سرور مجازی
zoomit

موارد مهم در هنگام خرید میکروفون از صدااستور

برای ضبط وکال و انواع ساز شما به یک میکروفون با کیفیت نیاز دارید تا با استفاده از آن بتوانید صدایی فوق‌العاده را برای آهنگ‌های خود به دست بیاورید. اما نکته‌ای که درباره میکروفون‌ها وجود دارد این است که مدل‌های مختلف باعث شده تا خریدار هنگام انتخاب اولین میکروفون خود سردرگم شود. ما در صدااستور یک راهنمای کامل خرید میکروفون آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.

اگر قصد خرید میکروفون جدیدی را داشته باشید و به فروشگاه‌های تجهیزات صوتی مراجعه کنید، با طیف وسیعی از قیمت‌ها، برندها و مدل‌های میکروفون رو‌به‌رو می‌شوید. گسترده بودن ویژگی میکروفون‌ها در کنار صدها نوع مدل آنقدر زیاد است که اگر در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشید، قطعاً برای مقایسه میکروفون‌ها دچار مشکل می‌شوید. معمولاً با توجه به قیمت یک میکروفون می‌توان کیفیت صدای آن را تشخص داد، اما برخی تولیدکنندگان فقط به کیفیت صدای تولیدی خوب می‌پردازند و توجهی به کیفیت و ساختار بدنه آن نمی‌کنند. در پایان این مقاله در صدا استور شما می‌توانید راهنمای بسیار خوبی برای خرید میکروفون با کیفیت داشته باشید.

قبل از خرید میکروفون به این سؤال پاسخ دهید

در زمان انتخاب یک میکروفون، مهم‌ترین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که هدف‌تان از خرید میکروفون چیست؟ برای چه کاری می‌خواهید از آن استفاده کنید؟ آیا قرار است برای موسیقی از آن استفاده کنید؟ یا برای اجرای زنده یا حتی برای پخش شدن صدای ساز؟ یا اینکه قرار است از یک میکروفون برای دو یا چند کار استفاده کنید؟

باید میکروفونی که قصد خرید آن را دارید با شرایط خود بسنجید، با لوازمی که دارید، با محیطی که دارید و با فعالیتی که دارید. به‌عنوان مثال اصلاً منطقی نیست که برای یک گروه سرود که از میکروفون های گران‌قیمت و برند بازار استفاده کنید و می‌توانید به سراغ گزینه‌هایی مثل خرید میکروفون بویا، یانمای و… بروید. اما مثلاً اگر به‌دنبال میکروفونی هستید که هم روی هم صحنه و هم در استودیو بتوانید از آن استفاده کنید و بهترین کارایی را برای شما داشته باشد، می‌توانید به سراغ خرید میکروفون استودیویی حرفه‌ای‌تر از برندهایی مانند برند Rode بروید که برای هر دو کار کار مناسب است.

دانش ابتدایی در مورد اصطلاحات میکروفون

داشتن حداقل اطلاعات درباره ویژگی‌های میکروفون و اصطلاحاتی که درباره آن‌ها به کار می‌رود می‌توان کمک زیادی به انتخاب گزینه درست برای نیازتان کند. در ادامه این مقاله به توضیحات و اصطلاحات عامه‌ای که در دفترچه راهنمای میکروفون ها نوشته شده است می‌پردازیم.

الگوی قطبی

الگوی قطبی یعنی شکل میدانی از حساسیت میکروفون، یا راستاهایی که میکروفون در آن جهات صدا را قبول یا رد می‌کند. میکروفون چند قطبی به صداهایی که از جهت‌های مختلف می‌آیند عکس العمل نشان می‌دهد و جوابگو است. یک میکروفون دو سویه که Figure 8 نیز نامیده می‌شود، صداهایی که از غرب و شرق می‌آیند را قبول می‌کند و صداهایی که از شمال و جنوب به آن می‌رسند را قبول نمی‌کند. میکروفون‌های یک سویه عامه‌ترین نوع میکروفون‌ها هستند که در سه الگوی قطبی زیر دسته‌بندی می‌شود:

میکروفون از نوع الگوی قطبی کاردیود : صدا تنها از جلوی میکروفون پذیرفته می‌شود.

میکروفون از نوع الگوی قطبی سوپر کاردیود : صدا را با اختلاف زاویه میدانی ۱۸۰ درجه، از جلوی میکروفون بیشتر و از پشت میکروفون کمتر قبول می‌کند و صداهای کناری را کمتر می‌پذیرد.

میکروفون از نوع الگوی قطبی هایپر کاردیود : صدا را با اختلاف زاویه میدانی ۱۸۰ درجه، از جلوی میکروفون بیشتر و از پشت میکروفن کمتر قبول می‌کند و صداهای کناری را بیشتر می‌پذیرد.

میکروفن‌‌های دارای الگوهای قطبی چندگانه

بعضی از میکروفون‌ها دارای چند الگو هستند. به‌عنوان مثال میکروفون یانمای مدل Q81؛ که تغییر الگوی آن‌ به وسیله دکمه یا سوئیچی که معمولاً روی بدنه میکروفون نصب است انجام می‌شود.( مثلاً از حالت چند سویه چند جهتی به حالت کاردیود). این ویژگی این امکان را به شما می‌دهد که میکروفون خود را برای محیط کاری متفاوت و فعالیت‌های مختلف تنظیم کنید.

پاسخ فرکانسی

منظور از پاسخ (عکس العمل) فرکانسی، دامنه‌های فرکانسی یک میکروفون است که دریافت می‌کند. این دامنه توسط بالاترین و پایین‌ترین میزان فرکانس در واحد هرتز Hz نشان داده می‌شود. به‌عنوان مثال میکروفونی که دامنه فرکانسی آن حدوداً بین ۸۰ هرتز تا ۱۵ کیلوهرتز است، می‌تواند یک میکروفون مناسب برای خوانندگی باشد. اما اگر به‌دنبال یک میکروفون مناسب برای سازهای کوبه‌ای هستید، می‌توانید از میکروفونی با دامنه فرکانسی حداقل ۵۰ هرتز استفاده کنید.

منحنی پاسخ فرکانس (عکس‌العمل)

به این نکته مهم توجه کنید که فقط پاسخ فرکانسی را می‌توان مبین دامنه یک میکروفون دانست. منحنی پاسخ فرکانسی نحوه عکس العمل میکروفون را در فرکانس‌های متفاوت نمایش می‌دهد. در این منحنی در نقاط مختلف فراز و نشیب های مشخصی وجود دارد که خصوصیت های منحصر‌به‌فرد آن میکروفون را تعیین می‌کند و امکانات آن را به فعالیت‌های مختلف بیان می‌کند. به‌عنوان مثال، یک میکروفونی که برای صدای خواننده استفاده می‌شود امکان دارد در اواسط دامنه بالا، یک افزایش ناگهانی داشته باشد که باعث صاف و واضح‌تر شدن صدای آن خواننده شود.

حساس بودن و امکان استفاده SPL

اس پی ال یا Sound pressure level چیست؟ میزان فشار صدا بر هوا را SPL می گویند و با نماد dB (دسی بل) آن را نشان می‌دهند. SPL یک متغیر است و به شما بالاترین حجم صدایی که میکروفون می‌تواند دریافت کند را نشان می‌دهد. این موضوع اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در زمان استفاده میکروفون برای سازهایی با صدای بلند مانند ترومپت به شما کمک کند. این نکته را بدانید که میانگین آن حدود 100 dB و حداکثرش حدود 130 dB است.

حساسیت نمایش دهنده این است که میکروفون چگونه امکان شناسایی صدا را دارد؟ که این مسئله برای دستگاه‌های متفاوت نیز بیان می‌شود. اگر از میکروفونی که استفاده می‌کنید صرف نظر شود، شاید همین مورد به تنهایی کافی باشد تا بدانیم هرچه این عدد پائین تر باشد، حساسیت میکروفون بیشتر خواهد بود.

بررسی انواع میکروفون و کاربردهای هریک از آن‌ها

میکروفون‌ها را می‌توان به دو دسته تفکیک کرد: میکروفون‌های خازنی و میکروفون‌های دینامیکی. این دو دسته را با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند می‌توان از هم جدا نمود.

صدا استور

میکروفن‌های نوع دینامیکی را می‌توان مقاوم‌تر از میکروفون‌های نوع خازنی حساب کرد، به همین دلیل این نوع میکروفون برای اجراهای روی صحنه و اجراهای زنده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از طرفی بخاطر حساسیت و شفاف‌تر بودن صدای میکروفون های خازنی، از آن‌ها بیشتر برای ضبط صدا در استودیوها استفاده می‌کنند.

اما باید بدانید که میکروفون‌های دینامیکی‌ای وجود دارد که برای کار ضبط و میکروفون‌های خازنی‌ای وجود دارد که برای استفاده روی صحنه نیز استفاده می‌شود؛ به بیان کلی تر بعضی از میکروفون‌های دینامیکی دارای صدای بسیار شفاف و حساسی هستند که برای استفاده در استودیوهای ضبط مناسب است و بعضی از میکروفون‌های خازنی دارای مقاومت بالایی هستند که جهت استفاده روی صحنه است.

یکی از فرق‌های دیگر این دو میکروفون به نیاز برق آن‌ها مرتبط است. میکروفن‌های نوع دینامیکی بدون نیاز به منبع تغذیه نیز می‌تواند کار کند و این در حالی است که اکثر میکروفو‌ن‌های خازنی برای کار کردن نیاز به یک منبع تغذیه مانند باتری یا یک مولد فانتوم پاور و پیش تقویت کننده دارد.

چگونه تفاوت یک میکروفون با کیفیت را از یک میکروفون بی کیفیت تشخیص دهیم؟

خصوصیات میکروفون به عوامل زیادی بستگی دارد، مواردی که تا الآن خوانده‌اید بخشی از شناخت ویژگی‌های یک میکروفون است. موارد دیگیری مانند آلیاژ استفاده شده، طراحی، ساختار تولید و دیگر موارد، همگی تأثیر زیادی بر کارایی یک میکروفون دارد. به همین جهت بهتر است اصلی‌ترین ملاک یک میکروفن با کیفیت را قیمت آن معرفی کرد. اما اگر کمی گوش موسیقایی خوبی داشته باشید می‌توانید تنها با گوش دادن، تفاوت بین یک میکروفون با کیفیت و یک میکروفن بی کیفیت را تشخیص دهید.

سخن پایانی

کیفیت میکروفون را می‌توانیم به دو عامل مهم وابسته بدانیم. اولین عامل برند تولید کننده میکروفون و مواد اولیه، بدنه و تکنولوژی‌هایی است که در یک محصول به کار رفته است. عامل مهم دوم دانش و هدف شما در زمان استفاده از یک میکروفون است. گاهی محصولی که خریداری کرده‌اید، کیفیت مناسبی دارد؛ اما ازآنجاکه شما اطلاعات خوبی از کاربری میکروفون نداشته‌اید، از آن نمی‌توانید به درستی استفاده کنید و درنتیجه کیفیت صدای خوبی را تجربه نخواهید کرد.

هرچند نکات گفته شده در این مقاله می‌تواند تا حدودی به شما در انتخاب یک میکروفون با کیفیت کمک کند، اما تست و ارزیابی یک میکروفون به صورت تجربی می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری برای یک انتخاب مناسب در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به شوروم‌ فروشگاه اینترنتی صدا استور اطلاعات بسیار دقیقی را برای انتخاب میکروفون مورد نظر خود کسب کنید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا