سرور مجازی
اقتصادی

درآمد نفتی دولت رئیسی با بودجه همخوانی دارد؟/ تبدیل پروژه‌های توسعه‌ای به آثار باستانی

درآمد نفتی دولت رئیسی با بودجه همخوانی دارد؟/ تبدیل پروژه‌های توسعه‌ای به آثار باستانی

دولت سیزدهم بودجه سال جاری میانگین صادرات روزانه نفت را برای درآمد نفتی، ۱.۴ میلیون بشکه در روز و با قیمت ۸۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است. اما اکنون در هفتمین ماه سال حتی در اظهارات مقامات دولتی میزان صادرات کمتر از این رقم قلمداد می‌شود و به‌رغم عبور قیمت نفت از ۸۵ دلار، ایران با تخفیف‌های ویژه‌ای نفت را می‌فروشد. موضوعی که ممکن است موجب عقب‌ماندگی درآمد نفتی از پیش‌بینی‌ها شود و باز هم دولت با کسری بودجه مواجه شود.

اما آیا دولت می‌تواند این درآمد را تا پایان سال مطابق با بودجه پیش ببرد یا باز هم قرار است در روزهای پایانی سال دستکاری بازارهای ارز، سکه، طلا و … به داد دولت برای پرداخت حقوق و عیدی کارمندانش برسد؟

نفت سنگین ایران گران شد/ هر بشکه نفت چند؟

درآمد نفتی دولت رئیسی چقدر است؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس دهم،گفت: در ارائه آمارهای دولت اشکال‌های زیادی وجود دارد. در واقع اعدادی که برای فروش نفت مطرح می‌شود دور از واقعیت است. متاسفانه دولت سیزدهم توان تبدیل ظرفیت‌ها به احسن را ندارد و نمی‌تواند از منابع به‌درستی استفاده کند. یعنی حتی اگر فرض را بر تحقق درآمدهای مورد ادعا بگیریم، این منابع تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران نداشته و علت آن هم برهم‌ریختگی در نظام اقتصادی و برنامه‌ریزی دولت است، اولویت‌های دولت رئیسی مشخص نیست و هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد.

وی افزود: پروژه‌های توسعه‌ای ایران در حال نابود شدن هستند و به آثار باستانی تبدیل شده‌اند. اکنون در اقتصاد ایران تمام برنامه‌ها دستوری و فردی پیش می‌رود و خرد جمعی و عقلانیت خرد جمعی در تیم برنامه‌ریزی و عملیاتی دولت مشاهده نمی‌شود. افرادی در دولت فریاد می‌زنند که هیچ نقشی ندارند، اگر دولت ادعا دارد نفت می‌فروشد و پول می‌آورد پس چرا این همه مشکل دارد؟ چرا نمی‌تواند قوانین مربوط به بازنشستگان را اجرا کند؟ چرا نمی‌تواند حقوق عقب‌افتاده ایثارگران را بدهد؟ چرا نمی‌تواند حقوق معلمان را بدهد؟ چرا بازنشستگان هنوز طلبکار هستند و چرا پروژه‌ها در کشور تقریباً تعطیل شده‌اند؟

استقراض دولت از بانک‌ها برای جبران کسری بودجه

ایمن‌آبادی تصریح کرد: دولت مدعی است که کسری بودجه ندارد و از بانک مرکزی قرض نمی‌گیرد، واقعیت امر این است که دولت واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید. از بانک مرکزی قرض نمی‌گیرد ولی از بانک‌ها می‌گیرد و بانک‌ها در حال قرض گرفتن از بانک مرکزی هستند. دولت می‌گوید تمام نفت تولیدی را می‌فروشم، پس چرا این همه کسری بودجه دارد؟!

وی یادآور شد: فرض کنیم که ادعای این حجم از صادرات نفت صحیح باشد، چگونه می‌خواهند این پول را به کشور انتقال بدهند؟ چگونه می‌خواهند در معاملات خارجی بر این اساس ورود کنند؟ کشور تقریباً قفل است و هیچ بانکی در دنیا با ایران کار نمی‌کند. خطاب به کسانی که از صادرات نفت می‌گویند می‌پرسم: چقدر نفت را زیر قیمت جهانی می‌فروشید؟ به سرمایه‌های این کشور آتش می‌زنند. دولت شهامت داشته باشد و اعلام کند برای خرید یک کالا از خارج آن جنس را چقدر گران‌تر می‌خرند؟ بگویند که چه میزان از جیب مردم هزینه می‌کنند؟ این کارها را دولت قبل هم می‌توانست انجام بدهد؟ در دولت قبل ده‌ها تریبون وجود داشت که علیه دولت فریاد می‌زدند، اما امروز هیچ تریبونی وجود ندارد.

۲۱۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا