سرور مجازی
اقتصادی

پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده/ آرامش بازار ارز با پیشنهاد زلنسکی می‌شکند؟

پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده/ آرامش بازار ارز با پیشنهاد زلنسکی می‌شکند؟

قیمت دلار در سه روز سپری شده از هفته جاری به صورت یک روز در میان ضربان‌های کاهشی و افزایشی داشت. این اسکناس دیروز با قیمت ۴۹ هزار و ۵۵۰ تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد و افزایش ۲۰۰ تومانی داشت. فعالان بازار ارز رشد محدود تقاضا برای سفر را دلیل این افزایش عنوان کردند. معامله‌گران برای روزهای باقیمانده از هفته جاری دلار را در محدوده ۴۹ هزار تومانی پیش‌بینی می‌کنند.

در هفته جاری موضوع افت قیمت طلای جهانی ناترازی روند قیمت را در بازارهای مالی به همراه داشت. این در حالی بود که برخی معامله‌گران افت طلای جهانی را عاملی در به هم خوردن معادلات سیاست‌گذار برای بازارهای مالی عنوان می‌کردند. به اعتقاد آنها افت قیمت انس جهانی طلا بود که بازار دلار را سکه و طلا جدا کرد.

سیگنال زلنسکی قیمت دلار را بالا می‌کشد؟

در حالی که بازارهای مالی امروز تعطیل بود اخباری مربوط به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین درباره تشدید تحریم‌های ایران مطرح شد. وی در نشستی با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که روز گذشته برای نشان دادن حمایت از اوکراین به کی‌یف، پایتخت این کشور سفر کردند، تاکید کرد: گسترش تحریم‌ها علیه ایران در زمینه صنایع حساس، از جمله واردات تجهیزات و مواد شیمیایی حائز اهمیت است.

وی با تکرار ادعاهایش مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه از طریق عرضه پهپادهای جنگی برای استفاده در جنگ اوکراین، گفت: «هر پهپاد جنگی ایرانی که به شهرهای اروپایی در اوکراین اصابت می‌کند، دلیلی برای اعمال فشار تحریم‌هاست.»

این خبر در حالی منتشر شد که طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران ماه آینده میلادی منقضی خواهد شد. سناتورهای آمریکایی در اقدامی تحریک‌آمیز در حال فشار به تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) هستند تا انقضای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را در نظر نگیرند.

بنابراین تاکید زلنسکی بر فشار برای تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند مهر تاییدی باشد برای تداوم تحریم‌های یادشده! با توجه به اینکه اخبار مربوط به تحریم‌ها و توافق برجام همواره مورد توجه بازارهای مالی بوده است، این اخبار نیز در روزهای آینده می‌تواند کار سیاست‌گذار را برای کنترل قیمت دلار سخت کند.

دست سیاست‌گذار باز است؟

با این وجود به نظر می‌رسد با افزایش فروش نفت و آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده دست‌ سیاست‌گذار باز است و باید دید آیا از سیاست‌ تزریق ارز به بازارهای مالی بهره خواهد برد؟

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند مسائل غیراقتصادی و امید نسبت به گشایش‌ در روابط بین‌المللی موضوع مهم انتظارات تورمی را تا حدود زیادی خنثی کرده است. اما آنها رشد حجم نقدینگی و کاهش رشد اقتصادی را دلیل ذاتی رشد قیمت دلار می‌دانند که سد سیاست‌گذار مانع بروز آن شده است. تحلیلگران اقتصادی معتقدند تزریق اخبار سیاسی برای مهار بازار ارز مقطعی است.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا