سرور مجازی
zoomit

انتقاد تند معاون مخابرات از زارع‌پور: یا نمی‌دانی پورت فیبر نوری چیست یا نمی‌دانی ۲۰ میلیون چه مقدار است

سید میثم سیدصالحی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات، در گفت‌وگو با روزنامه جوان به انتقاد از طرح ارائه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری پرداخته و آن را وعده‌ای غیرممکن می‌داند. سیدصالحی در خصوص این طرح خطاب به وزیر ارتباطات گفت:

روز اول باید می‌گفتیم آقای وزیر شما بر چه مبنایی داری می‌گویی به ۲۰ میلیون پورت FTTH نیاز است؟ مبنای خودت را بگو. یا نمی‌دانی پورت چیست یا نمی‌دانی ۲۰ میلیون چه مقدار است! کجای دنیا یک چنین سرویسی دارد؟!

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات در ادامه به این نکته اشاره کرده است که وضعیت اینترنت فیبر نوری ایران را نمی‌توان با کشورهای کوچک‌تر یا دارای فناوری پیشرفته‌تر مقایسه کرد، وی اظهار داشت: «شما دارید در مورد کشوری که کوچک‌تر از یکی از استان‌های کوچک ماست صحبت می‌کنی یا درباره کشورهای صاحب فناوری صحبت می‌کنی؟»

به گفته او، اجرایی کردن طرح FTTH در چنین سطحی مورد نیاز جمعیت ۱۰ میلیونی کاربران اینترنت در ایران نیست. او در این خصوص اظهار داشت: «فرانسه ۶۰ میلیون پورت ADSL دارد، به سمت FTTH هم حرکت کرده‌است و ۱۰ تا ۱۲ درصد سرویس FTTH دارد. ما کلاً با ۱۰ میلیون کاربر می‌خواهیم به ۲۰ میلیون FTTH برسیم.»

طرح توسعه FTTH و ارائه ۲۰ میلیون پورت به منازل و کسب‌وکارها تا پایان سال ۱۴۰۴ بارها در دولت سیزدهم و توسط زارع‌پور، وزیر ارتباطات تکرار شده است. این طرح جزء مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه معرفی شده اما تاکنون از سوی برخی کارشناسان نقد شده است. مهم‌ترین نقدها به این طرح این است که ارائه ۲۰ میلیون پورت تا سه سال آینده هزینه‌بر و دشوار است. علاوه بر این، هزینه بالای تجهیزات فیبر نوری برای کاربران و کسب‌وکارها باعث می‌شود این فناوری با وجود صرف هزینه بسیار، چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

سیدصالحی به عدم همخوانی طرح‌های وزارت ارتباطات درباره پروژه FTTH با قواعد بازار اشاره کرده و در خصوص برنامه شرکت مخابرات در این حوزه چنین توضیح داد: «وزارت ارتباطات نشسته پشت درهای بسته و برای خودش تصمیم گرفته، قواعدی هم که می‌گذارد با قواعد بازار همخوانی ندارد. مخابرات دارد مسیر خودش را می‌رود و ان‌شاءالله تا سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در ۵ میلیون پورت سرویس خواهد داد. الان ۲ میلیون پوشش دارد، ۲۰۰ هزار عدد هم ارائه شده‌ است،»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا