سرور مجازی
zoomit

ذوب شدن کابل برق RTX 4090 گیمرها را نگران کرده است

انویدیا در بیانیه‌ای می‌گوید در حال تحقیق روی دو گزارش مبنی‌بر سوختگی یا ذوب شدن کابل برق کارت گرافیک RTX 4090 است. کاربری در ردیت روز گذشته با انتشار تصاویری از مشکل عجیب کارت گرافیک Gigabyte RTX 4090 (نسخه‌ی سفارشی پرچم‌دار انویدیا) خبر داد و گفت کابلی که انویدیا با این کارت گرافیک عرضه می‌کند بر اثر سوختگی آسیب دیده است. کانکتور کارت گرافیک نیز آسیب دیده و ذوب شده بود.

براساس نوشته‌ی ورج، مدتی بعد یک کاربر دیگر در ردیت تصویری از مدل Asus RTX 4090 منتشر کرد تا نشان دهد کانکتور برق این کارت گرافیک نیز آسیب دیده است. این یعنی به‌نظر می‌رسد مشکل RTX 4090 محدود به مدل سفارشی گیگابایت نیست.

فردی به نمایندگی از انویدیا به ورج گفته: «در حال تحقیق روی این گزارش‌ها هستیم. با اولین کاربر ارتباط برقرار کرده‌ایم و برای کسب اطلاعات بیشتر سراغ کاربر دیگر هم خواهیم رفت.»

سوختن کابل برق RTX 4090

کانکتور ذوب‌شده‌ی RTX 4090

این اولین باری نیست که انویدیا از کانکتور ۱۶ پین استفاده می‌کند، اما اولین باری است که کانکتور ۱۶ پین به استانداردی کلی برای یک خانواده از کارت‌های گرافیک تیم سبز تبدیل می‌شود. این شرکت پیش‌تر گرافیک رده‌بالای RTX 3090 Ti را با چنین کانکتوری دردسترس قرار داده بود. گفته می‌شود کانکتور ۱۶ پین 12VHPWR که برای آداپتور جدید ATX 3.0 طراحی شده در صورت خم شدن مشکل‌ساز می‌شود.

کانکتور جدید انویدیا بسیار کوچک‌تر از نسل قبل است و کارشناسان سایت CableMod هشدار داده‌اند که «خم کردن سیم‌ها در فاصله‌ی بسیار نزدیک‌به کانکتور ممکن است باعث شل شدن یا ناهماهنگی در عملکرد برخی از پایانه‌ها شود.» این وب‌سایت توصیه می‌کند که کابل را به‌صورت افقی یا عمودی خم نکنید و قبل از هرگونه خم کردن مطمئن شوید که ناحیه‌ی خم‌شدگی حداقل ۳۵ میلی‌متر با خود کانکتور فاصله داشته باشد.

آنچه CableMod توصیه کرده در نگاه اول مشکل است، چون آداپتور جدید انویدیا در بسیاری از کیس‌های مدرن روی پنل کناری قرار می‌گیرد. فردی که اولین بار تصاویر کانکتور ذوب‌شده‌ را منتشر کرد می‌گوید کارت گرافیک RTX 4090 را به‌صورت عمودی در کیس قرار داده و این یعنی به احتمال زیاد کابل قبل از فاصله‌ی ۳۵ میلی‌متری خم شده است.

کانکتور ذوب شده کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا

آسیب‌دیدگی بر اثر سوختگی کانکتور برق RTX 4090

مقاله‌های مرتبط:

  • گرافیک‌های RTX 4090 و RTX 4080 رونمایی شدند؛ مهاجمین پرقدرت انویدیا برای رقابت با AMD RX 7000
  • بررسی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 از نگاه رسانه‌های بزرگ فناوری

یوتیوبری به نام JayzTwoCents که هفته‌ها است درباره‌ی کانکتور جدید انویدیا به مخاطبانش هشدار می‌دهد، این کانکتور را «خطرناک» می‌داند و می‌گوید انویدیا با این ادعا موافق نیست. یکی از مدیران ارشد بازاریابی انویدیا ماه گذشته در ایمیلی به این یوتیوبر گفت: «فکر می‌کنم شما نگران مشکلاتی هستید که وجود خارجی ندارند.»

کنسرسیوم PCI-SIG در اوایل ماه گذشته‌ی میلادی گفت برخی از مدل‌های کانکتور 12VHPWR «ناسازگاری حرارتی نشان داده‌اند و این موضوع ممکن است در شرایطی به‌خصوص مشکلات ایمنی‌محور ایجاد کند.»

PCI-SIG تصاویری منتشر کرده است تا نشان دهد که یک کانکتور چگونه ممکن است ذوب شود یا بسوزد. ظاهراً این ذوب‌شدگی‌ها و سوختگی‌ها درنتیجه‌ی خم کردن بیش از حد ایجاد می‌شوند. تصاویر مربوط به کانکتور ذوب‌شده بسیار مشابه اتفاقی است که برای RTX 4090 رخ داده‌.

توصیه های PCI-SIG درباره کابل برق گرافیک

ظاهراً در حال حاضر بهترین راهکار برای جلوگیری از مشکلات موردبحث، استفاده نکردن از آداپتور جدید انویدیا است. این آداپتور که با RTX 4090 عرضه می‌شود ابعاد بزرگی دارد و به حداکثر چهار کانکتور هشت پین نیازمند است. تولیدکنندگان آداپتور برق در حال عرضه‌ی 12VHPWR هستند تا نیاز به استفاده از آداپتور انویدیا از بین برود. این کابل به دو کانکتور هشت‌پین پاور کامپیوتر متصل می‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا