سرور مجازی
zoomit

آمریکا دو تبعه چین را به جاسوسی و تلاش برای مختل کردن تحقیقات پرونده هواوی متهم کرد

وزارت دادگستری ایالات متحده اتهاماتی را علیه دو فرد چینی که آن‌ها را «افسر اطلاعاتی چین» می‌داند مطرح کرده است. وزارت دادگستری می‌گوید این دو تلاش کرده‌اند مانع تحقیقات دولت آمریکا بر فعالیت‌های هواوی شوند. هواوی که یکی از سرشناس‌ترین بازیگران صنعت تجهیزات ارتباطی در سراسر دنیا محسوب می‌شود، تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا است.

به گزارش ورج، در پرونده‌ی وزارت دادگستری آمریکا که روز گذشته به‌صورت عمومی دراختیار رسانه‌ها قرار گرفت گواچوم هی و ژنگ وانگ به همکاری با دولت چین برای کسب اطلاعات محرمانه و اسرار پرونده‌ی تحقیقات وزارت دادگستری بر هواوی متهم شده‌اند. مقامات رسمی آمریکا در گزارش خود هیچ نامی از هواوی به میان نیاورده‌اند، اما خبرگزاری‌های سی‌ان‌ان و وال‌استریت ژورنال در گزارش‌هایی جداگانه گفتند پرونده مربوط به هواوی است.

لیزا موناکو، قائم‌مقام دادستان کل ایالات متحده، در کنفرانسی خبری گفت: «این پرونده ارتباط متقابل بین افسرهای اطلاعاتی چین و شرکت‌های چینی را فاش می‌کند و بار دیگر نشان می‌دهد که چرا نباید به این شرکت‌ها، به‌خصوص در صنعت ارتباطات، برای مدیریت کردن داده‌ها و ارتباطات شخصی‌مان اعتماد کنیم.»

ایالات متحده ادعا می‌کند گواچوم هی و ژنگ وانگ تلاش کرده‌اند یکی از کارکنان نهاد مجری قانون این کشور را استخدام کنند تا برای دولت چین اطلاعاتی درباره‌ی تحقیقات آمریکا درباره‌ی هواوی کسب کند. وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید فرد یادشده در ظاهر با درخواست چینی‌ها موافقت کرده، اما در واقعیت به‌عنوان مأمور دوجانبه‌ی FBI فعالیت کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • ایالات متحده آمریکا: هواوی می‌تواند به داده‌های موشکی و نظامی دسترسی پیدا کند
  • حذف هواوی از زیرساخت‌های ارتباطی آمریکا ۳ میلیارد دلار هزینه اضافی در بر خواهد داشت

در یک نمونه، مأمور دوجانبه‌ی FBI یک سند طبقه‌بندی‌شده‌ی جعلی را به گواچوم هی و ژنگ وانگ نشان داد و پس از تحویل سند، ۴۱٬۰۰۰ دلار در قالب بیت کوین دریافت کرد. به گفته‌ی دولت آمریکا، متهمان بارها تلاش کرده‌اند با هزاران دلار پول نقد و جواهرات به کارمند آمریکایی رشوه بدهند.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، در کنفرانس خبری گفت: «این تلاشی منزجرکننده از سوی افسران اطلاعاتی برای محافظت از یک شرکت مستقر در چین دربرابر جواب‌پس‌دادن و تلاشی برای تضعیف تمامیتِ سیستم قضایی ما بود.»

ایالات متحده در سال‌های اخیر به افزایش فشار بر هواوی ادامه داده است. آمریکا می‌گوید هواوی تهدیدی برای امنیت ملی است و به دولت چین امکان می‌دهد به‌صورت غیرقانونی به اطلاعات کاربران آمریکایی دسترسی پیدا کند. هفته‌ی گذشته خبرگزاری اکسیوس گفت کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا در پی تشدید تحریم‌های هواوی و ممنوع کردن فروش تمامی تجهیزات جدید این شرکت است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا