سرور مجازی
فضای مجازی

نرخ تورم در ترکیه به بالاترین رقم طی 2 سال گذشته رسید

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عرب نیوز، تورم سالیانه در ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین رقم طی دو سال گذشته یعنی 17.53 درصد رسید و از پیش‌بینی 17 درصد فراتر رفت. به این ترتیب طرح کاهش نرخ بهره در این کشور به تعویق می‌افتد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.

اطلاعات موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد قیمت مصرف کننده د در این کشور نسبت به ماه قبل هم بالاتر از حد انتظار بوده و یک افزایش 1.94 درصدی را داشته‌ است. این در حالی است که نظرسنجی از اقتصاددان‌ها افزایش 1.57 درصدی را نشان می‌داد.

تورم در ترکیه که در بیشتر روزهای چهار سال گذشته دو رقمی بوده، نتیجه کاهش ارزش لیر، پایین آمدن اعتبار پولی و افزایش تقاضا با خروج اقتصاد از بحران کرونا بوده است.

کاهش ارزش پول ترکیه زمانی شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان رئیس بانک مرکزی این کشور را در ماه مارس اخراج کرد و نگرانی در مورد توقف طرح 19 درصدی کاهش نرخ بهره را افزایش داد.

پیش بینی رشد 5 درصدی اقتصاد ترکیه در سال 2021حذف دلار آمریکا از 6 میلیارد دلار تجارت دوجانبه ترکیه و چین

تحلیلگران عقیده دارند تورم بالا این نگرانی‌ها را از بین برده است. ارزش لیر روی 8.68 در برابر دلار ثابت مانده است. نرخ برابری لیر در برابر دلار در روز جمعه نزدیک به 8.7 بود.

تورم در ترکیه در ماه مه به طرز غیر منتظره‌ای تا 16.59 درصد پایین آمد که نتیجه توقف افزایش قیمت‌ها به خاطر قرنطینه‌های کرونایی بود.

شاخص قیمت تولیدکننده در ترکیه 4.01 درصد در ژوئن نسبت به ماه قبل و 42.89 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

هزینه حمل و نقل بیش از 25 درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته که نتیجه افزایش قیمت انرژی است. قیمت لوازم خانگی هم به همین نسبت افزایش یافته است.

رئیس بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد تورم در این ماه و ماه آینده بالاتر از حد انتظار خواهد بود ولی پیش‌بینی تورم سالانه در پایان سال جاری میلادی همان 12.2 درصد است. بانک مرکزی ترکیه انتظار دارد تورم در ابتدای فصل پایانی سال روند نزولی داشته باشد.

انتهای پیام/99

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا