربوط به ۲۰ تا ۳۰ هزار کسب‌وکار است، در این بازه زمانی ۶ هفته‌ای بسته خواهند شد.

به‌گفته‌ شریعتمدار، در طول یک سالی که الزامِ گرفتن اینماد مطرح شده است، کسب‌وکار در حوزه‌های نوآورانه متولد نشده‌اند؛ چون نمی‌توان برای حوزه‌ای جدید از قبل مجوز تعریف کرد. او بر این موضوع تأکید کرد که مدیرعامل شاپرک از‌نظر قانونی از بانک مرکزی دستور می‌گیرد. او گفت:

نامه‌ای که آقای رضا باقری‌اصل، جانشین رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال، خطاب به مدیرعامل شاپرک ارسال کرده است، باید به رئیس بانک مرکزی‌ فرستاده می‌شد. مدیرعامل شاپرک از‌نظر قانونی از بانک مرکزی دستور می‌گیرد، نه از جانشین رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال. در‌واقع، رئیس کارگروه اقتصادی دیجیتال باید نامه را به بانک مرکزی ارسال کند. تا جایی که می‌دانم، این حرف‌ها بهانه است و شاپرک این مصوبه را اجرا خواهد کرد.

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در واکنش به اظهارنظرهایی که گفته‌اند قرار نیست به کسب‌وکارهای کوچک سخت گرفته شود و برای دریافت اینماد فرصت خواهند داشت، بیان کرد:

باید توجه کرد که فرایند اخذ مجوز و پر‌کردن اظهارنامه مالیاتی فرایند نامأنوسی برای کسب‌و‌کاری یک‌نفره است و عملاً نمی‌توان آن را به انجام رساند.

به‌عقیده او، لایه‌های پایینی باید سخت شوند:

قانون اجازه داده است که تا چند برابر گردش حساب زیر حد نصاب معاملات فصلی مشخص‌شده در قانون به پر‌کردن اظهارنامه مالیاتی نیازی نباشد و در ازای آن درصدی از هر تراکنش اخذ شود. اگر این قوانین اجرا شود، کسب‌وکار‌ها خیلی راحت‌تر فعالیت می‌کنند. در این صورت، دیگر کسب‌وکار‌ها با اداره مالیات طرف نخواهند شد. فقط بعد از احراز هویت کد مالیاتی هم دریافت می‌کنند؛ اما به پر‌کردن اظهارنامه مالیاتی الزامی نیست و در‌صورت بزرگ‌تر‌شدن با اداره مالیات طرف می‌شوند.

عضو کمیسیون فین‌تک نصر تهران در‌ادامه این گفت‌وگو بر مشکلاتی تأکید کرده است که الزام اخذ اینماد برای کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد می‌کنند. رواج پرداخت غیررسمی، دولتی‌سازی و آسیب و تعدیل نیرو در کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک برخی از این مشکلات است. شریعتمدار افزود:

الزام اخذ اینماد بر کسب‌وکار‌های اینترنتی باعث می‌شود از روش‌های غیررسمی مثل on delivery کالا‌هایشان را به‌فروش برسانند.این مسئله موجب می‌شود تا روش‌های غیررسمی پرداخت رواج پیدا کند. همچنین، دستور شاپرک به فرایند دولتی‌سازی نیز منجر می‌شود. مصوبه حمایت از پلتفرم‌های ایرانی اجازه می‌دهد این پلتفرم‌ها هم‌زمان با آنبوردینگ (on boarding) مجوز‌های لازم را از‌طریق سامانه مجوز‌ها صادر کنند. مشخص نیست پلتفرم‌هایی که مجاز هستند این کار را انجام دهند، منتسب به بخش خصوصی هستند یا با حمایت دولت یا حاکمیت بالا آمدهاند.

محمدمهدی شریعتمدار با اشاره به زیان کسب‌وکارها به‌دلیل قطعی اینترنت اقداماتی مثل الزام اینماد را مانع‌تراشی دانست و گفت:

طی این مدت که با قطعی اینترنت مواجه بودیم، کسب‌وکار‌های حوزه فین‌تک و حتی حوزه تبلیغات تعدیل نیرو داشته‌اند. برخی کسب‌وکار‌ها لب مرگ هستند یا تعطیل کرده‌اند. اینکه در این شرایط سختی مضاعف و بی‌منطقی به کسب‌وکار‌ها وارد شود، کار درستی نیست. در برخی موارد، اصلاً برای برخی کسب‌وکار‌ها مجوز تعریف نشده که بتوانند اینماد اخذ کنند.

به‌گفته او، برخلاف کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، هنوز به کارگروه اقتصاد دیجیتال امید دارد که درباره توقف اخذ اینماد نامه بزند و این امید وجود دارد که در این زمینه واقعاً تلاش کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا