سرور مجازی
zoomit

برگرداندن پیج اینستا و بازیابی اکانت اینستاگرام

خطر جرایم سایبری به سرعت در حال افزایش است. از ماه اکتبر، مرکز منابع سرقت هویت (ITRC) شاهد افزایش شدید تعداد افرادی بود که در اینستاگرام هک شدند و کنترل حساب‌های خود را از دست دادند. هنگامی که حساب کاربری یک کاربر در هر پلتفرم رسانه اجتماعی هک می‌شود، تمام اعتبارنامه‌‌های حاوی داده‌های حساس دردسترس هکرها قرار می‌گیرد. پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر روش‌های مختلفی را برای بازیابی حساب‌های کاربری ارائه می‌‌دهند.

بیشتر هک‌ها ازطریق برنامه‌های شخص ثالثی که ازطریق اعتبارنامه ورود به حساب شما به حساب شما دسترسی پیدا می‌کنند، رخ می‌دهد. هنگامی که آن‌ها اطلاعات ورود شما را دارند، می‌توانند هر کاری که می‌خواهند با حساب شما انجام دهند. هکرها می‌توانند محتوای توهین‌آمیز یا نامناسب را در حسابتان پست کند، رمزعبور شما را تغییر دهد و حتی حساب شما را به‌طور کامل حذف کند.

درحالی‌که گاهی اوقات اکانت‌های اینستاگرام توسط شخصی که در زندگی واقعی می‌شناسید، هک می‌شود، اغلب هکر یک مجرم سایبری است؛ اما واقعاً هک‌کردن اکانت دیگران چه سودی برای آن‌ها دارد؟ آن‌ها لینکی را ارسال می‌کنند که امیدوار هستند دوستان شما روی آن کلیک کنند. این لینک احتمالاً حاوی بدافزاری است که برای سرقت داده‌ها و فروش آن‌ها استفاده می‌کنند.

به‌گفته ITRC، پست‌هایی با لینک‌ به سرمایه‌گذاری‌های جعلی در بیت‌کوین، آخرین کلاهبرداری‌های آنلاین مورد استفاده این مجرمان سایبری هستند. اگر مقاله آموزش جامع اینستاگرام و چگونه از هک‌شدن اکانت اینستاگرام خود جلوگیری کنیم را خوانده باشید، می‌دانید که انجام یک سری اقدامات برای اطمینان از امنیت آنلاینتان آسان‌تر از مقابله با عواقب آن است. مهم نیست که چه چیزی باعث هک شده است، باید سریع عمل کنید.

علائم هک‌شدن اینستاگرام چیست؟

اگر یک مجرم سایبری اینستاگرام شما را هک کند، واضح است. اولین نشانه ممکن است دوستانی باشد که در مورد چیزی غیرعادی مانند معامله بیت کوین که در حساب شما پست شده است به شما پیام می‌دهند. یا ممکن است وقتی برنامه اینستاگرام خود را باز می‌کنید و از شما خواسته شود رمزعبور خود را وارد کنید، متوجه مشکلی شوید. اگر رمزعبور شما کار نمی‌کند، احتمالاً یک هکر آن را تغییر داده و شما را از حسابتان بیرون کرده است. در بدترین حالت، حساب شما ممکن است به‌سادگی ناپدید شود زیرا یک هکر آن را حذف کرده است.

از سوی دیگر اگر یک دوست قدیمی عامل این جنایت باشد، ممکن است فوراً متوجه چیزی نشوید؛ زیرا او برای ادامه جاسوسی از شما کارهایی که مکن است مشکوک به نظر بریند، انجام نمی‌دهد. بااین‌حال، می‌توانید کارهایی را انجام دهید: روی آیکون سه خط در گوشه سمت راست بالای پروفایلتان ضربه بزنید، سپس روی Your activity ضربه بزنید. از آنجا، می‌توانید داده‌هایی مانند زمان صرف شده در برنامه، پست‌هایی که لایک کرده‌اید، نظراتی که گذاشته‌اید و لینک‌هایی که بازدید کرده‌اید را مرور کنید تا مطمئن شوید هیچ چیز غیرعادی نیست.

اگر اعلان‌های ورود ناشناس (unrecognized logins) را فعال کرده باشید، اینستاگرام به شما هشدار می‌دهد که شخصی از مکانی غیرمنتظره وارد حساب شما شده است؛ اما از هر اعلانی وحشت نکنید؛ زیرا اگر از مکان دیگری وارد سیستم شوید (مثلاً از Wi-Fi خانه دوستتان) هم ممکن است یک اعلان دریافت کنید.

برگرداندن پیج اینستا و بازیابی اکانت اینستاگرام

اگر فکر می‌کنید اکانت شما هک شده است، اقدامات مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای ایمن‌سازی حساب خود انجام دهید. برخی از این مراحل بازیابی ممکن است بسته به نوع حسابی که می‌خواهید بازیابی کنید دردسترس شما نباشد؛ اما توصیه می‌کنیم همه آن‌ها را امتحان کنید. اگر پس از برگرداندن پیج اینستا و بازیابی اکانت اینستاگرام خود خواستید آن را دی‌اکتیو کنید به مقاله دی‌اکتیو‌کردن اینستاگرام سر بزنید.

حساب ایمیل خود را بررسی کنید

اگر ایمیلی از security@mail.instagram.com دریافت کرده‌اید که به شما اطلاع می‌دهد آدرس ایمیل شما تغییر کرده است، ممکن است بتوانید با انتخاب revert this change در پیام، این تغییر را لغو کنید. اگر اطلاعات اضافی نیز تغییر کرده است (مثلاً رمزعبور) و نمی‌توانید آدرس ایمیل خود را دوباره تغییر دهید، یک لینک ورود یا کد امنیتی از اینستاگرام درخواست کنید.

درخواست لینک ورود از اینستاگرام

برای اینکه به اینستاگرام کمک کنید تا مالکیت شما نسبت به حساب را تأیید کند، می‌توانید درخواست کنید که لینک ورود به سیستم ( login link) را به آدرس ایمیل یا شماره تلفن شما ارسال کند. برای درخواست لینک ورود:

  • در صفحه ورود به سیستم، برای اندروید روی Get help logging in ضربه بزنید و برای آیفون روی ?Forgotten password.
  • نام کاربری، آدرس ایمیل یا شماره تلفن مرتبط با حساب خود را وارد کنید، سپس روی Next ضربه بزنید.

توجه: اگر به نام کاربری، آدرس ایمیل یا شماره تلفن مرتبط با حساب خود دسترسی ندارید، اطلاعات ورود به سیستمی که اخیراً استفاده کرده‌اید را وارد کنید، سپس زیر دکمه Next روی Can’t reset your password ضربه بزنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

  • آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را انتخاب کنید، سپس روی Next ضربه بزنید.
  • در ایمیل یا SMS خود روی لینک ورود کلیک کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

درخواست لینک ورود از اینستاگرام

درخواست کد امنیتی یا پشتیبانی از اینستاگرام

اگر نمی‌توانید حساب خود را با لینک ورود به سیستمی که برای شما ارسال شد بازیابی کنید، ممکن است بتوانید از اینستاگرام درخواست پشتیبانی کنید.

درخواست کد امنیتی یا پشتیبانی از اینستاگرام

برای درخواست پشتیبانی از اینستاگرام در اندروید:

  • در صفحه ورود به سیستم در زیر Log in روی Get help logging in ضربه بزنید.
  • نام کاربری، آدرس ایمیل یا شماره تلفن مرتبط با حساب خود را وارد کنید، سپس روی ?Need more help ضربه بزنید. به خاطر داشته باشید که اگر بیش از یک حساب اینستاگرام دارید، ممکن است لازم باشد ابتدا حسابی را انتخاب کنید که برای ورود به آن مشکل دارید، سپس دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.
  • آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را انتخاب کنید، سپس روی Send security code بزنید.
  • اگر کد امنیتی را دریافت نکردید، در زیر Send security code روی I can’t access this email address or phone number ضربه بزنید، سپس دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

برای درخواست پشتیبانی از اینستاگرام در آيفون:

  • از صفحه لینک ورود به سیستم، روی ?Need more help زیر Send login link بزنید. آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را انتخاب کنید، سپس روی Send security code ضربه بزنید.
  • اگر کد امنیتی دریافت نکردید، روی I can’t access this email address or phone number در زیر Send security code ضربه بزنید، سپس دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

اطمینان حاصل کنید که یک آدرس ایمیل امن وارد کرده‌اید که فقط خودتان به آن دسترسی دارید. هنگامی که درخواست خود را ارسال کردید، باید یک ایمیل از اینستاگرام دریافت کنید.

درخواست پشتیبانی یا کد مخفی در اپلیکیشن اندروید اینستاگرام

  • برنامه اینستاگرام را باز کنید و روی Get help logging in ضربه بزنید.
  • نام کاربری یا شناسه ایمیل یا شماره تلفن خود را وارد کرده و روی Next ضربه بزنید.
  • Can’t reset your password را انتخاب کنید.

درخواست پشتیبانی یا کد مخفی در اپلیکیشن اندروید اینستاگرام

  • در اینجا یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

Yes, I have a photo of myself in my account:

  • روی Next ضربه بزنید.
  • رمزعبور خود را وارد کرده و روی Next ضربه بزنید.
  • شماره تلفن یا ایمیل را انتخاب کنید و روی Next ضربه بزنید.
  • یک کد مخفی به شماره تلفن یا ایمیل شما ارسال می‌شود.
  • کدی را که دریافت کرده‌اید وارد کنید و روی Confirm ضربه بزنید.
  • مدتی صبر کنید تا اینستاگرام بتواند حساب شما را تأیید کند.

۱-درخواست پشتیبانی یا کد مخفی در اپلیکیشن اندروید اینستاگرام

  • روی Next ضربه بزنید.
  • از شما خواسته می‌شود که آیفون خود را در سطح چشم‌تان نگه دارید. روی Next ضربه بزنید.
  • سلفی ویدئویی را ارسال کنید و پس از آن روی ارسال ضربه بزنید.

No, I do not have a photo of myself in my account

  • روی Next ضربه بزنید.
  • شما به مرکز راهنمایی اینستاگرام منتقل خواهید شد.
  • مشکل خود را انتخاب کنید و براساس آن ادامه دهید.

هویت خود را تأیید کنید

اگر درخواست پشتیبانی برای یک حساب کاربری بدون عکس از خود ارسال کرده‌اید، باید یک ایمیل پاسخ خودکار از تیم پشتیبانی در Meta دریافت کنید. از شما خواسته می‌شود با ارائه آدرس ایمیل یا شماره تلفنی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید و نوع دستگاهی که در زمان ثبت‌نام استفاده می‌کردید (مانند iPhone، Android، iPad، و غیره) در تأیید هویت خود به اینستاگرام کمک کنید.

اگر درخواست پشتیبانی برای یک حساب کاربری با عکس‌های خودتان را دارید، از شما خواسته می‌شود که یک سلفی ویدئویی بگیرد و سرتان را به جهات مختلف بچرخانید تا بررسی شود که شما یک شخص واقعی هستید و هویتتان تأیید شود. هنگامی که سلفی ویدئویی را برای کمک به تأیید هویت خود ارسال کردید، در آدرس ایمیل امنی که ارائه کرده‌اید، ایمیلی از اینستاگرام دریافت خواهید کرد.

به خاطر داشته باشید که ویدئویی که ارسال می‌کنید هرگز در اینستاگرام قابل مشاهده نخواهد بود و ظرف ۳۰ روز حذف خواهد شد. اگر هویت شما از ویدئویی که ارسال کرده‌اید تأیید نشد، می‌توانید ویدئوی جدیدی ارسال کنید تا دوباره بررسی شود.

متأسفانه، کل این فرایند می‌تواند روزها، هفته‌ها و گاهی حتی ماه‌ها طول بکشد. بیشتر آن خودکار است، به این معنی که اگر به مشکل برخورد کنید نمی‌توانید مستقیماً با اینستاگرام تماس بگیرید. ازآنجاکه این روش بهترین فرایند برای بازیابی حساب هک‌شده اینستاگرام است، حتی اگر زمان‌بر باشد، پیروی از این مراحل به مراتب بهتر از اجازه دادن به هکرها برای کنترل کامل حساب شما است.

پس گرفتن حسابی که هنوز به آن دسترسی دارید

اگر هنوز می‌توانید وارد حسایتان شوید؛ اما فکر می‌کنید حساب شما هک شده است یا تلاشی در راستای هک‌کردن حساب شما انجام شده است، می‌توانید برای کمک به حفظ امنیت حساب خود کارهای زیر را انجام دهید:

بررسی شماره تلفن و آدرس ایمیل در تنظیمات حساب

در تنظیمات حسابتان شماره تلفن و آدرس ایمیل را بررسی کنید. این‌ها نکات کلیدی ورود هستند که به شما امکان می‌دهند رمزعبور خود را مجددا تنظیم کرده و حساب خود را بازیابی کنید. قبل از اینکه بخواهید رمزعبور خود را تغییر دهید، به Settings > Account > Personal information بروید و مطمئن شوید که یک هکر آدرس ایمیل یا شماره تلفن شما را تغییر نداده است.active Instagram session

خروج از تمام نشست‌های فعال اینستاگرام

به Settings > Security > Login Activity بروید. با انتخاب سه نقطه کنار هر نشست روی Log out بزنید تا تمام نشست‌های فعال را ببندید. برای هر نشست ورود لیست شده این کار را تکرار کنید.

تغییر رمزعبور

رمزعبور اینستاگرام خود را از Profile > Settings > Security > Password تغییر دهید. یک رمزعبور منحصر‌به‌فرد و قوی انتخاب کنید که حداقل هشت کاراکتر داشته باشد و ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها را شامل شود. ‌

روشن‌کردن احراز هویت دومرحله‌ای (2FA)

در ابتدای مقاله اشاره شد که 2FA یک اقدام امنیتی اضافی است که برای ورود به حساب کاربری به یک کد یکبار مصرف خاص به همراه رمزعبور شما نیاز دارد. این بدان معنی است که حتی اگر هکرها رمزعبور شما را داشته باشند، نمی‌توانند وارد حساب شما شوند. برای امنیت بیشتر از یک برنامه احراز هویت برای 2FA به جای پیامک استفاده کنید؛ زیرا کلاهبرداران می‌توانند تلفن شما را هک یا سرقت کنند و از این معیار امنیتی اضافی عبور کنند.

لغو دسترسی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها

آیا برنامه یا وب‌سایتی که اجازه لینک‌کردن به آیدی اینستاگرام خود را به آن داده بودید را به خاطر دارید؟ ممکن است برایتان شوکه‌کننده باشد؛ اما اقدامات شما دلیلی برای هک‌شدن حسابتان است. اکثر این برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها قابل اطمینان نیستند و بعد از اینکه به آن‌ها اجازه دسترسی به حساب خود را دادید، سعی می‌کنند با مجوزهایی که شما داده‌اید، حسابتان را هک کنند. برای لغو دسترسی این برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها در اپ اینستاگرام برای آیفون و اندروید:

  • پروفایل خود را باز کنید و روی منوی سه‌خط ضربه بزنید.
  • روی Settings ضربه بزنید و Security را انتخاب کنید.
  • سپس Apps and Websites را انتخاب کنید.

لغو دسترسی برنامه‌ها و وب سایت‌ها

  • اکنون روی برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که می‌خواهید دسترسی‌شان را لغو کنید بزنید و Revoke access را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از این لینک مستقیم برای لغو دسترسی به برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده کنید.

پرسش‌های متداول

حساب‌های اینستاگرام چگونه هک می‌شوند؟

اگر داده‌های خود را دراختیار برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مخرب قرار داده‌اید، ممکن است فرصتی برای هکرها وجود داشته باشد که به حساب شما دسترسی پیدا و آن را هک کنند.

چگونه بفهمیم اینستاگرام هک شده است؟

اگر شک کرده‌اید که اینستاگرامتان هک شده و شخص دیگری جز شما به آن دسترسی دارد، بهترین راه بررسی‌کردن Login Activity است. برای این کار از بخش پروفایل به Settings > Security > Login Activity بروید و دستگاه‌هایی را که به اکانتتان دسترسی دارند، مشاهده کنید.

بعد از هک‌شدن اینستاگرام چه باید کرد؟

در این مقاله به‌طور کامل شما را راهنمایی کرده‌ایم. برای اینکه بدانید چگونه اکانت هک‌شده اینستاگرام را برگردانید روی لینک کلیک کنید تا به بخش مرتبط منتقل شوید.

بازیابی اکانت هک‌شده اینستاگرام چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً حدود ۲ روز طول می‌کشد تا اینستاگرام به شما کمک کند یک حساب کاربری را بازیابی کنید. حتی پس از تأیید ویدئویی، اینستاگرام ویدئوی تأیید شما را تا ۳۰ روز نگه می‌دارد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا