سرور مجازی
zoomit

پردازنده دسکتاپ کوالکام؛ از پیکربندی مشابه M1 اپل تا اتکا بر هسته‌های Nuvia Phoenix

کوالکام هنوز نتوانسته است پردازنده‌ای قوی‌تر از پردازنده‌های اپل بسازد، اما احتمالاً در آینده‌ای نزدیک می‌تواند اپل را به چالش بکشد. درحالی‌که اپل با پردازنده‌های اختصاصی سری M غوغای زیادی به پا کرده، کوالکام به‌لطف تصاحب استارتاپ نوویا، در سکوت مشغول کار روی رقیبی شایسته برای این پردازنده‌ها است.

براساس گزارش Android Authority به نقل از یک افشاگر توییتری، پردازنده‌ی کلاس دسکتاپ کوالکام در سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد. این پردازنده دارای کدنام Hamoa است و احتمالاً در واحد CPU از ۱۲ هسته میزبانی می‌کند. افشاگر توییتری ادعا می‌کند واحد CPU در پردازنده‌ی جدید کوالکام هشت هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف دارد.

پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم – از جمله پردازنده‌هایی که اپل می‌سازد – به‌جای استفاده از هسته‌های تماماً پرقدرت، ترکیبی از هسته‌های قوی و کم‌مصرف را مورد استفاده قرار می‌دهند. این سبک طراحی باعث می‌شود پردازنده در پردازش‌های سنگین قدرت کافی داشته باشد و هسته‌های کم‌مصرف را به پردازش‌های سبک اختصاص دهد تا در نهایت مصرف انرژی پایین بیاید. اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهم به بعد مشغول استفاده از طراحی مشابه است.

افشاگر توییتری می‌گوید واحد CPU پردازنده‌ی جدید کوالکام مبتنی‌بر هسته‌های سری «نوویا فینِکس» است. پیکربندی حافظه و کش پردازنده‌ی کوالکام مشابه پردازنده‌ی M1 اپل خواهد بود. افشاگر ادعا می‌کند که پردازنده‌ی کوالکام در حال حاضر «عملکردی بسیار امیدوارکننده» دارد.

مقایسه قدرت پردازشی نوویا فینکس Nuvia با رقبا Apple M1 و AMD اسلاید رسمی

این اسلاید رسمی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، قدرت هسته‌های فینکس استارتاپ نوویا را با برخی از پردازنده‌های قدیمی مثل A13 اپل مقایسه می‌کند

استارتاپ نوویا پیش‌تر ادعا کرده است که هسته‌های سری فینکس در عین مصرف انرژی کمتر، در بنچمارک گیک‌بنچ عملکرد بهتری نسبت‌به پردازنده‌ی AMD Ryzen 4700U (مبتنی‌بر معماری قدیمی Zen 2) از خود نشان می‌دهند. همچنین به‌نظر می‌رسد فینکس بسیار بهتر از پردازنده‌هایی مثل A13 اپل (که در گوشی‌های سری آیفون ۱۱ استفاده شد) عمل می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

    • خط‌و‌نشان مدیرعامل کوالکام برای پردازنده M2 اپل: «می‌خواهیم رهبر بازار CPU باشیم»

نوویا به این نکته اشاره نکرده که پردازنده‌های یادشده اکنون بسیار قدیمی‌اند و AMD و اپل پردازنده‌های پرقدرت‌تری تولید کرده‌اند. با همه‌ی این‌ها استفاده از هسته‌ی فینکس می‌تواند قدرت بیشتری به پردازنده‌های کوالکام بدهد.

افشاگر توییتری ادعا می‌کند که پردازنده‌ی نسل جدید کوالکام از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های فعلی کوالکام واحد گرافیکی مجتمع دارند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا