سرور مجازی
اینترنت

دعوا در دولت بر سر فیلترینگ /چه کسانی موافق رفع فیلتر اینستاگرام هستند؟

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست هیئت دولت درباره برخی محدودیت شبکه‌های اجتماعی و فروش فیلترشکن‌ها گفت فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن مجاز نیست اما متاسفانه جرم‌انگاری هم نشده و تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد که این مسئله به سرعت علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم‌انگاری هم بشود که جزو وظایف بنده نیست و طبیعتاً نهادهای مربوط باید آن را دنبال کنند اما آن چه مهم است این که استفاده از آن‌ها باعث ایجاد ناامنی در ابزارهای ارتباطی مردم خواهد شد..

وی با بیان این که توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی در دستورکار دولت است، خاطرنشان کرد : به همین منظور روز گذشته مصوبه معافیت مالیاتی کسب و کارهایی را داشتیم که در بستر فضای مجازی فعال هستند تا تسهیلات بانکی و حمایت‌های تبلیغاتی را در قالب ۱۵ ماده در حمایت از این کسب و کارها ارائه دهیم و در آینده نزدیک به صورت گسترده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: با این اقدام کسب و کارهای مجازی کشور، جان تازه‌ای خواهد گرفت‌ و شیوه اجرا و اقدام هفته آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزیر ارتباطات افزود : کسب و کارها در سکوهایی که می‌روند، مخاطب برایشان مهم است و این نگرانی جدی وجود دارد کسانی که به سکوهای داخلی می‌روند، در فضاهای داخلی چه مخاطبانی خواهند داشت و در مصوبه ای که برای این مسئله داریم، یک بسته ویژه برای تبلیغات و کسب و کارهایی که در این سکوهای داخلی فعال شوند در نظر داریم. به کسب و کارهایی که می‌خواهند در بستر داخلی فعالیت کنند قول می‌دهیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند شرایطی را که در بسترهای خارجی داشتند احیا کنند.

محدودیت های اخیر امنیتی است

وی همچنین گفت: در یک ماه گذشته هیچ وقت اینترنت در کشور به طور کامل قطع نشده بود ولی ما مقداری محدودیت داشتیم و آن هم به دلیل مسائل امنیتی بود که در همه کشورها وجود دارد. در این روزها بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شده، غیر از دو برنامه‌ای که از قبل هم اعلام شده بود. وقتی محدودیت‌ها رفع شود، خسارت های مردم توسط اپراتورها جبران خواهد شد. حتی درباره ارائه دهندگان خدمات ماهواره ای نیز اعلام کرده ایم که از فعالیت شرکتی که قواعد جمهوری اسلامی و قواعد بین المللی را بپذیرد، استقبال می کنیم.

زارع‌پور درباره وضعیت نهایی پلتفرم‌های دارای محدودیت، اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت این دو پلتفرم در مراجعی گرفته می‌شود که وزارت ارتباطات یک عضو از آن تشکیلات است و ما نظرات کارشناسی خود را در آن جا ارائه می‌کنیم اما اجازه دهیم این تصمیم توسط همان مجموعه متولی این امر اعلام شود که ادامه فعالیت این دو پلتفرم چگونه خواهد بود.

در همین حال، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه این وزارتخانه برای معرفی یک پلتفرم قابل اعتماد داخلی برای مردم گفت: در اتفاقاتی که افتاد و تصمیماتی که از سوی مراجع امنیتی گرفته شد مهم ترین بحث این بود که ما در حوزه سرویس‌های داخلی، پلتفرم‌ها و شبکه‌های پیام‌رسان، باید چند مسئله را برای مردم کاملاً تامین کنیم؛ یکی این که به هر حال این تسهیل و سرویس‌ها و خدماتی را که لازم است به آن ها بدهیم نکته بعدی این که باید مردم آن حس اعتماد عمومی را داشته باشند که من فکر می‌کنم این خیلی مهم است.

وی افزود: الان این بحث در مراجع مختلف تصمیم‌گیری وجود دارد و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این حوزه که مربوط به تامین محتواست مسئولیت داریم و کارها را پیگیری می‌کنیم. با همدلی با هم در مجموعه دستگاه قضایی و وزارت ارتباطات و همه مجموعه‌ها به این اجماع رسیده‌ایم که هر کاری این جا اتفاق می‌افتد باید دو پیش فرض داشته باشد؛ یکی که بیشترین تسهیل و دسترسی اتفاق بیفتد و این که اعتماد عمومی راجع به آن وجود داشته باشد این کاری است که ما دنبال می‌کنیم و فکر می‌کنم با اجماعی که در نظام روی این موضوع است ان‌شاءا… مردم با آرامش بتوانند این کار را انجام دهند.

مقام وزارت اقتصاد: خواهان بازگرداندن اینستاگرام هستیم

روز گذشته در حالی که اظهارات وزیر ارتباطات درباره جرم انگاری تولید و تجارت فیلترشکن با واکنش هایی همراه شد، امیر سیاح، رئیس بهبود فضای کسب و کار گفت:«در جلسه ای که دیروز در وزارت ارتباطات داشتیم و در واقع جلسه شورای اقتصاد بود، با قاطعیت بیان کردم که خواسته ما بازگرداندن اینستاگرام است و اگر می‌خواهید مردم به پلتفرم دیگری کوچ کنند باید آن پلتفرم به قدری باکیفیت باشد که خود شان به حضور در آن تمایل داشته باشند. با زور و اجبار نمی‌توان راهی پیش برد.»

بیشتر بخوانید :

  • نماینده مجلس: فیلتر «اینستاگرام» و «واتس اپ» موقتی است

  • گزارش جنجالی آرمان امروز درباره رسمیت بخشی به فروش وی پی ان در کشور

  • نماینده مجلس: رئیسی به جای ایجاد یک میلیون شغل، ۱۰ میلیون شغل اینترنتی را از بین برد / اگر مجلس پای کار بود باید وزیر ارتباطات استیضاح می شد

۲۱۲۲۰

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا