سرور مجازی
اقتصادی

سیگار گران شد/ جزییات مصوبه مهم مجلس

سیگار گران شد/ جزییات مصوبه مهم مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست علنی امروز شنبه ۲۹ مهر ماه به بررسی بند الحاقی ۵ لایحه برنامه هفتم توسعه از فصل درمان و سلامت پرداختند که به موضوع مالیات بر مواد دخانی اختصاص داشت.

محسن زنگنه در مخالفت با این برنامه گفت: در ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای سیکارهای داخلی ۲۶ و خارجی ۴۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده بسته ایم که سالانه ۵ درصد افزایش می یابد که داخلی ها ۳۵ و خارجی ها ۵۰ درصد شده اند. بنابراین قانون دائمی داریم؛ ثاینا سیگار برای خیلی از مردم یککالای لوکسی که اگر معیشت آنها پایین بیاید، آن را کنار بگذارند، نیست و بالعکس جزء معیشت آنهاست ثالثا اگر مالیات سیگار افزایش یابد، قاچاق می شود در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات دریافتی از سیگار بوده است؛ الان صنعت دخانیات ما بعد از سالها روی روال خودش افتاده وبر هم زدن این روال به نفع واردات خواهد شد.

سید جلیل میرمحمدی در موافقت اظهار داشت: همکاران پزشک ما شهادت میدهند که امروز درصد قابل توجهی از علت بیماری های قلبی و سایر بیماری ها سیگار است؛ ثانیا کسانی که سیگار می کشند چند برابر هزینه سیگارشان مجبورند برای درمان بیماری ها درمان کنند؛ ثالثا درآمد آن در توسعه ورزش و آموزش و پرورش و درمان مصرف می شود؛ ثالثا برای جلوگیری از قاچاق، گفته ایم سیگار خارجی هم در داخل خط تولید ایجاد کند؛ رابعا برای درمان سرطا ریه هزینه های درمان بسیار بالاست؛ خیلی از کشورها مالیات بر سیگار را افزایش قابل توجهی داده اند. بسیاری از پژوهش های بین المللی مؤید حرف من است.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: باید با دقت درباره سیگار تصمیم گرفت؛ ملاحظات نمایندگان متخصص حوزه سلامت حرف درستی است و باید کاری کنیم تا مصرف دخانیات کاهش یابد اما اگر بخواهیم این کاهش مصرف را صرفا با ابزار قیمتی و مالیات انجام دهیم، ممکن است لزوما به هدف نخورد؛ هر گونه افزایش قیمت سیگار، افزایش قاچاق را در پی دارد اگر قیمت رسمی سیگار را افزایش دهیم، بازار غیر رسمی سیگار یعنی قاچاق افزایش می یابد که هم خرج ارز دارد و هم بی نظمی مالی دارد ضمن اینکه این نوع تصمیمات پیامد تورمی دارد رابعا در قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون دائمی برای مالیات بر سیگارداریم اینکه قانون دائمی را در قوانین میان مدت تغییر می دهیم، خلاف روح قانون نویسی است؛ همچنین در بودجه های سنواتی هم می آید این حکم ماهیت برنامه ای ندارد.

خاتمی به نمایندگی از کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اظهار داشت: در شرایطی این بند در برنامه آمده که وضعیت ما در دنیا از نظر قیمت کمترین است و ارزانترین نرخ سیگار را در دنیا داریم؛ ثانیا هیچ فایده ای ندارد نیکوتین در آن اعتیادآور و دیگری قطران است که مرگ آور است؛ سن مصرف سیگار در دنیا پایین آمده سالانه ۶۵ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود و بالغ بر ۱۰ هزار تن تنباکو؛ مالیات در دنیا به طور متوسط ۷۵ درصد قیمت است در حالی که در کشور ما زیر ۲۰ درصد است در ترکیه ۸۲ درصد قیمت سیگار را مالیات تشکیل می دهد الان سیگار بسته ای ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان قیمت تمام شده است ولی با سودجویی دلالان به دو برابر می رسد شرکت های چند ملیتی سیگار در دنیا توانسته اند در ایران به هر شیوه ای که شده نمایندگی بزنند سالانه در ایران ۶۵ هزار نفر در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند؛ خانواده های ایرانی از نمایندگان انتظار دارند که قیمت کالاهای اساسی و مواد مغذی را بهینه کنیم نه سیگار را؛ لذا درآمد مالیاتی از سیگار تنها یک درصد درآمد مالیاتی کشور است.

در ادامه بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه توسعه هفتم به رأی گذاشته شد که با مخالفت دولت و موافقت کمیسیون تلفیق برنامه به تصویب رسید و به شرح زیر است:

بند الحاقی ۵

۱. علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور سالانه به شرح زیر تعیین می شود:

۱-۱. تولید داخل با نشان ایرانی ۱۵ درصد

۱-۲. تولید داخل با نشان بین المللی ۲۵ درصد

۱-۳. سیگار وارداتی با هر نشان ۵۰ درصد

۱-۴. هر بسته تنباکوی ۵۰ گرمی تولید داخل ۲۰ درصد

۱-۵. هر بسته تنباکو ۵۰ گرمی وارداتی آماده مصرف ۵۵ درصد

۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می شود و در بودجه های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می یابد.

۲. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است:

۱-۲. امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم کند.

۲-۲. نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و عرضه کننده محصولات دخانی که به صورت غیرقانونی تولید و عرضه می شود اقدام و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کند.

۳. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به جمع آوری کلیه محصولات دخانی اعم از قاچاق و تقلبی شناسه (کد) رهگیری اقدام و متخلف را به مراجع قضایی معرفی کند.

۴. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است چاپخانه هایی را که بدون مجوز قانونی نسبت به چاپ اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان مواد دخانی خصوصا تنباکوی معسل با نشان های مختلف خارجی و داخلی اقدام می کنند، شناسایی و متخلف را به مراجع قضایی معرفی کند.

۲۳۳۲۲۰

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا