سرور مجازی
zoomit

عضو سازمان نصر تهران: تداوم محدودیت‌های اینترنت تمام ابعاد کسب‌وکارها را ناامن می‌کند

بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در گفت‌وگو با روابط عمومی این سازمان به بیان چالش‌هایی پرداخت که درنتیجه تداوم وضعیت اختلال در اینترنت و فیلترینگ ایجاد خواهد شد. آریا فناوری را جزء جدایی‌ناپذیر زندگی و معاش روزمره مردم و همچنین کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک و فعالیت‌های تخصصی دانست و آسیب‌های ناشی از ناامن بودن عرصه فناوری را چنین توضیح داد:

فناوری بدون امنیت در ابعاد مختلف آن بی‌معنی است. فروپاشی اکوسیستم و صنعت فناوری اطلاعات و بازگشت به عقب از مهم‌ترین دغدغه های امروز کسب‌وکارهای فناورانه و صنایع مبتنی بر فناوری و حتی تک‌تک افراد جامعه است. بدون شک ادامه پیدا کردن شرایط فعلی ناامنی در تمامی ابعاد یک کسب‌وکار، آینده‌ای نامطمئن و پرچالش را هم برای کسب‌وکارها هم برای متخصصان حوزه فناوری اطلاعات ترسیم می‌کند.

رئیس کمیسیون افتا سازمان نصر تهران معتقد است تداوم محدودیت‌های اخیر علاوه بر ترسیم آینده‌ای نامطمئن و پرچالش، در تمامی ابعاد کسب‌وکارها نیز ناامنی ایجاد می‌‎کند و افزود:

قطع برخی از این دسترسی‌ها، حتی به‌روزرسانی تجهیزات امنیتی و سپرهای دفاعی زیرساخت‌ها را که در شرایط تحریم به سخت‌ترین روش‌ها انجام می‌شد، با چالش مواجه کرده است و این هم به معنی ناامنی بیشتر است.

او معتقد است در شرایط فعلی نه‌تنها حمایتی از تولید دانش‌بنیان و کسب‌‎‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال نشده، بلکه فعالان این عرصه با مشکلات ابتدایی و بنیادینی مواجه شده‌اند. او در توضیح این شرایط اظهار کرد: «زمانی که به حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصاد دیجیتال امید داشتیم، همه کسب‌وکارهای فناورانه به جای دغدغه تولید دانش و فناوری دست به گریبان مشکلات دسترسی آسان به دانش و بسترها و ابزارهای لازم شده‌اند.»

او همچنین به آسیب استفاده از ابزارهایی مانند فیلترشکن برای دسترسی‌های لازم اشاره کرده و تصریح کرد: «مشکلاتی که به ناچار، محرمانگی و صحت اطلاعات در راه رسیدن به دسترسی‌های لازم را قربانی کرده و با استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها، حاصلی جز ناامنی نداشته و نخواهد داشت.»

رئیس کمیسیون افتا سازمان نصر در ادامه به رخدادهای امنیتی در روزها و هفته‌های اخیر اشاره کرده و آن را ناشی از آسیب‌پذیری سازمان‌ها و ناکارآمدی اقدامات پیش‌گیرانه در قبال این رخدادها دانست. او در این زمینه گفت:

رخدادهای امنیتی اخیر نشان داد آنچه در سازمان‌ها به‌عنوان امن‌سازی زیرساخت‌ها و کنترل‌های لازم پیاده‌سازی شده، ناکارآمدی فعالیت‌ها و وجود آسیب‌پذیری‌های فراوان را تأیید می‌کنند. رخدادهایی که نشان داد نه‌تنها اقدامات پیشگیرانه مناسبی در حوزه امنیت اطلاعات انجام نشده است، اقدامات اصلاحی لازم نیز انجام نمی‌شود و احتمال تکرار بروز چنین رخدادهایی همچنان وجود دارد.

علاوه بر موضوع امنیت در حوزه فناوری، بهناز آریا به عدم وجود زیرساخت‌های لازم در حوزه اقتصاد دیجیتال اشاره کرده و آن را عاملی برای مبهم شدن وضعیت این حوزه دانست: «در شرایطی که اقتصاد دیجیتال نقش بسیار پررنگی در اقتصاد امروز و آینده جهان ایفا می‌کند، ما با آینده تاریک و مبهم آن در کشور مواجه هستیم؛ چراکه در کنار نبود بسترهای لازم، غیر قابل پیش‌بینی بودن آینده اقتصاد دیجیتال در ایران از جمله دلایل اصلی این ابهام است.»

او وجود امنیت اقتصادی، امنیت روانی، امنیت شغلی و ابعاد فراوان دیگری از امنیت را برای کسب‌و‌کارها و نیروی انسانی ضروری دانست و اظهار داشت بدون چنین عواملی یک بنگاه اقتصادی، یک کارآفرین، یک کسب‌وکار بخش خصوصی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. او با اشاره این که چنین عواملی در فضای اقتصاد دیجیتال ایران وجود ندارد، اظهار کرد:

یک کسب‌و کار با تهدیدات فراوانی ورای تهدیدهای مرتبط با امنیت اطلاعات و ریسک‌هایی روبروست که گردش چرخه اقتصاد دیجیتال کشور را ناممکن می‌سازد. حتی تولید محصولات بومی و خوداتکایی نیز در فضای رقابتی باز و سالم و با اعتمادسازی آن هم در طی زمان و با برنامه‌ریزی، حمایت و سرمایه‌گذاری مناسب امکان‌پذیر است.

با وجود اهمیت ایجاد چنین فضایی برای کسب‌وکارها، آریا معتقد است با وجود محدودیت در اینترنت چنین امکاناتی در عرصه اقتصاد دیجیتال کشور وجود ندارد. او درباره تبعات و نتایج این وضعیت گفت: «قطعی‌ها و محدودیت‌های لحظه به لحظه‌ای اینترنت بدون در نظر گرفتن تبعات آن و عدم مشورت کارشناسانه با ذینفعان، اصناف و تشکل‌ها، نوسانات اقتصادی شدید، بستن بسترهایی که به واسطه آن هزاران کسب‌و‌کار خرد و کلان در گوشه گوشه ایران در حال انجام فعالیت تجاری بوده‌اند، نتیجه‌ای جز نابودی بسیاری از کسب‌وکارها و سونامی مهاجرت نیروی انسانی توانمند نخواهد داشت.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا