سرور مجازی
zoomit

گوگل با نسخه جدید اپلیکیشن Messages به دنبال عصبی کردن کاربران آیفون است

گوگل ساعاتی پیش قابلیت‌های جدیدی برای اپلیکیشن Google Messages معرفی کرد، از جمله امکان ریپلای کردن پیام‌ها و همچنین تنظیم کردن یادآور برای پیامک. شماری از بهترین قابلیت‌های جدید گوگل مسیج نیازمند دسترسی به پروتکل RCS هستند. این پروتکل فعلاً در ایران قابل دسترس نیست، اما گوگل با تمام توان در همکاری با توسعه‌دهندگان و اپراتورهای مخابراتی در تلاش است RCS را به استانداردی همه‌گیر برای پیام‌رسانی تبدیل کند. همین تلاش‌ها باعث شده است سازگاری با RCS در برخی دستگاه‌ها گیج‌کننده باشد.

به گزارش ورج، RCS استانداردی خبرساز است که از مدت‌ها پیش کار روی آن شروع شده و به‌عنوان جایگزینی برای SMS شناخته می‌شود. کارشناسان می‌گویند RCS در آینده به زیرساخت اصلی برای پیام‌رسانی بر بستر شبکه‌های موبایلی تبدیل خواهد شد.

RCS ازطریق اینترنت کار می‌کند (نه پهنای باند اپراتور) و به همین دلیل می‌تواند از تعداد قابل‌توجهی قابلیت جدید نظیر رمزنگاری، ارسال محتوای چندرسانه‌ای، امکان تعامل‌ با پیام‌ها و موارد دیگر پشتیبانی کند. ساناز اهری، از اعضای تیم اندروید، می‌گوید هدف نهایی گوگل عبور کامل از SMS و تبدیل RCS به استاندارد همگانی است: «از دریچه‌ی نگاه گوگل، ما معتقدیم که تمامی کاربران اندروید باید به امکان پیام‌رسانی ازطریق وای‌فای دسترسی داشته باشند.»

اهری اعتقاد دارد که به‌خاطر اپل، RCS هنوز به استانداردی همگانی تبدیل نشده است. او می‌گوید روزانه مکالمات فراوانی بر بستر SMS در بین گوشی‌های مجهز به اندروید و iOS ردوبدل می‌شود و اکنون وقتش رسیده که شرکت‌ها قبول کنند از دوران SMS گذر کرده‌ایم. ساناز اهری می‌گوید که برای افزایش کاربران RCS باید کل صنعت با هم همکاری کند.

قابلیت ریپلای پیام در نسخه جدید گوگل مسیج Google Messages

قابلیت ریپلای به پیام به گوگل مسیج اضافه می‌شود، البته به شرطی که به RCS دسترسی داشته باشید

شماری از قابلیت‌های جدید اپلیکیشن مسیج منحصربه‌ RCS نیستند و گوگل تلاش کرده است نسخه‌ی ساده‌ی این سرویس را نیز با امکانات جدید به‌روزرسانی کند. کاربران اندروید از این پس می‌توانند ویدیوهای یوتیوب را در داخل اپلیکیشن مسیج مشاهده کنند. همچنین اگر مسیج تشخیص دهد که جزئیات زمان یا تاریخ در داخل پیام ذکر شده، به‌صورت خودکار به شما توصیه می‌کند برای آن یادآور تعیین کنید یا سراغ علامت‌گذاری تقویم گوشی بروید.

در گوشی‌های پیکسل، گلکسی S22، گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فلیپ ۴، نسخه‌ی جدید گوگل مسیج به‌صورت خودکار پیام‌های صوتی را به متن تبدیل می‌کند. گوگل همچنین گفته است که برای سازگاری بیشتر با سایر سرویس‌ها، آیکون اپلیکیشن‌های Messages و Phone و Contacts را به‌روزرسانی می‌کند. گوگل بخش جدیدی به مسیج اضافه می‌کند که حاوی پیام‌های کاری خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

  • جدال جدید گوگل و اپل بر سر حباب‌های سبز و آبی؛ فناوری RCS دقیقاً چیست؟ [به‌همراه ویدیو]
  • مدیرعامل اپل: اگر از حباب‌های سبز iMessage خسته شده‌اید، آیفون بخرید

با همه‌ی این‌ها بهترین قابلیت‌های جدید مسیج، بدون وجود RCS قابل دسترس نخواهند بود. در نسخه‌ی جدید می‌توانید روی پیام سوایپ کنید (انگشت خود را بکشید) تا امکان ریپلای کردن آن فراهم شود. کاربرانی که به RCS دسترسی دارند همچنین می‌توانند ازطریق سرویس وای‌فای در هواپیماهای شرکت یونایتد ایرلاینز، برای یکدیگر پیام ارسال کنند. این قابلیت نتیجه‌ی همکاری بین این ایرلاین با گوگل است.

گوگل سال‌ها است توجه زیادی به اپلیکیشن مسیج نشان نمی‌دهد و تا حد زیادی این سرویس را ساده نگه داشته، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اهالی مانتین‌ویو پس از دیدن محبوبیت بالای آی‌مسیج اپل و واتساپ در نهایت تصمیم گرفته‌اند بیش از پیش روی مسیج متمرکز شوند.

گوگل می‌گوید امروزه ۵۰۰ میلیون نفر به RCS دسترسی دارند، اما اکوسیستم مبتنی‌بر این پروتکل هنوز تکمیل نشده است. گوگل می‌گوید RCS تنها زمانی مفید است که همه مشغول استفاده از آن باشند. به بیانی بهتر تا زمانی که تمامی اپراتورها و البته اپل به RCS روی خوش نشان ندهند، این استاندارد هرگز همگانی نمی‌شود.

گوگل از مدت‌ها پیش کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌ای به راه انداخته است تا اپل را به پذیرش RCS در آی‌مسیج ترغیب کند، این در حالی است که تیم کوک، مدیرعامل اپل، می‌گوید کاربران آیفون خواستار اضافه شدن RCS به آی‌مسیج نیستند.

قابلیت ری اکشن با ایموجی در نسخه جدید گوگل مسیج

گوگل با قابلیت واکنش به پیام در تلاش است اپل را به پذیرش RCS ترغیب کند

گوگل همچنان تلاش می‌کند نظر اپل را تغییر دهد. نسخه‌ی جدید مسیج به کاربران اندروید امکان می‌دهد ازطریق ایموجی به پیام‌ها واکنش نشان دهند. البته اگر طرف مقابل مشغول استفاده از آیفون باشد یا نتواند به پروتکل RCS دسترسی پیدا کند، متنی مثل «دیتاسنتر من با ایموجی قلب به پیام «سلام خوبی» واکنش نشان داد» دریافت خواهد کرد. هر بار که شما با ایموجی به پیام واکنش نشان دهید، چنین متنی برای طرف مقابل می‌رود. هرچه متن طولانی‌تر باشد، قطعاً خواندن آن آزاردهنده‌تر خواهد بود. اگر همه‌ی کاربران حاضر در صفحه‌ی چت RCS داشته باشند، ایموجی قلب به شکل استاندارد در زیر پیام نشان داده می‌شود. گوگل می‌گوید که ممکن است اپل جلوی این قابلیت را بگیرد.

گوگل با قابلیت جدید مسیج به وضوح در تلاش است کاربران آیفون را تحت فشار قرار دهد تا از اپل بخواهند RCS را به آی‌مسیج اضافه کند. گوگل به صراحت می‌گوید که امیدوار است تمامی پلتفرم‌ها سراغ پذیرش RCS بروند و اعتقاد دارد که چنین اتفاقی دیر یا زود رخ می‌دهد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا