سرور مجازی
zoomit

کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی میزان فروش اینترنت اپراتورها

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده این سازمان از افت میزان فروش اینترنت اپراتورها خبر داده است. او با بیان این که اختلالات اینترنت در بیش از چهل روز گذشته به کاهش حجم اینترنت مصرفی منجر شده، درباره علت این مسئله چنین توضیح داد:

براساس اطلاعات به دست آمده در ماه گذشته اپراتورها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افت فروش اینترنت داشته‌اند که به دلیل وجود اختلال در اینترنت کشور است. مشتری به علت وجود اختلال سرویس نمی‌خرد و اگر هم سرویسی را تمدید می‌کند، کمترین حجم را تهیه می‌کند؛ چراکه به پیام‌رسان‌ها و فضا‌های مورد علاقه‌اش در اینترنت دسترسی ندارد. کاهش حجم اینترنت مصرفی در کشور نیز گویای همین مسئله است.

علی توسلی، عضو سازمان نصر تهران، به سایر آسیب‌های ناشی از قطعی و اختلال در اینترنت اشاره کرده و گفت: «اپلیکیشن‌هایی مثل بلد و ترجمیار که ایرانی هستند نیز در این مدت آسیب دیده‌اند. ترجمیار اعلام کرده که در ماه گذشته ۷۰ درصد افت داشته است. این روزها حتی نرم‌افزارهایی همچون بلد و نشان را در در خیابان نمی‌توان استفاده کرد. استفاده از این نرم‌افزارها دیگر ارتباطی به فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ ندارد. اصولاً اختلال در اینترنت در یک ماه و نیم گذشته به‌طور مقطعی وجود داشته است. در برخی ساعات کم و بیش نرمال است. این اختلال تأثیر خود را نه فقط در حوزه فناوری اطلاعات بلکه بر کل مشاغل گذاشته است.»

فیلترینگ برخی از پلتفرم‌های بین‌المللی هم موضوع دیگری است که بر فضای آنلاین و اقتصاد دیجیتال کشور اثر گذاشته است. توسلی در این زمینه موضوع کاهش میزان فروش اینترنتی را مطرح کرده و نمونه‌ای از آسیب‌های مربوط به آن را این طور توضیح داد: «افت کار انواع اپلیکیشن‌های پیک همچون اسنپ پیک نیز در این روزها مشهود است. این مسئله در کل فضای تجاری کشور تأثیر می‌گذارد و فقط به تجارت‌های مرتبط با اینترنت نیست.»

او موضوع فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ را یکی از مسائل بسیار مهم این روزها دانسته و اهمیت این پلتفرم‌ها را چنین تشریح کرد:

خیلی از روابط مردم بر این اپلیکیشن‌های خارجی بنا شده است. وقتی ارتباطات مردمی دچار اختلال شود، کل تجارت کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین درست نیست تصور کنیم فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اولاً این دو اپلیکیشن، پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. دوماً هیچ آلترناتیوی ساخته نشده که جذابیت لازم را برای کوچ مخاطبان به پیام‌رسان داخلی داشته باشد. ضمناً در شرایط بحرانی نمی‌توان مسئله را حل کرد. ۱۵ سال فرصت بوده که جذابیت لازم را برای این اپلیکیشن‌ها ایجاد کنند و تبلیغات انجام دهند اما این اتفاق نیفتاده است.

او همچنین بر اهمیت توجه به خواسته‌های مردم تأکید کرده و اظهار داشت که بخش زیادی از نیاز‌های مردم در این شبکه‌های ارتباطی قرار دارد. وقتی این شبکه‌ها مختل شود، اقتصاد نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. البته فقط ملاک ما تأثیر مستقیم نیست بلکه تأثیر غیرمستقیمی وجود دارد که تجارت را نیز دچار اختلال می‌کند.

پیام‌رسان‌های داخلی نتوانسته‌اند کاربران چندانی جذب کنند

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصر تهران به موضوع حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیز پرداخته و با بیان این که با وجود هزینه پنج میلیارد تومانی دولت برای این پیام‌رسان‌ها در گذشته و سایر حمایت‌ها، این پلتفرم‌ها نتوانسته‌اند حتی ۱۰ درصد از کاربران ایرانی حاضر در تلگرام و اینستاگرام را هم جذب کنند، گفت پیام‌رسان‌های داخلی باید با اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام رقابت کنند؛ نه سایر موارد مشابه داخلی.

به زعم توسلی موضوع اعتماد اصلی‌ترین نکته برای حضور مردم در این پیام‌رسان‌ها است؛ بنابراین، دستور دادن به مردم برای حضور در این فضاهای بومی بی‌فایده خواهد بود. او در این زمینه گفت:

این فرایند با دستور و تفهیم انجام نمی‌گیرد؛ بلکه فرایند بسیار طولانی و پیچیده‌ای است. مسئولان در یک پروسه ۱۵ تا ۲۰ ساله شرایطی را فراهم کردند که اکثر کاربران به شبکه‌های اجتماعی خارجی رفته‌اند. حال باید زمان کافی برای اعتمادسازی صرف شود. راه صد ساله را یک شبه نمی‌توان طی کرد.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به توضیح فهم نادرستی که از تفاوت امنیت اطلاعات در پلتفرم‌های داخلی و خارجی وجود دارد اشاره کرده و خاطرنشان کرد: «در مورد امنیت داده در پیام‌رسان‌ها واقعیت این است که خیلی تفاوتی بین مدل داخلی و خارجی آن وجود ندارد و هر دستگاه امنیتی در هر کشوری اگر بخواهد کنترل کند، می‌تواند تا حدی این کار را انجام دهد.»

به گفته او، در ایران به دلیل برخورد‌های نادرست این فرهنگ جا افتاده است که اگر اپلیکیشن داخلی باشد، غیر امن و اگر خارجی باشد، امن است. به نظر علی توسلی، هرچند این مسئله چندان واقعیت ندارد اما در باور مردم پذیرفته شده است: «مهم این است که افکار عمومی چطور می‌اندیشد و به اپلیکیشن خارجی اعتماد بیشتری دارد. زمان زیادی می‌برد تا بتوانند اعتماد جلب کنند. این فرایند پیچیده است و باید در طی زمان بررسی شود.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا