سرور مجازی
zoomit

تماشا کنید: کالبدشکافی نخستین آداپتور ۱۴۰ واتی اپل مبتنی‌بر فناوری گالیم نیترید

یکی از ویژگی‌های مهم نوت‌بوک‌های جدید اپل شارژدهی کم‌نظیر آن‌ها است که می‌توان دلیل آن را استفاده از پردازنده بسیار بهینه M1 Pro و M1 Max دانست. علاوه‌بر شارژدهی مناسب، اکنون مک‌‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی سریع‌تر از هر زمان دیگری شارژ می‌شوند. طبق گفته اپل، مدل‌های یادشده با پشتیبانی از قابلیت فست شارژ می‌توانند در ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد از ظرفیت باتری را پر کنند؛ البته تنها مدل ۱۶ اینچی است که از آداپتور شارژ ۱۴۰ واتی بهره می‌گیرد.

آداپتور برق ۱۴۰ واتی که با مدل‌های مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی عرضه می‌شود، از جهاتی منحصربه‌فرد به‌نظر می‌رسد و ظاهرا اپل در آن از فناوری جدیدی بهره گرفته است. این نخستین آداپتور برق اپل محسوب می‌شود که از گالیم نیترید یا فناوری «GaN» استفاده می‌کند و به پروتکل USB-C Power Delivery 3.1 مجهز شده است. شارژرهای GaN کوچک‌تر و سبک‌تر و کارآمدتر از آداپتورهای برق مبتنی‌بر سیلیکون هستند و گرمای کمتری انتقال می‌دهند.

اکنون ChargerLab به‌سراغ بررسی و کالبدشکافی موشکافانه آداپتور مذکور رفته است تا نشان دهد نخستین شارژر گالیم نیترید اپل از چه اجزایی تشکیل شده است. ویدئو یادشده حاوی معیارها و آزمون‌های متفاوتی است و بخش تجزیه‌وتحلیل بسیار فنی به‌نظر می‌رسد؛ اما به‌طورکلی بخش‌های از این ویدئو برای کسانی که می‌خواهند اطلاعاتی بیشتری درباره تراشه خاص اپل بدانند، بسیار مفید و مهم خواهد بود.

همان‌طورکه پیش‌تر نیز گفتیم، این نخستین آداپتور برق اپل است که از پروتکل USB-C Power Delivery 3.1 پشتیبانی می‌کند و با دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از این پروتکل شارژ نیز سازگار است. همچنین، مدل‌های مک‌بوک پرو می‌توانند با شارژرهای USB Power Delivery 3.1 از برندهای شخص ثالث نیز شارژ شوند.

تماشا در یوتیوب

گفتنی است مک‌بوک‌ پرو ۱۶ اینچی قبلی اپل که از پردازنده اینتل استفاده می‌کرد، شارژر ۹۶ واتی داشت. شارژر ۱۴۰ واتی که انحصارا با مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی جدید عرضه می‌شود، بسته به کابل استفاده‌شده می‌تواند به درگاه USB-C مبتنی‌بر تاندربولت یا درگاه اختصاصی مگ‌سیف متصل شود و دستگاه را شارژ کند.

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی نیز با شارژرهای ضعیف‌تر ۶۷ و ۹۶ وات دردسترس خواهد بود. این نوت‌بوک به باتری ۷۰ وات‌ساعتی مجهز و حدود ۲۰ درصد بزرگ‌تر از مدل مبتنی‌‌بر اینتل است. اپل آداپتور ۱۴۰ واتی خود را نیز جداگانه و بدون کابل با قیمت ۹۹ دلار عرضه می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا