سرور مجازی
zoomit

ظاهراً ایالات متحده به‌دنبال تحریم چین در حوزه‌ رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی است

ایالات متحده علاوه‌بر تحریم چین در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با تراشه‌ها، تصمیم دارد با اعمال محدودیت‌های جدید، فشارهای خود را روی این کشور افزایش دهد. به گفته‌ی منابع بلومبرگ، دولت بایدن برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته ازجمله هوش مصنوعی، نرم‌افزار و محاسبات کوانتومی که روی امنیت ملی و جهانی تأثیر دارند، مذاکرات داخلی و خارجی مختلفی انجام داده است؛ فناوری‌هایی که با وجود پیشرفت‌های سرسام‌آور، پتانسیل آن‌ها برای ایجاد اختلال درجهان درحال ارزیابی است. این تحریم‌ها باعث خواهد شد فشار روی شرکت‌های چینی فعال در حوزه‌ی محاسبات کوانتومی افزایش یابد.

ویژگی مشترک فناوری‌ رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی این است که هردو نوظهور هستند و هر روز شاهد باز شدن افق‌های جدیدی در این حوزه‌ها هستیم. به‌نوشته‌ی TomsHardware، تلاش‌ها برای تنظیم دسترسی چین به چنین فناوری‌هایی که به‌سرعت درحال تغییر هستند، دولت بایدن را درشرایط سختی قرار می‌دهد؛ زیرا تحریم‌های اعمال‌شده علیه چینی‌ها می‌تواند تأثیرات مهمی روی شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده و جهان داشته باشد.

عنصر دیگری که باید در هر تحریمی مدنظر قرار گیرد، زمینه‌های فناوری است. ایالات متحده باید این موضوع را بررسی کند که با تحریم چه عناصر خاصی از هر فناوری، بیشترین ضربه به چین و کم‌ترین آسیب‌ به بقیه‌ی جهان وارد خواهد آمد و شرکت‌های آمریکایی برای اعمال این تحریم‌ها، چه هزینه‌ای باید پرداخت کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • دولت بایدن با تحریم‌های همه‌جانبه، صنعت تراشه چین را یک‌‌شبه فلج کرد
  • چین در واکنش به‌ تحریم‌های آمریکا، «جلسه‌ای اضطراری» با سران شرکت‌های تراشه‌ساز برگزار کرد

ازطرفی، سؤالات دیگری در اعمال تحریم‌های جدید علیه چین وجود دارد؛‌ آیا دولت بایدن باید تحریم‌هایی را برای همه‌ی ‌روش‌های رایانش کوانتومی وضع کند؟ اگر تحریم‌ها فقط بر فناوری‌های خاصی متمرکز شوند و به‌طور نامتناسبی به برخی شرکت‌ها ضربه بزنند، درحالی‌که تأثیری روی برخی از شرکت‌ها نداشته باشند، آینده‌ی تحقیقات و بازار محصول رایانش کوانتومی چه خواهد کرد؟ اگر راهکارهای جدیدی در محاسبات کوانتومی یا هوش مصنوعی روی کار بیاید چه؟

با وجود هزینه‌‌های ناشی از تحریم و همچنین دشواری درک میزان مداخله‌ی نظارتی ایالات متحده برای انجام این کار، تلاش‌های چین در فضای محاسبات کوانتومی می‌تواند در این مسیر باعث کاهش سرعت پیشرفت آمریکا شود. تعداد اتهامات مطرح‌شده درمورد سرقت‌های مخفی دولتی، همراه با علاقه‌ی آشکار چین به رهبری تحقیق و توسعه‌ در این حوزه‌ها، نگرانی‌های بسیار زیادی درمورد حفظ حریم خصوصی و امنیت ملی ایجاد می‌کند.

چین با وجود تشدید تحریم‌ها، انعطاف‌پذیری زیادی از خود نشان داده است. ابررایانه‌ی OceanLight حتی پس‌از اعمال تحریم‌های آمریکا و عدم دسترسی چین به جدیدترین فناوری‌های مرتبط با این حوزه، موفق شد دررقابت بر سر جایزه‌ی نهایی گوردون بل در جایگاهی هم‌سطح با فرانتیر ساخت AMD قرار بگیرد. این جایزه به‌طور مستقیم با هوش مصنوعی و حجم‌کاری ارتباط دارد. شایان‌ذکر است چین یک ابررایانه‌ی مجهز به سخت‌افزار ۱۴ نانومتری ساخته است که ویژگی‌های موردنیاز برای رقابت در کسب جوایز مرتبط را داشته باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا