سرور مجازی
zoomit

آیپد نسل 10 در مقابل نسل 9؛ آیا تبلت جدید اپل ارزش خرید دارد؟

اپل اخیراً به‌طور رسمی نسل دهم آیپد را معرفی کرد. محصول تازه‌نفس این شرکت دارای طراحی کاملاً جدید، نمایشگر بزرگ‌تر ۱۰٫۹ اینچی، تراشه A14 Bionic سریع‌تر و پورت USB-C است. بااین‌حال، قیمت آن از ۴۴۹ دلار شروع می‌شود که تقریباً ۱۲۰ دلار نسبت به نسل پیشین افزایش قیمت دارد.

در این مقاله بررسی می‌کنیم آیا ارزش دارد برای داشتن آیپد نسل دهم هزینه بیشتری پرداخت کنید یا مدل قدیمی‌تر نیز می‌تواند نیازهایتان را برطرف کند.

طراحی و نمایشگر

آیپد نسل دهم و مدل ۲۰۲۱ به‌طور چشمگیری طراحی متفاوتی دارند. محصول تازه‌ معرفی‌شده از طراحی لبه‌ تخت کاملاً جدیدی شبیه به آیپد مینی و آیپد پرو بهره می‌برد. حاشیه‌ها به حداقل رسیده‌اند و Touch ID نیز مانند آیپد ایر به دکمه پاور منتقل شده است. این دستگاه در چهار رنگ زیبا و زنده یعنی آبی، زرد، صورتی و نقره‌ای عرضه می‌شود.

از سوی دیگر، نسل نهم آیپد، با حاشیه‌های بزرگ در جلو و لبه‌های خمیده، قدیمی به نظر می‌رسد. دکمه‌ی Touch ID در جلوی آن قرار دارد و فقط در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی به فروش می‌رسد.

حال بیاید نمایشگر آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. نسل دهم آیپد دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۱۰٫۹ اینچی Liquid Retina در بدنه‌ای کوچک‌تر و سبک‌تر از نسل قبلی است. آیپد نسل نهم صفحه‌نمایشی ۱۰٫۲ اینچی دارد. البته هر دو دستگاه رزولوشن و حداکثر روشنایی (۵۰۰ نیت) یکسانی ارائه می‌دهند.

عملکرد و اتصال

آیپد نسل دهم، از A14 Bionic استفاده می‌کند. این همان تراشه‌ای است که درون آیفون ۱۲ نیز قرار گرفته بود. در مقایسه با تراشه‌ی A13 Bionic آیپد نسل نهم، CPU محصول جدید ۲۰ درصد قدرتمندتر شده و شاهد ۱۰ درصد بهبود در عملکرد گرافیکی آن هستیم. این دستگاه موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای دارد که تقریباً ۸۰ درصد سریع‌تر از مدل قبلی عمل می‌کند و توانایی‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی توسط آن تقویت می‌شوند.

به لطف تراشه جدیدتر A14 Bionic، آیپد نسل دهم اتصال سریع‌تری را ارائه می‌دهد. این محصول اکنون از 5G (فقط sub-6GHz) و وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند. اپل می‌گوید نسخه‌ی ۲۰۲۲ سرعت دانلود ۳۰ درصد بالاتری نسبت به وای‌فای 802.11ac دارد که در نسل قبلی پشتیبانی می‌شد.

آیپد نسل ۱۰ در رنگ صورتی

تفاوت عمده دیگر بین این دو دستگاه این است که آیپد جدیدتر یک پورت USB-C برای انتقال داده و شارژ دارد، درحالی‌که مدل قدیمی از کانکتور لایتنینگ استفاده می‌کند.

دوربین

برای اولین بار، دوربین سلفی در آیپد نسل دهم در امتداد لبه افقی قرار گرفته است. به همین دلیل فرقی نمی‌کند کاربران در حال تماس تصویری باشند یا ضبط ویدیو برای شبکه‌های اجتماعی، زیرا با طراحی جدید اکنون آن‌ها مستقیماً به دوربین نگاه می‌کنند. این ویژگی در آیپد نسل نهم دیده نمی‌شود.

دوربین جلویی آیپد نسل دهم دارای لنز اولترا وایدی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و میدان دید ۱۲۲ درجه است و از Center Stage پشتیبانی می‌کند. در پنل پشتی نیز دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی قرار داده شده که نسبت به دوربین ۸ مگاپیکسلی نسل قبلی ارتقا یافته و عکس‌هایی با وضوح بالا، ویدیوهای 4K و حالت اسلوموشن (۱۲۰ فریم بر ثانیه‌) را ارائه می‌دهد.

لوازم جانبی

اپل همراه با آیپد نسل دهم از مجیک کیبورد جدیدی نیز رونمایی کرد. Magic Keyboard Folio جدید تجربه تایپ باورنکردنی را ارائه می‌دهد. اکنون آیپد دارای صفحه‌کلیدی با ترک‌پد بزرگ و توانایی پشتیبانی از حرکات چند لمسی است.

مجیک کیبورد اپل آپید نسل ۱۰

طراحی دوتکه‌ی بسیار قابل تنظیم و همه‌کاره‌ی Magic Keyboard Folio شامل صفحه‌کلیدی قابل جداشدن و پوشش محافظ پشتی است که به صورت مغناطیسی به آیپد متصل می‌شود. این محصول به صورت مغناطیسی به رابط هوشمند در لبه دستگاه متصل شده و از این طریق به برق و اطلاعات لازم دسترسی پیدا می‌کند. این یعنی کیبورد مذکور هرگز نیازی به شارژ یا جفت شدن ندارد. همچنین قاب پشتی پایه‌ی قابل تنظیمی دارد که انعطاف‌پذیری بیشتر در هنگام بازی، تماشای ویدیو و … ارائه می‌دهد. متأسفانه آیپد نسل نهم تنها با Smart Keyboard اپل سازگار است که هیچ ترک‌پدی ارائه نمی‌دهد.

هر دو مدل آیپد با اپل پنسل نسل اول سازگار هستند. اما برای مدل جدیدتر، باید مبدل USB-C به Lighting بخرید تا بتواند اپل پنسل را شارژ کنید، زیرا این محصول دارای پورت Type-C است.

قیمت

در آخر، بیایید در مورد قیمت صحبت کنیم. نسل دهم آیپد برای مدل وای‌فای ۴۴۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. نوع Wi-Fi + Cellular با قیمت بالاتر ۵۹۹ دلار به فروش می‌رسد. گزینه‌های ذخیره‌سازی، متأسفانه، مانند قبل باقی می‌مانند، یعنی ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت.

اپل با وجود معرفی مدل جدیدتر، به فروش نسل نهم آیپد ادامه می‌دهد. البته این شرکت هزینه‌ی خرید مدل قدیمی‌تر را تغییر نداده و محصول مذکور همچنان با قیمت ۳۲۹ دلار به فروش می‌رسد.

آیپد نسل نهمآیپد نسل دهم
۶۴ گیگابایت/ وای‌فای۳۲۹ دلار۴۴۹ دلار
۶۴ گیگابایت/ سلولی۴۵۹ دلار۵۹۹ دلار
۲۵۶ گیگابایت/ وای‌فای۴۷۹ دلار۵۹۹ دلار
۲۵۶ گیگابایت/ سلولی۶۰۹ دلار۷۴۹ دلار

کلام آخر

همه‌ی این مشخصات را با یکدیگر مقایسه کردیم تا در نهایت به این سؤال پاسخ دهیم: کدام‌ یک را باید خرید؟

در ادامه به صورت خلاصه تغییرات اعمال شده در آیپد نسل دهم را مشاهده می‌کنید:

  • نمایشگر بزرگ‌تر با طراحی تمام صفحه
  • چهار رنگ جدید
  • پردازنده جدیدتر و قدرتمندتر A14 با موتور عصبی سریع‌تر
  • استانداردهای جدیدتر Wi-Fi و بلوتوث به اضافه 5G اختیاری (فقط sub-6)
  • قرارگیری دوربین جلو در بخش افقی نمایشگر و پشتیبانی از Smart HDR 3 برای عکس‌ها
  • دوربین عقب با وضوح بالاتر و توانایی پشتیبانی از فیلم‌برداری 4K
  • پورت USB-C به جای لایتنینگ و بدون جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا
  • افزایش قیمت ۱۲۰ دلاری
مقاله‌ی مرتبط:

  • آیپد نسل 10 با طراحی جدید، تراشه قدرتمند A14 Bionic و چهار رنگ زیبا رونمایی شد

اگر به‌دنبال آیپد جدیدی هستید که بتواند با قابلیت‌های جدید خود عملکرد بهتری ارائه دهد، آیپد نسل دهم گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسد. این محصول به‌روزرسانی‌های مهم زیادی را نسبت به نسل نهم آیپد ارائه می‌کند و تقریباً تمام بهترین ویژگی‌های آیپد ایر گران‌تر را در خود جای داده است. البته قیمت بالاتری نیز دارد که در همان ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کرده بودیم.

اما، اگر نمی‌خواهید برای آیپد جدید هزینه زیادی کنید، نسل نهم آیپد با قیمت ۲۶۹ دلاری خود پیشنهادی عالی است.

در ادامه فهرست مشخصات آیپد نسل دهم و نهم آورده شده است:

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا