سرور مجازی
zoomit

اندروید 14 بلای جان دستگاه‌های ارزان‌قیمت خواهد بود

درحالی‌که تنها چند هفته از انتشار اندروید 13 برای کاربران گوگل می‌گذرد، خبرهای جدیدی از نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل گوگل به‌گوش می‌رسد. اندروید 14 اخیراً در سرخط خبرهای دنیای فناوری با قابلیت‌های حیرت‌انگیز برای گوشی‌های پرچم‌دار و ارزان‌قیمت دیده شده است.

تاکنون، گوگل نرم‌افزارهای همه‌چیزتمامی را برای محصولات و گجت‌‌هایش ارائه کرده است. این شرکت آمریکایی نه‌تنها مدل‌های پیشرفته را تأمین کرده است؛ بلکه همواره به‌ فکر محصولات اقتصادی نیز بوده و جدیدترین نسخه‌های اندروید را برایشان منتشر کرده است.

اکنون این شرکت خودش را برای انتشار نسخه‌ی جدید سیستم‌عاملش آماده می‌کند که قابلیت‌های بسیار ویژه‌ای دارد. گفته می‌شود اندروید 14 از قابلیت‌هایی مثل جسچرهای پشتی و اتصال ماهواره‌ای و فرمت ویدئویی AV1 برخوردار خواهد بود. بااین‌حال، شواهدی وجود دارد که از درددسرسازشدن اندروید 14 برای گوشی‌های ارزان‌قیمت خبر می‌دهد که در‌ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

دلیل مشکل‌سازبودن اندروید 14 برای دستگاه‌های پایین‌رده

هر شرکت با انتشار نسخه‌ی جدید نرم‌افزارهایش، فهرستی از دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده را نیز منتشر می‌کند؛ زیرا تمامی مدل‌ها ویژگی‌های موردنیاز برای اجرای آن را ندارند؛ درنتیجه، این نرم‌افزار است که هر دفعه تغییر می‌کند نه دستگاه.

در همین حال، وقتی از گوشی‌های ارزان‌قیمت صحبت می‌کنیم، می‌دانیم که آن‌ها همان نسخه‌های ارزان‌تر دستگاه‌های حرفه‌ای هستند. به‌عبارت‌دیگر، چنین دستگاه‌هایی با ویژگی‌ها و حافظه‌های رم و ذخیره‌سازی حداقلی صرفاً درصدد رفع نیازهای ساده و روزمره‌ی کاربران‌اند؛ ولی با دریافت به‌روزرسانی‌های عمده دچار مشکل عملکردی می‌شوند. ازآن‌‌جا‌که گوگل الگوریتم‌های اندروید 14 را عوض کرده است، تولیدکنندگان ناچارند تغییراتی اجباری در دستگاه‌هایشان ایجاد کنند تا با سیستم‌عامل‌های آینده سازگار شوند.

اندروید 14 و تغییرات عظیم

پس‌ از بررسی جزئیات اندروید 14، به‌نظر می‌رسد که سیستم‌عامل مذکور تغییرات بزرگی در دستگاه‌ها ایجاد کند که با مقررات جدید گوگل نیز همراه خواهد شد. پذیرش این مقررات و تغییرات برای گوشی‌های اقتصادی چندان ساده نیست.

فرمت کدک AV1

مقاله‌های مرتبط:

  • گوگل تأیید کرد که اندروید 14 از سیستم ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند
  • اولین نسخه آزمایشی اندروید 14 احتمالاً آوریل ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد

فهرست قوانین جدید گوگل، با فرمت کدینگ ویدئویی AV1 آغاز می‌شود. AV1 سیستم فشرده‌سازی جدید و بهبودیافته‌ای است که بدون تأثیرگذاری روی کیفیت فیلم‌ها، داده و انرژی کمتری مصرف می‌کند. چنین ویژگی جدیدی برای توسعه‌دهندگان اندروید قابلیتی چشمگیر محسوب می‌شود که تمامی دستگاه‌ها باید امکان پشتیبانی از آن را پیدا کنند؛ بنابراین، همه‌ی تولیدکنندگان باید دستگاه‌هایشان را با اندروید 14 تطبیق دهند.

اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی

قدم بعدی گوگل، خلاصی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی در دستگاه‌های اندرویدی است. گوشی‌های هوشمند جدیدی که به استفاده از اندروید ۱۴ تمایل دارند، باید به فریم‌ورک پردازنده‌ی Armv9 مجهز باشند و فقط از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی کنند.

تاکنون، اندروید از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی پشتیبانی می‌کرد؛ چراکه در بعضی بازارها محبوبیت زیادی داشتند؛ اما عمل مذکور سیستم‌عامل گوگل را از iOS عقب انداخته است و گوگل برای جبران و بهبود جایگاهش در بازار، چنین تصمیمی گرفته است.

اتصال ماهواره‌ای و تغییرات جدید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اندروید 14 از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند؛ ولی چنین قابلیتی گجت‌های ارزان‌قیمت بازار را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درحالی‌که اندروید 14 برای دستگاه‌های همه‌چیزتمام موهبتی بزرگ محسوب می‌شود، برای دستگاه‌های ارزان‌قیمت چیزی جز بلا نخواهد بود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا