سرور مجازی
تکنولوژی

فضاپیمای ناسا خورشید گرفتگی شگفت‌انگیزی را از فاصله نزدیک ثبت کرد [تماشا کنید]

رصدخانه فضایی ناسا موسوم به Solar Dynamics Observatory (SDO) به تازگی موفق شده حرکت ماه در جلوی خورشید را از فاصله‌ای نزدیک به ثبت برساند. این فضاپیما از طریق زاویه دید منحصر به فرد خود توانست این خورشید گرفتگی جذاب را به شکلی متفاوت و دیدنی به تصویر بکشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ماه در اوج این خورشید گرفتگی حدود 67 درصد ستاره منظومه شمسی را پوشش داده و کوه‌های آن با نور زمینه خورشید روشن شده است. ناسا هنوز توضیحی راجع به این پدیده ارائه نکرده است.

کوه‌های ماه در خورشید گرفتگی

فضاپیمای SDO به خورشید به عنوان منبع شرایط آب و هوایی فضا یا تابش‌هایی نگاه می‌کند که بر زمین اثر می‌گذارند. ناسا با این رصدخانه به مطالعه درباره میدان مغناطیسی خورشید، لکه‌های خورشیدی و سایر فعالیت‌های چرخه‌های 11 ساله این ستاره می‌پردازد.

سازمان فضایی آمریکا درباره این ماموریت می‌گوید: «تحقیقات SDO درباره این است که فعالیت‌های خورشیدی چگونه ایجاد می‌شوند و بر آب و هوای فضا اثر می‌گذارند. اندازه‌گیری‌های این فضاپیما از شرایط داخلی، اتمسفر، میدان مغناطیسی و خروجی انرژی خورشید به ما کمک می‌کنند تا درک بهتری از این ستاره داشته باشیم.»

نوشته های مشابه

خورشید گرفتگی از نزدیکی ماه

«رصدخانه دینامیک خورشید» در ماه فوریه سال 2010 شروع به کار کرد و بخشی از شبکه فضاپیماهای خورشیدی ناسا و همکاران این سازمان است. ستاره منظومه ما اخیرا بسیار فعال شده و با فعالیت زودهنگام در چرخه خود، احتمالا تا سال 2025 به اوج چرخه فعلی می‌رسد.

دانشمندان مشتاق به پیگیری منشاء شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج این ستاره هستند. این پدیده‌ها معمولا بی‌خطرند اما گاهی اوقات می‌توانند اختلالاتی را در سیستم‌های زمینی به وجود بیاورند. هفته گذشته یک طوفان خورشیدی بر اثر همین فعالیت‌ها به صورت غیرمنتظره به زمین برخورد کرد که اتفاقا قابلیت تخریب هم داشت.

گفتنی است دو روز پیش تصویر خارق‌العاده‌ای از خورشید منتشر کردیم که با ترکیب صد و پنجاه هزار عکس، این ستاره را با جزئیات زیاد نشان می‌دهد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا