سرور مجازی
zoomit

اوبونتو ۲۲٫۱۰ با بهبود پشتیبانی بهتر از استیم، گنوم ۴۳ و معماری RISC-V منتشر شد

نسخه‌ی جدید توزیع لینوکسی محبوب اوبونتو با نام Kinetic Kudu منتشر شد. به‌روزرسانی مذکور که با شماره‌ نسخه‌ی اوبونتو ۲۲٫۱۰ شناخته می‌شود، دردسترس عموم کاربران قرار گرفته و قابلیت‌های جالبی به آن اضافه شده است.

Kinetic به‌عنوان یکی از نسخه‌های موقت منتشر شده است و این یعنی به‌مدت ۹ ماه پشتیبانی خواهد شد و پس‌از آن انتظار می‌رود شاهد انتشار به‌روزرسانی جدیدی برای این سیستم‌عامل باشیم. این آپدیت برخلاف نسخه‌ی قبلی یعنی Jammy Jellyfish 22.04 از نوع LTS (پشتیبانی بلندمدت) نیست؛ نسخه‌ای که تا آوریل ۲۰۲۷ پشتیبانی خواهد شد.

به‌نوشته‌ی TomsHardware، یکی از مهم‌ترین تغییرات Kinetic، بهره گرفتن از گنوم ۴۳ است که به‌عنوان جدیدترین نسخه‌ی محیط دسکتاپ محبوب لینوکس، قابلیت‌های زیادی مثل تنظیمات سریع را ارائه می‌دهد تا به‌راحتی بتوانید وای‌فای و حالت تیره را تغییر دهید. تنظیمات سریع، جابه‌جایی بین شبکه‌های مختلف و دستگاه‌های صوتی را ساده‌تر می‌کند. مدیرفایل Nautilus نیز تغییرات زیادی داشته و همچنین تلاش زیادی برای بهبود عملکرد کلی آن انجام شده است. اوبونتو ۲۲٫۱۰ از جدیدترین معماری‌های پردازنده‌های اینتل و AMD پشتیبانی می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • مشکلات سخت‌افزاری کامپیوتر حتی گریبان‌گیر خالق لینوکس نیز می‌شود
  • به‌روزرسانی ۵٫۱۹٫۱۲ هسته لینوکس می‌تواند به نمایشگر لپ‌تاپ شما آسیب بزند

Kinetic با جدیدترین نسخه‌ی Mesa منتشر شده است؛ یک کتابخانه‌ی گرافیکی منبع‌باز که APIهای مختلفی نظیر OpenGL، OpenCL، و Vulkan و موارد دیگر را درقالب یک بسته ارائه می‌کند. گفتنی است که لینوکس از زمان معرفی کنسول دستی Steam Deck قابلیت‌های گیمینگ بهتری ارائه می‌‌دهد و بسته‌های مفیدی مثل Mesa به ارائه‌ی بهتر این ویژگی‌ها کمک می‌کنند.

کاربرانی که از رایانه‌های مبتنی‌بر بردهای رزبری‌پای استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود از نسخه‌ی ویژه‌ی این سیستم‌عامل بهره ببرند. به‌روزرسانی ۲۲٫۱۰ اوبونتو از پردازنده‌هایی مبتنی‌بر RISC-V نیز پشتیبانی می‌کند. بیانیه‌ی مطبوعاتی تیم توسعه‌دهنده‌ی این توزیع لینوکسی به پشتیبانی از MicroPython در انواع میکروکنترلرها ازجمله رزبری‌پای Pico W اشاره کرده‌اند که البته این ویژگی به بسته‌های نرم‌افزاری ارائه‌شده در مخازن کد رسمی، محدود می‌شود. علاوه‌براین به‌روزرسانی جدید اوبونتو به توسعه‌ی اینترنت اشیاء با زنجیره‌های به‌روزرسانی‌شده از ابزار برای GCC، Go و Ruby و همچین زبان برنامه‌نویسی Rust توجه ویژه‌ای دارد. مارک شاتل‌ورت، مدیرعامل کنونیکال (شرکت مادر اوبونتو) می‌گوید:

دستگاه‌های متصل، حوزه‌ی هیجان‌انگیزی از نوآوری هستند که خطرات دیجیتالی تازه‌ای در محیط خانه و محیط کار ایجاد می‌کنند. ما روی فعال‌کردن نسل جدیدی از اینترنت اشیا با کاربری آسان و با امنیت بسیار بالا تمرکز کرده‌ایم و بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند از بهبودهای اعمال‌شده در راستای این اهداف روی اوبونتو ۲۲٫۱۰ بهره ببرند.

کاربران می‌توانند اوبونتو ۲۲٫۱۰ را برای رایانه‌های x86، دستگاه‌های مبتنی‌بر ARM یا RISC-V دانلود کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا