سرور مجازی
zoomit

اپل به تبانی با آمازون برای سرکوب رقابت و افزایش قیمت آیفون متهم شد

براساس گزارش 9to5Mac، شکوائیه‌ی گروهی جدیدی با محوریت قوانین ضد رقابتی علیه اپل ایجاد شده که ممکن است برای این شرکت دردسرساز شود. این پرونده، اپل و آمازون را به تبانی متهم و ادعا کرده است که این دو شرکت به شیوه‌ای غیرقانونی قیمت محصولات را افزایش داده‌اند.

شکوائیه‌‌ی جدید که در دادگاه منطقه‌ایِ ایالات متحده در ناحیه‌ی غربی واشینگتن ثبت شده است ادعا می‌کند اپل و آمازون ازطریق کاهش تعداد نمایندگی‌های متفرقه و غیررسمی اپل در بازارگاه آمازون، تلاش کرده‌اند «رقابت را سرکوب کنند.»

شکوائیه‌ی گروهی موردبحث توسط شرکت حقوقی هیگنز برمن رهبری می‌شود. این شرکت پیش‌تر به دفعات اپل را در دادگاه هدف قرار داده است. هیگنز برمن در سال ۲۰۱۳ سیاست‌های قیمت‌گذاری اپل در حوزه‌ی کتاب‌های الکترونیکی را نادرست خواند و در پرونده‌ای موفقیت‌آمیز، اپل را مجبور به بازپرداخت هزینه‌های دریافت‌شده از کاربران کرد. هیگنز برمن در پرونده‌ی دیگری اپل را مجبور کرد که ۱۰۰ میلیون دلار به توسعه‌دهندگان غرامت بدهد.

وکلای هیگنز برمن افزون‌بر شکوائیه‌ی گروهی جدید، مشغول کار روی پرونده‌ای با محوریت سرویس پرداخت Apple Pay هستند.

هیگنز برمن مدعی است اپل و آمازون «توافق‌نامه‌ی افقی غیرقانونی» امضاء کرده‌اند تا «تهدید رقابتیِ ناشی از فروشنده‌های متفرقه را نابود کنند یا حداقل به‌شدت کاهش دهند.» به ادعای این شرکت حقوقی، توافق‌نامه‌ی بین اپل و آمازون تعداد فروشنده‌های متفرقه‌ی اپل را در بازارگاه آمازون «از تقریباً ۶۰۰ به تنها هفت مورد رسانده است.»

شکوائیه‌ی جدید روی قراردادی بین اپل و آمازون تمرکز دارد که در سال ۲۰۱۹ بسته شد. به موجب آن قرارداد، اپل برای نخستین بار در تاریخ، فروشگاه مجازی رسمی در وب‌سایت آمازون افتتاح کرد. این توافق‌نامه پیش‌تر چند بار هدف پرونده‌های حقوقی قرار گرفته است.

مقاله‌های مرتبط:

  • اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک به‌دنبال سلطنت ابدی بر دنیای فناوری هستند؟
  • اپل با اقدامی تلافی‌جویانه قصد دارد فروش محصولات اریکسون را ممنوع کند

شرکت حقوقی هیگنز برمن می‌گوید با پیشنهاد اولیه‌ی اپل و موافقت آمازون، دو شرکت توافق کرده‌اند که تعداد فروشنده‌های واسطه را در هر کشور به نهایتا ۲۰ مورد برسانند. براساس جزئیات پرونده، پیش از بسته شدن قرارداد اپل و آمازون در سال ۲۰۱۹، بازارگاه آمازون میزبان حداقل ۱۰۰ فروشنده‌ی آیفون و ۵۰۰ فروشنده‌ی آیپد بوده است، اما پس از سال ۲۰۱۹، تعداد این فروشنده‌ها ۹۸ درصد افت کرد و به تنها هفت مورد رسید.

هیگنز برمن می‌گوید آمازون در جلسه‌ای با کنگره‌ی آمریکا اعتراف کرده که به موجب قراردادی که با اپل دارد، صرفاً به «هفت فروشنده‌ی واسطه‌ی محصولات جدید اپل» اجازه‌ی فعالیت می‌دهد.

هیگنز برمن از تمامی کسانی که ازطریق بخش Buy Box آمازون آیفون یا آیپد خریداری کرده‌اند دعوت می‌کند که با این شرکت حقوقی تماس بگیرند. هیگنز برمن می‌گوید که احتمالاً این افراد برای تهیه‌ی محصول مدنظر بیش از حد پول پرداخت کرده‌اند و ممکن است مستحق دریافت غرامت باشند.

جزئیات کامل پرونده‌ی حقوقی جدید را می‌توانید در وب‌سایت هیگنز برمن مطالعه کنید. اپل و آمازون به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی درباره‌ی ادعاهای این شرکت حقوقی پاسخ نداده‌اند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا