سرور مجازی
فضای مجازی

ایجاد گرانش مصنوعی؛ توهم یا واقعیت؟

گرانش مصنوعی که در فیلم‌ها و نمایش‌ها می‌بینیم تخیلی است، زیرا ما فناوری ایجاد آن را نداریم. به گزارش اسپیس، جاذبه یک قانون اساسی طبیعت است که بین همه اجسام وجود دارد. نیروی گرانش، در واقع، کهکشان را با جذب اجرام جرم به سمت یکدیگر به هم متصل می‌کند و همان چیزی است که ما را روی زمین به زمین متصل نگه می‌دارد و نفس کشیدن را برای ما ممکن می‌سازد.

علاوه بر نداشتن دانش فنی موجود برای ساختن ابزاری که گرانش تولید می‌کند، باید بر موانع دیگری نیز غلبه کرد؛ یکی قانون فیزیک و دومی نیاز فیزیکی گرانش است که بر بدن انسان تاثیر دارد. به لطف اصل هم ارزی آلبرت اینیشتین، که منجر به نظریه نسبیت عام او شد، فضانوردی در یک سفینه محصور بدون نقطه مرجع مناسب نمی‌توانست تشخیص دهد که نیروی رو به پایینی که احساس می‌کردند ناشی از گرانش است یا به این دلیل که سفینه در یک مکان خاص شتاب می‌گرفت.

با استفاده از معادلات اینشتین، دانشمندان می‌توانند با چرخش کشتی، گرانش مصنوعی ایجاد کنند، اما تنها سه نوع شتاب وجود دارد که می‌تواند بر گرانش تأثیر بگذارد: خطی، چرخشی و گرانشی. به گفته فوربس، شتاب خطی ناشی از رانش یکنواخت یک موشک تقویت کننده در یک خط مستقیم، مانند پرتاب یک سفینه فضایی معمولی است. اگر بدنه بیرونی سفینه بچرخد، شتاب چرخشی رخ می‌دهد و باعث می‌شود سرنشینان داخل آن احساس کنند که به سمت مرکز سفینه رانده شده‌اند.

گرانش در فضا

به گفته TechTarget، در نهایت، اصل شتاب گرانشی بیان می‌کند که نیروی ایجاد شده توسط یک میدان گرانشی باید با نیروی ایجاد شده در هنگام شتاب گرفتن چیزی برابر باشد. یک کشتی برای حرکت در فضا باید سرعت خود را افزایش دهد و پس از رسیدن به مقصد، سرعت خود را کاهش دهد. اگر سفینه مجهز به دستگاهی نباشد که خدمه را در برابر نیرو‌های گرانشی باورنکردنی محافظت کند، بدنه آن‌ها از بین می‌رود. باید اشاره کرد که هنور دانشمندان توانایی لازم برای ایجاد گرانش مصنوعی را کسب نکرده اند، بنابراین گرانش مصنوعی در حال حاضر در قلمرو داستان‌های علمی تخیلی باقی خواهد ماند.


بیشتر بخوانید

  • سفر بین ستاره‌ای بدون سفینه‌های فضایی در آینده امکان پذیر می‌شود

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا