سرور مجازی
zoomit

محدودیت‌های اینترنت در یک ماه اخیر، بیماران را گرفتار کرد

بسیاری از گزارش‌ها در این مدت از تأثیر محدودیت و اختلال اینترنت بر کسب‌وکارها گفتند. اما مشکلات فقط به این بخش محدود نشده و بخش سلامت و درمان را هم دچار مشکل کرده است. ماجرای حذف دفترچه‌های کاغذی و الزام استفاده از نسخه الکترونیک پیش از این محدودیت‌ها هم مشکلاتی را برای بیمار، پزشک و داروخانه‌ها ایجاد کرده بود، اما اختلالات و کندی اینترنت در هفته‌های گذشته بیماران را گرفتارتر کرد.

پزشکان در این مدت بارها گفتند که نوشتن و ارسال نسخه الکترونیک با توجه به کندی اینترنت بیش از ویزیت بیمار وقت می‌گیرد و گاهی بیمار را با نسخه کاغذی راهی می‌کنند. پیش از این پیش‌بینی شده بود که در مواردی که پزشک موفق به ثبت نسخه الکترونیک نشود، داروخانه نسخه کاغذی را دریافت و آن را در سامانه ثبت کند اما در این مدت بسیاری از داروخانه‌ها هم قادر به وصل شدن به سامانه و ثبت نسخه نبودند. آن‌ها در شرایطی که سامانه به دلیل کندی و محدودیت اینترنت مدام قطع می‌شود، نمی‌توانند کد دارو را ثبت کنند و بیماران بعد از ساعت‌ها معطلی در داروخانه گاهی بدون دارو به خانه برمی‌گردند یا مجبور به دریافت نسخه با قیمت آزاد می‌شوند. برخی کاربران می‌گویند در این موارد بیمه‌ها هم همکاری نمی‌کنند. ایلنا ۱۰ مهر در گزارشی از مشکلات ایجاد شده برای بازنشستگان خبر داد، کسانی که شرایط مالی‌شان اجازه نمی‌دهد بدون استفاده از بیمه حتی یک ماه از پس هزینه‌ی درمان و دارو بربیایند.

مدیر کل آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حاشیه رونمایی از امضای الکترونیک پزشکان به دیتاسنتر من گفته بود که بالای ۹۵ درصد نسخه‌ها را بیمه‌ها به صورت الکترونیک دریافت می‌کنند. گزارش‌های بقراط به‌عنوان پلتفرم آنلاین حوزه سلامت دیجیتال نشان می‌دهد که اختلالات اینترنت در شهریور و مهرماه باعث شده نسخه‌های الکترونیک تأمین اجتماعی نزدیک به ۶ درصد و نسخه‌های الکترونیک بیمه سلامت بیش از ۱۵ درصد کاهش داشته باشد.

علی سالاری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور امروز در گفت‌وگو با ایسنا خبر از گلایه‌هایی در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیک داده که بر اثر اختلالات اینترنت به وجود آمده‌اند. به گفته او گزارشاتی که از گوشه و کنار رسیده می‌گویند امکان خدمت‌رسانی به صورت نسخه الکترونیک وجود ندارد یا سرعت کارها کاهش پیدا کرده: «پیشنهاد ما این است که در این مواقع سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کنند که درصدی از نسخ پزشکان به صورت دستی پذیرش شوند. اگر به هر علتی اینترنت دچار اختلال می‌شود، حداقل تمهیداتی در نظر گرفته شود که در ارائه خدمات سلامت اشکال ایجاد نشود. این مسائل باید پیش‌بینی شود.» در این زمینه نظام پزشکی گیلان تقاضا کرد با توجه به اختلال اینترنت و گلایه بیماران و پزشکان بتوانند حداقل ۲۰ درصد از نسخ را دستی بنویسند اما به گفته سالاری هنوز دولت و بیمه‌ها به این درخواست پاسخ مثبت نداده‌اند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور یادآوری کرده که دلیل استفاده از نسخه الکترونیک سرعت و دقت آن است و اگر نسخه الکترونیک سرعت را کاهش داده و باعث سردرگمی بیمار شود، ‌باید راهکاری برای آن اندیشید:

در حال حاضر مسئله نسخه الکترونیک مسئله جانی و سلامتی است و یک مرحله پایین‌تر از آن، مسائل مالی است و سال‌ها است که بانکداری الکترونیک را داریم و می‌توان ازطریق موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی پول منتقل کرده و خدمات دریافت کنید، اما آیا خدمات دستی و مکانیزه متوقف شده است؟ پاسخ خیر است. بنابراین وقتی برای یک مسئله مالی بحث خدمات دستی را متوقف نکردیم، برای یک مسئله جانی که به سلامت مردم ربط دارد و قطعاً درجه اهمیت آن بالاتر است، باید به همین صورت عمل کنیم و تا حدی نسخه‌نویسی دستی را هم امکان‌پذیر کنیم.

نسخه الکترونیک از همان آغاز اجرا در دی ماه ۱۴۰۰ با چالش‌هایی که ایجاد کرد نارضایتی‌هایی به‌دنبال داشت. از همان زمان برخی منتقدان با نگرانی از قطعی‌ها و محدودیت‌های اینترنت مشکلات بیشتر را هم پیش‌بینی می‌کردند که خیلی زود اتفاق افتاد. اما حتی مشکلات سلامت و درمان مردم هم باعث نشد که محدودیت‌های اینترنت در این مدت رفع شود و تنها راهکار نظام پزشکی کشور هم بازگشت حداقل بخشی از نسخه‌ها به نسخه‌های کاغذی است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا