سرور مجازی
zoomit

کارمندان متا خطاب به زاکربرگ: تمرکز روی متاورس، شرکت متا را از بین خواهد برد

متا اخیراً ۱۳ درصد از نیروی کار خود را اخراج کرده است. تعداد کل کارکنان این شرکت که اکنون بی‌کار شده‌اند به ۱۱ هزار نفر می‌رسد. مارک زاکربرگ از آن زمان توضیحاتی ارائه کرده است و همچنین ادعا می‌کند که همه‌ی کارمندان، غرامت مناسبی دریافت خواهند کرد. بااین‌حال، بسیاری از کارکنان متا، زاکربرگ را در یک انجمن ناشناس موسوم به Blind هدف نظرات خود قرار دادند. دیدگاه‌های منفی متعددی وجود دارد که هدف آن‌ها، زاکربرگ و متاورس است و ادعا می‌کنند که پروژه‌ی متاورس، متا را به‌سمت یک مرگ آهسته خواهد کشاند.

روزی که متا، خبر اخراج دسته‌جمعی چندین هزار نفر از نیروی کار خود را اعلام کرد، افراد زیادی در ‌Blind نظر خود را درمورد آن بیان کردند. متاورس ما را به یک مرگ آهسته می‌کشاند. زاکربرگ فقط با استفاده از متاورس می‌تواند شرکت را به‌تنهایی از بین ببرد. کاربری که خود را توسعه‌دهنده‌ی ارشد نرم‌افزار توصیف کرده بود اظهارداشت که اخراج‌ها به بازی‌های گرسنگی تشبیه شده‌اند و کاربر دیگری گفت که آینده‌ی متا، پر از عدم اطمینان است.

کارمندان شرکت‌ها می‌توانند ازطریق Blind به‌صورت ناشناس، شکایت خود را علیه کارفرمایان مطرح کنند، اما قبل‌از عضویت، باید آدرس ایمیل کاری، عنوان شغلی و کارفرمای خود را ارائه دهند. بنابراین Blind می‌تواند صحت پست‌ها را ارزیابی کند و وقتی یک کاربر را به‌عنوان کارمند متا فهرست می‌کند، این مورد اعتبار دارد. بااین‌حال گاهی اوقات وضعیت استخدام کاربران به‌طور رسمی تأیید نمی‌شود. این یعنی Blind نمی‌تواند موقعیتی را که این دسته از کاربران دارند، تأیید کند و درنتیجه استفاده از داده‌های این انجمن برای افکار کارکنان، دقیق‌تر است. انجمن گفت‌وگوی مذکور ادعا می‌کند که گاهی پیام‌هایی برای کاربران ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا حساب‌های خود را دوباره تأیید کنند.

داده‌های Blind از کارمندان متا

ریک چن، رئیس روابط‌عمومی Blind توضیح داد:

تقریباً همه‌ی نظرات روی پلتفرم ما ازطرف کارشناسان فعلی شرکت‌های مختلف نوشته می‌شوند زیرا مردم اغلب پس‌از اخراج یا استعفا به Blind دسترسی نخواهند داشت.

کارمندان متا از سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۶۰۰۰ نظر درباره‌ی این شرکت در Blind ارسال کرده‌اند. امتیاز کلی این شرکت ۴ از ۵ است. یکی از مهندسان غول رسانه‌های اجتماعی جهان که خود را معرفی کرده است به این شرکت امتیاز ۵ را داد و ادعا کرد همکاران وی با استعدادند، فرهنگ شرکت عالی است و مزایای بسیار زیادی دارد، اما پس از اخراج وی، او اعلام کرد زاکربرگ شرکت را در مسیر اشتباه هدایت می‌کند.

یکی از کاربران که خود را دانشمند داده در متا معرفی می‌کند گفت که متا نیاز به اخراج در سطح اجرایی دارد و افزود:

مدیران ارشد شرکت سرنخی ندارند و آن‌ها اقدامات اشتباه را با پیشرفت اشتباه گرفته‌اند.

فردی که می‌گوید در زمینه‌ی استعدادیابی کار می‌کند، رتبه‌ی چهارستاره را به متا داده است. این شخص اظهار داشت:

متا یکی از بهترین مکان‌ها برای کار است و زاکربرگ از ریسک کردن نمی‌ترسد که این مورد هم خوب است و هم بد.

مارک زاکربرگ

فرد دیگری که خود را مدیر ارشد برنامه‌ی فنی متا معرفی کرده است نوشت:

مدیرکل متا، کشتی را غرق می‌کند. او ادعا کرد که متا مزایایی مثل حقوق بالا دارد اما معایب این شرکت نیز زیاد است که ازجمله می‌توان به عدم پاسخ‌گویی در سطح مدیر و بالاتر اشاره کرد. علاوه‌براین مدیران و معاونان آن‌ها، سود شرکت را بدون افزودن ارزش، استخراج می‌کنند.

مدیر ارشد برنامه‌ی فنی متا همچنین اظهارداشت:

من فکر می‌کردم متا یک شرکت مبتنی‌بر داده است، اما در واقع شرکتی است که شهود و احساسات شخصی آن را هدایت می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند تصمیم زاکربرگ را تغییر دهد.

یکی دیگر از مهندسان متا به این شرکت امتیاز یک ستاره داد. او اخراج دسته‌جمعی اخیر متا را بدترین اخراج تاریخ توصیف می‌کند. وی در بخشی از نظر خود می‌گوید:

با اخراج‌های دسته‌جمعی بزرگ، من به کسی توصیه نمی‌کنم تا زمانی‌که قیمت سهام متا به‌طور کامل بهبود نیافته است، در آنجا کار کند.

بااین‌حال، همه‌ی کارکنان متا نسبت به زاکربرگ دیدگاه منفی ندارند. یکی از کارمندان سابق این شرکت که اخیراً اخراج شده است، رفتار زاکربرگ را با اخراج‌ها کاملاً انسانی توصیف کرد. مشوق‌ها و غرامت‌هایی که مدیرعامل متا برای نیروی‌کار اخراجی درنظر گرفته است به‌شرح زیر است:

  • حقوق پایان‌کار: متا ۱۶ هفته (چهار ماه) حقوق پایه را پرداخت خواهد کرد. همچنین به‌ازای هرسال خدمت، دوهفته اضافه پرداخت به کارمندان پرداخت خواهد شد.
  • زمان مرخصی با‌حقوق (PTO): متا همه‌ی مدت تعطیلات با حقوق باقی‌مانده را بازپرداخت خواهد کرد.
  • سهام محدود (RSU): هرکسی که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، سهامی به‌عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.
  • بیمه‌ی درمانی: متا هزینه‌های درمانی کارکنان اخراج‌شده و خانواده‌های آن‌ها را به‌مدت ۶ ماه پرداخت خواهد کرد.
  • مشاوره‌ی شغلی: متا پشتیبانی شغلی سه‌ماهه را به تأمین‌کنندگان خارجی ارائه خواهد داد که شامل دسترسی زودهنگام به سرنخ‌های شغلی منتشر نشده است.
  • پشتیبانی مهاجرت: متا درصورت وجود مشکلات مهاجرت، به افراد کمک خواهد کرد.

مارک زاکربرگ درمقابل ایلان ماسک

مارک زاکربرگ پس‌از اخراج بیش‌از ۱۰ هزار کارمند متا، به ایلان ماسک حمله کرد. او در جلسه‌ی اخیر با کارکنان خود ادعا کرد که حداقل اخراج متا مثل توییتر نیست. او می‌گوید:

حداقل ما مثل ماسک نیستیم که توییتر را به‌شدت تخریب کرد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ادامه بحران‌های متا؛ زاکربرگ توسعه برخی از پروژه‌های مهم را متوقف کرده است
  • تعدیل نیرو در صنعت فناوری؛ چگونه دوران درخشان به حمام خون برای کارمندان منتهی شد؟

زاکربرگ و ماسک بایکدیگر دوست نیستند و درواقع منتقدان سرسخت یکدیگر محسوب می‌شوند. هرگز برای مدیرعامل یک شرکت آسان نیست که به کارمندان خود بگوید شغل‌شان را ازدست داده‌اند. در مجموع ماسک و زاکربرگ در یک هفته‌ی گذشته نزدیک‌به ۱۵ هزار کارمند خود را اخراج کرده‌اند.

ماسک ۳۷۰۰ کارمند توییتر را اخراج کرد درحالی‌که تعداد اخراج‌های اخیر زاکربرگ به ۱۱ هزار نفر می‌رسد. مدیرعامل متا ادعا می‌کند که شرکت‌های مختلف به‌روش‌های متفاوتی نسبت به اخراج کارکنان خود برخورد می‌کنند. او مدعی شد که برنامه‌ریزی دقیق در انجام این کار بسیار مهم است. وی همچنین گفت که ماسک به‌اندازه‌ی بسیاری از شرکت‌های دیگر مثل متا، زمان برنامه‌ریزی دقیق را دراختیار نداشت. زاکربرگ می‌گوید اگر به اخراج زیاد فکر نکنید، امکان دارد هرج‌ومرج رخ دهد و حتی پس‌از صرف زمان طولانی برای اتخاذ این تصمیم، متا همچنان باید به پرسش‌های زیادی پاسخ دهد.

درحال‌حاضر هیچ‌یک از کارمندان متا در امان نیستند. این شرکت ادعا می‌کند که نمی‌تواند هیچ قولی درمورد شغل‌ها به افراد بدهد. این شرکت یکی از غول‌های فناوری است که طی ماه‌های اخیر، اخراج‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است. اسنپ نیز اوایل سال جاری اعلام کرد ۲۰ درصد از کارکنان خود را کاهش داده است. Lyft نیز اخیراً ۷۰۰ نفر از نیروی‌کار خود را اخراج کرده است. Stripe نیز ۱۴ درصد از نیروی‌کار خود (حدود ۱۰۰۰ نفر) را اخراج کرده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا