سرور مجازی
zoomit

هند گوگل را به‌دلیل اقدامات ضدرقابتی در اندروید ۱۶۲ میلیون دلار جریمه کرد

گوگل طی چندهفته‌ی گذشته، تحت بررسی سازمان‌های نظارتی قرار داشته است. دادستان کل تگزاس در اوایل هفته‌ی جاری از این شرکت به‌دلیل نقض قوانین حریم خصوصی، جمع‌آوری داده‌های بیومتریک و ضبط صدا، شکایت کرد. اکنون غول جستجوی اینترنت به‌دلیل اقدامات ضدرقابتی در اندروید در هند که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای آسیایی محسوب می‌شود، جریمه‌ شده است.

طبق گزارش‌ها، کمیسیون رقابت هند (CCI)، گوگل را به‌دلیل اقدامات ضدرقابتی در دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید ۱۶۲ میلیون‌دلار جریمه کرده است. این مجازات به‌دلیل سواستفاده از موقعیت غالب غول جستجوی اینترنت در فضای اندروید در چندین بازار درنظر گرفته شده است.

به‌نظر می‌رسد CCI گوگل را به‌دلیل اتخاذ شیوه‌های ضدرقابتی این شرکت در برنامه‌های بومی مثل کروم، سرویس جستجو، فروشگاه پلی‌استور و یوتیوب در اندروید، مورد بررسی قرار داده است. درواقع شکایت CCI از غول فناوری مستقر در مانتین‌ویو، شامل اقدامات این شرکت در بازارهایی مثل فروشگاه‌ برنامه‌های اندرویدی، خدمات عمومی جستجوی وب، مرورگرهای وب موبایلی و پلتفرم میزبانی ویدیو آنلاین (OVHP) در هند می‌شود.

تجزیه‌وتحلیل CCI نشان می‌دهد که گوگل با هدف اصلی رشد کاربران در پلتفرم‌های خود، آن‌ها را به‌نحوی هدایت می‌کند که با خدمات درآمدزای آن ازجمله جستجوی آنلاین، درگیر شوند. این گزارش همچنین به ممنوع‌شدن دسترسی به بازار برنامه‌های جستجوی رقیب که درتضاد با یکی از قوانین ضدرقابتی این کشور است، اشاره دارد.

گوگل به‌طور مشابه از قدرت خود در بازار فروشگاه‌های برنامه‌های اندرویدی سواستفاده کرده است تا موقعیت خود را در جستجوی عمومی آنلاین حفظ کند.

به‌نوشته‌ی AndroidCentral، سایر نقض‌های فعالیت گوگل شامل محافظت از موقعیت غالب آن در بازار مرورگرهای وب ازطریق برنامه‌ی کرومیوم است. همین‌امر درمورد یوتیوب در بازار پلتفرم‌های میزبانی آنلاین ویدئو نیز صدق می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اپل و گوگل تحت بررسی آژانس ضد انحصار ژاپن قرار دارند
  • گوگل برای رفع اتهامات ضدانحصاری خود پیشنهادی ۹۰ میلیون دلاری ارائه می‌دهد

همچنین مشخص شده است که غول جستجو، بخش‌های دیگری از قوانین ضدرقابتی هند را نقض می‌کند که شامل تسلط آن بر شرکت‌هایی است که برنامه‌های اختصاصی آن را به‌طور پیش‌فرض روی محصولات خود نصب می‌کنند. این وضعیت باعث کاهش توانایی شرکت‌ها در انتخاب یک سیستم‌عامل جایگزین شده است.

CCI برای اعمال جریمه‌ی مذکور، چندین مورد را نیز تعیین کرده است که ازجمله می‌توان به اجازه انتخاب به شرکت‌ها برای نصب پیش‌فرض برنامه‌های اختصاصی گوگل روی دستگاه‌ها اشاره کرد. این مورد شامل مجوز پلی‌استور و خدمات گوگل‌پلی نیز می‌شود.

گوگل اکنون یک مهلت ۳۰ روزه از CCI گرفته است تا جزئیات مالی لازم و اسناد پشتیبانی را دریافت کند. سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور اخیر سازمان تنظیم کننده‌ی هند، باعث ایجاد خطرات امنیتی جدی برای هندی‌هایی خواهد شد که به ویژگی‌های امنیتی اندروید اعتماد دارند و همچنین قیمت دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل را افزایش خواهد داد.

این اولین باری نیست که گوگل به دلیل استفاده از موقعیت مسلط خود جریمه می‌شود. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ به‌دلیل تسلط شرکت مذکور بر دستگاه‌های اندرویدی جریمه‌ای ۴٫۳۴ میلیارد یورویی برای آن درنظر گرفت. البته گوگل مدتی بعد تلاش کرد تا اتحادیه‌ی اروپا در جریمه‌ای که در سپتامبر ۲۰۲۲ صادر شده بود، تجدیدنظر کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا