سرور مجازی
zoomit

آیپد پرو ۲۰۲۲ در مقابل نسل پیشین؛ چه ویژگی‌هایی در تبلت جدید اپل بهبود یافته است؟

آیپد پرو ۲۰۲۲ به‌طور رسمی در کنار آیپد نسل دهم رونمایی شد؛ تبلتی که به‌نظر می‌رسد تنها نسخه‌ای بهبودیافته از نسل گذشته است؛ اما به‌واقع گران‌قیمت‌ترین تبلت اپل چه بهبودهایی را به خود دیده است؟

همانند سال‌های گذشته، اپل آیپد پرو جدید را در دو مدل ۱۱ اینچی و ۱۲٫۹ اینچی به فروش می‌رساند. دستگاه بزرگ‌تر تنها مدلی است که با نمایشگر mini-LED عرضه می‌شود. جدا از عملکرد بهتر به لطف تراشه Apple M2، آیپد پرو جدید نسبت به آیپد پرو ۲۰۲۱ تغییرات اندکی داشته است.

در ادامه آیپد پرو ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در نهایت متوجه شویم این دستگاه‌ها چه تفاوت‌هایی نسبت به هم دارند.

طراحی

اپل از سال ۲۰۱۸ و بازطراحی بزرگ آیپد پرو تغییر چندانی در طراحی قدرتمندترین تبلت بازار اعمال نکرده است. البته این اتفاق خوبی به نظر می‌رسد زیرا بسیاری فریم نازک و شاسی آلومینیومی مستطیلی مسطح در مدل‌های سال گذشته را دوست دارند و به‌نوعی می‌توان گفت که با طراحی بالغ و صدالبته محبوبی طرف هستیم.

درست است که دوست داشتیم اپل از محدودیت‌های طراحی آیپد پرو قدم فراتر بگذارد و ویژگی‌هایی مانند شارژ بی‌سیم را به آن اضافه کند، اما ثابت نگه داشتن طراحی یعنی لوازم جانبی موجود برای iPad Pro 2021 با مدل جدید نیز سازگار خواهند بود.

Apple iPad Pro 2022 / تبلت آیپد پرو اپل نسخه 2022 خاکستری

بااین‌حال، با توجه به محدود بودن گزینه‌های رنگی آیپد پرو، خریداران فقط می‌توانند مدل‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را در رنگ‌های نقره‌ای یا خاکستری فضایی تهیه کنند. انتظار داشتیم، حالا که اپل آپید نسل دهم را در رنگ‌های نقره‌ای، آبی، زرد و صورتی به فروش می‌رساند، گزینه‌‌های بیشتری برای مدل‌های پرو امسال نیز در نظر گرفته باشد.

دوست داریم ببینیم اپل برخی از گزینه‌های رنگی جسورانه‌ی آیپد نسل دهم را با مدل‌های پرو سال آینده ارائه می‌دهد. از این گذشته، اپل از افزودن رنگ به مدل‌های آیفون ۱۴ پرو هراسی ندارد، پس باید چنین اتفاقی برای آیپدها نیز رخ دهد.

نمایشگر

متأسفانه، به نظر می‌رسد اپل نمایشگر آیپد پرو ۲۰۲۲ را بدون تغییر نسبت به مدل‌های سال گذشته رها کرده است. مدل ۱۱ اینچی با صفحه‌نمایش Liquid Retina (رزولوشن ۲۳۸۸ در ۱۶۶۸ پیکسل) عرضه می‌شود، درحالی‌که آیپد بزرگ‌تر و گران‌تر ۱۲٫۹ اینچی دارای نمایشگر Liquid Retina XDR (رزولوشن ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل) mini-LED خواهد بود.

این مسئله‌ کمی ناامیدکننده است زیرا امیدوار بودیم حتی اگر اپل قصد ارتقای نمایشگر را نداشته باشد، حداقل مدل ۱۱ اینچی آپید پرو جدید خود را با همان صفحه‌نمایش mini-LED عرضه کند که در برادر بزرگ‌تر آن به کار رفته است.

عملکرد

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های نسل جدید آیپد پرو بهره‌مندی از پردازنده‌ی M2 است. سیستم-روی-چیپ M2 از واحد هشت هسته‌ای CPU با حداکثر ۱۵ درصد عملکرد بهتر نسبت‌به M1 استفاده می‌کند. این پردازنده نه‌تنها در هسته‌های پرقدرت بلکه در هسته‌های کم‌مصرف خود نیز پیشرفت تجربه کرده است. M2 همچنین واحد گرافیکی (GPU) با ۱۰ هسته دارد و در پردازش‌های گرافیکی تا ۳۵ درصد قوی‌تر از نسل قبل عمل می‌کند.

آیپد پرو M2 اپل 2022 در حالت افقی ویرایش عکس

آیپد پرو ۲۰۲۱ در کارهای روزمره به اندازه کافی سریع بود. بااین‌حال، M2 جدید به آیپد پرو ۲۰۲۲ موتور رسانه‌ای بهبود‌یافته و توانایی پردازش تصویر بهتری ارائه می‌دهد. حال این دستگاه قادر به انجام کاری است که آیپد قبلی نمی‌توانست: فیلم‌برداری ProRes. این پردازنده در کنار دوربین‌های قدرتمند پنل پشتی باعث می‌شوند کاربر بتواند برای اولین بار ویدیوی ProRes ضبط کند و فرایند ترنس‌کد ویدیوهای ProRes را تا سه برابر سریع‌تر انجام دهد.

به‌عبارتی، آیپد پرو ۲۰۲۲ قدرتمندترین تبلت بازار محسوب می‌شود؛ به‌طوری که نزدیک‌تری رقبایش با آن، فرسنگ‌ها فاصله دارند. بااین‌حال، باید ببنیم که این نیروگاه پردازشی با توجه به محدودیت‌های سیتم‌عامل تا چه اندازه می‌تواند از قدرت خود استفاده کند. خوشبختانه در سال‌های اخیر نرم افزارهای حرفه‌ای زیادی در راه آمدن به اکوسیستم آیپد هستند و از طرفی بازی‌های بزرگ همچون «Resident Evil Village» به‌زودی برای آیپد پرو عرضه خواهند شد؛ بنابراین تراشه M2 بدون کاربرد نخواهد بود.

دوربین

آیپد پرو جدید همان آرایه‌ی دوربین مدل‌های سال گذشته حفظ کرده است و در حقیقت طراحان شرکت واقع در کوپرتینو هیچگونه تغییر خاصی را در این بخش اعمال نکرده‌اند؛ جدا از این، مشخصات روی کاغذ نیز دقیقاً هماهنند مدل سال گذشته است. هر دو تبلت دارای تنظیمات دوربین دوگانه یکسان در پنل پشتی هستند که شامل یک لنز واید با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز اولتراواید با سنسور ۱۰ مگاپیکسلی می‌شود. همچنین اسکنر LiDAR برای تشخیص عمق بسیار دقیق، که عمدتاً برای اسکن اشیا و تجربیات AR (واقعیت افزوده) استفاده می‌شود، به آن‌ها یاری می‌رساند.

در جلوی آیپد پرو ۲۰۲۲ دوربین ۱۲ مگاپیکسلی (دریچه دیافراگم ƒ/2.4) با میدان دید ۱۲۲ درجه تعبیه شده است. این دوربین می‌تواند با کیفیت 1080p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری و همچنین از ویژگی ردیابی خودکار Apple Center Stage پشتیبانی کند.

اتصال

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، آیپد پرو ۲۰۲۲ بسیار به مدل سال گذشته شباهت دارد؛ اما یکی از زمینه‌هایی که در آن نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته، بخش اتصالات است.

ابتدا باید گفت آیپد پروی جدید از وای‌فای 6E و بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند که پیشرفته‌تر از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۱ در مدل‌های سال گذشته است. درواقع، آیپد پرو ۲۰۲۲ توانایی بیشتری برای استفاده از پهنای باند اضافی ارائه شده توسط Wi-Fi 6E را دارد.

رنگ بندی آیپد پرو M2 اپل 2022 نمای جلو و پشت

لوازم جانبی و عمر باتری

آیپد پرو ۲۰۲۲ جدید، درست مانند مدل قدیمی‌تر ۲۰۲۱، از نسل دوم اپل پنسل و جدیدترین مجیک کیبورد پشتیبانی می‌کند. این یعنی شما می‌توانید از لوازم جانبی آیپد پرو ۲۰۲۱ در نسل جدید نیز استفاده کنید.

قابلیت جدیدی به اپل پنسل آیپد پرو ۲۰۲۲ اضافه می‌شود که Hover نام دارد. می‌توان آن را راه جدیدی برای تعامل با آیپد دانست. به کمک هاور، اپل پنسل تا ۱۲ میلی‌متر بالای صفحه‌نمایش شناسایی می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیش‌نمایش قلم را مشاهده کنند. این ویژگی طراحی و تصویرسازی را دقیق‌تر می‌کند.

Apple iPad Pro 2022 / تبلت آیپد پرو اپل نسخه 2022 نقره ای

گفته می‌شود هر دو مدل ۱۱ و ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۲ تا ۱۰ ساعت عمر باتری ارائه می‌دهد. آیپد پروی سال گذشته نیز همینطور بود. هنگامی که باتری آیپد پروی ۲۰۲۱ مورد آزمایش قرار گرفت مشخص شد که عمر باتری آن‌ها کمی بیشتر از چیزی است که اپل وعده داده بود. امیدواریم عملکرد مشابه یا بهتری را در مدل‌های جدید ۲۰۲۲ شاهد باشیم.

قیمت

خبر خوب اینکه اپل قیمت آیپد پرو ۲۰۲۲ را نسبت به مدل‌های سال گذشته افزایش نداد. درحالی‌که انتظار داشتیم این شرکت قیمت‌ها را تا ۱۰۰ دلار یا حتی بیشتر افزایش دهد، چنین اتفاقی نیفتاد. در عوض، نسل جدید آیپد پرو ۱۱ اینچی بار دیگر با برچسب قیمت اولیه ۷۹۹ دلار در وب سایت اپل قرار گرفت، درحالی‌که قیمت نسخه‌ی ۱۲٫۹ اینچی از ۱۰۹۹ دلار شروع می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آیپد پرو 2022 اپل با پردازنده M2 و پشتیبانی از Wi-Fi 6E رونمایی شد

البته این قیمت‌ها فقط برای مدل‌ پایه‌ (۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، ۸ گیگابایت رم و اتصال Wi-Fi) در نظر گرفته شده است. اگر می‌خواهید آیپد پرو ۲۰۲۲ شما قابلیت‌های بیشتری مانند اتصال 5G یا فضای ذخیره‌سازی بیشتر ارائه دهد، می‌توانید تا ۲۱۹۹ دلار برای نسخه‌ی ۱۲٫۹ اینچی با حداکثر فضای ذخیره‌سازی (۲ ترابایت) و اتصال 5G بپردازید.

کلام‌ آخر

همان‌طورکه در این مقاله مطالعه کردید، اپل، آیپد پرو ۲۰۲۲ خود را نسبت به مدل‌ سال گذشته تغییر چندانی نداده است. شاید اصلاً به همین دلیل باشد که به جای برگزاری مراسمی برای رونمایی، آن‌ها را ازطریق پست مطبوعاتی معرفی کردند.

در ادامه به صورت خلاصه نقاط قوت و ضعف آیپد پروی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ را ذکر شده است:

نقاط قوتنقاط ضعف
آیپد پرو ۲۰۲۱

تراشه M1

فضای ذخیره‌سازی مشابه

شباهت ظاهری با مدل جدید

یک نسخه قدیمی‌تر

از تراشه جدید M2 استفاده نمی‌کند

ضعف‌هایی در دوربین نسبت به مدل جدید

آیپد پرو ۲۰۲۲

پردازنده M2

قابلیت هاور برای اپل پنسل

پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای

پهنای باند حافظه ۱۰۰ گیگابایت‌بر‌ثانیه

دوربین بهبودیافته

عمر باتری بهبود نیافته

تفاوت ظاهری مشهودی با مدل قبلی ندارد

مدل ۱۱ اینچی از نمایشگر mini-LED استفاده نمی‌کند

به‌طور کلی، آیپد پرو ۲۰۲۲ نسبت به مدل ۲۰۲۱ به‌روزرسانی بسیار جزئی دریافت کرده و تراشه M2 و ‌اپل پنسل تنها موارد قابل توجه آن هستند. این یعنی هنوز می‌توان از نسل پیشین استفاده کرد.

در ادامه مشخصات آیپد پرو ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ آورده شده است:

***

به نظر شما همراهان دیتاسنتر من، آیا خرید آیپد پرو ۲۰۲۲ منطقی است یا نسل پیشین آن نیز قدرت کافی را برای انجام کارها دارد؟

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا