سرور مجازی
zoomit

۸۰ درصد از ساکنان السالوادور پذیرش بیت کوین به‌عنوان ارز رایج را اشتباهی تاریخی می‌دانند

السالوادور، کوچک‌ترین کشور منطقه‌ی آمریکای مرکزی، در سال ۲۰۲۱ در بیانیه‌ای خبرساز گفت بیت کوین را به‌عنوان ارز رایج به رسمیت می‌شناسد. این خبر نخستین بار در کنفرانس ۲۰۲۱ بیت کوین اعلام شد، جایی که نجیب ابوکیله، رئیس‌جمهور السالوادور، ازطریق پیامی ویدیویی گفت دولت این کشور به‌دنبال تصویب قانون جدیدی با محوریت بیتکوین است.

براساس گزارش Bitcoinist، ابوکیله در سال ۲۰۲۱ گفت شناختن بیت کوین به‌عنوان ارز رایج کشور با این هدف انجام شده است که افراد ساکن در کشورهای خارجی بتوانند راحت‌تر پول برای خانواده‌ی خود در السالوادور ارسال کنند. در ۹ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۹ خرداد ۱۴۰۰) مجلس قانون‌گذاریِ السالوادور رسماً قانون بیت کوین را تصویب کرد، آن هم در شرایطی که از مجموع ۸۴ نماینده، ۶۲ نفر به آن رأی مثبت دادند.

دولت السالوادور مدتی بعد گفت بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری برای حمایت از قانون جدید در نظر می‌گیرد. مقامات رسمی دولت حتی گفتند به تمامی کسانی که برای تهیه‌ی کیف پول الکترونیکی Chivo اقدام کنند ۳۰ دلار در قالب بیت کوین هدیه می‌دهند.

بااین‌حال پس از گذشت بیش از یک سال از اقدام تاریخی السالوادور، شرایط مطابق انتظار دولت این کشور پیش نرفته است.

پذیرش بیت کوین Bitcoin در یک مغازه کوچک السالوادور

بیت کوین در کشور کوچک السالوادور به‌عنوان روشی برای پرداخت هزینه‌ی محصولات و خدمات استفاده می‌شود

براساس نتایج مطالعه‌ی جدیدی که توسط دانشگاه آمریکای مرکزی انجام شده، حدودا ۷۷ درصد از ساکنان السالوادور معتقدند پروژه‌ی پذیرش بیت کوین به‌عنوان ارز رایج این کشور به شکستی عظیم منتهی شده است.

به‌علاوه، ۷۵٫۶ درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ی جدید گفته‌اند که در سال جاری هرگز از رمزارز استفاده نکرده‌اند. دولت ابوکیله تلاش بسیار زیادی انجام داد تا رمزارز را در بین مردم محبوب کند، به همین دلیل دیدن چنین نتایجی شگفت‌آور است. ۷۷ درصد از افراد گفته‌اند استفاده‌ی دولت از بودجه‌ی عمومی برای پس‌انداز بیت کوین کار درستی نیست و السالوادور باید فوراً این کار را متوقف کند.

هدف اصلی دولت السالوادور از قانون جدیدش، تسهیل ارسال پول از خارج به داخل کشور بود. گزارش بانک مرکزی السالوادور در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ۱۴۰۱) اعلام کرد صرفاً دو درصد از وجوه ارسالی در دسته‌ی ارزهای دیجیتالی قرار می‌گیرند. این یعنی هدف اصلی دولت ابوکیله محقق نشده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • بیت کوین به‌عنوان ارز رایج در السالوادور به رسمیت شناخته شد
  • پنج سقوط بزرگ بیت کوین چه تفاوتی با سقوط اخیر دارند؟

ابوکیله سال گذشته بهترین زمان ممکن را برای شروع سرمایه‌گذاری دولتی روی بیت کوین انتخاب کرد، چون چند ماه بعد بیت کوین به بالاترین رکورد قیمتی خود یعنی حدودا ۶۹٬۰۰۰ دلار رسید. حوزه‌ی کریپتو فضایی بسیار ناپایدار دارد و همان‌طورکه برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، قیمت بیت کوین مدتی بعد شدیداً افت کرد. با افت قیمت بیت کوین، ضرر زیادی به دولت السالوادور وارد شد. قیمت امروز بیت کوین بیش از ۷۰ درصد کمتر از بالاترین رکورد قیمتی این رمزارز است.

حتی با وجود تمامی ضررهای مالی و درخواست برای لغو کردن قانون بحث‌برانگیز بیت کوین، دولت نجیب ابوکیله همچنان نسبت‌به این طرح خوش‌بین است و تأکید دارد که این استراتژی در بلندمدت جواب خواهد داد. دولت السالوادور به‌جای تمرکز روی انتقادات مردم، زمان و منابع خود را به برنامه‌ی اصلی‌اش یعنی تبدیل شدن به مرکزی جهانی برای رمزارز اختصاص می‌دهد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا