سرور مجازی
zoomit

جیوبوک؛ لپ تاپ خوش‌قیمت با سیستم‌عامل اندروید

جیو پلتفرمز (Jio Platforms)، شرکت بزرگ هندیِ فعال در صنعت فناوری، در سکوت خبری اولین لپ تاپ خود را رونمایی کرده است تا در بازارِ کاملاً جدیدی ورود کند. جیو که بیشتر به‌خاطر فعالیت در حوزه‌های ارتباطی شناخته می‌شود، در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تنوع محصولات و سرویس‌هایش را به‌منظور افزایش درآمد، بالا ببرد.

به گزارش تک‌کرانچ، اولین لپ تاپ شرکت جیو که JioBook نام دارد از نسخه‌ی سفارشی اندروید به نام JioOS استفاده می‌کند. جیو می‌گوید JioOS برای ارائه‌ی «عملکرد برتر» بهینه شده است و از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. لپ تاپ جیوبوک که در هند تولید شده است با قیمت ۱۵٬۷۹۹ روپیه (معادل ۱۹۰ دلار) عرضه خواهد شد.

لپ تاپ جیوبوک JioBook از نمای بالا

جیوبوک که به‌صورت پیش‌فرض با شماری از اپلیکیشن‌های اختصاصی جیو و سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۵ عرضه می‌شود، به مدت حداقل دو سال در دست تولید بوده است. جیو ماه گذشته‌ی میلادی این لپ تاپ را بدون هیاهوی رسانه‌ای در نمایشگاه تجاری کنگره‌ی موبایل هند نمایش داده بود.

همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، جیوبوک سخت‌افزاری قدرتمندی ندارد. این لپ تاپ از صفحه‌نمایش ۱۱٫۶ اینچ با وضوح ۱٬۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل (HD) بهره می‌گیرد و از پردازنده‌ی هشت هسته‌ای ۶۴ بیت کوالکام با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند. به نام پردازنده اشاره نشده است.

جیوبوک دو گیگابایت رم دارد و به‌صورت ییش‌فرض با سیم‌کارت جیو عرضه می‌شود و از شبکه‌ی 4G LTE پشتیبانی می‌کند. جیوبوک حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی فلش دارد و با یک بار شارژ تا هشت ساعت دوام می‌آورد.

نمایشگر پنل جلویی لپ تاپ جیوبوک JioBook

Reliance، شرکت چند ملیتی بزرگ هندی و مالک جیو، ازطریق جیوبوک به بازار جدیدی وارد می‌شود. این شرکت بزرگ در سال‌های اخیر تلاش کرده است محصولاتی را بسازد که پیش‌تر سابقه‌ی تولید آن‌ها را نداشت.

Reliance که توسط موکش امبانی، میلیارد معروف هندی مدیریت می‌شود ۶ سال پیش وارد حوزه‌ی تجهیزات ارتباطی شد و در زمانی سریع خودش را به برترین ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات ارتباطی در هند تبدیل کرد. این شرکت دسترسی به اینترنت و تماس صوتی را با هزینه‌ای ناچیز امکان‌پذیر می‌کند.

جیو پلتفرمز که در سال ۲۰۲۰ توانست ۲۰ میلیارد دلار بودجه از سوی ۱۰ سرمایه‌گذار از جمله متا (فیسبوک سابق) و گوگل دریافت کند، در سال‌های اخیر گوشی هوشمند و گوشی ساده (فیچرفون) نیز عرضه کرده است. گوشی هوشمند JioPhone Next این شرکت سال گذشته روانه‌ی بازار هند شد. جیو در همکاری نزدیک با گوگل، نسخه‌ای سفارشی از اندروید را برای JioPhone Next توسعه داد.

نیم رخ لپ تاپ جیوبوک JioBook

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد جیو برنامه‌های بزرگی برای لپ تاپش دارد. رویترز در گزارشی ادعا کرده که طبق برنامه‌ریزی اولیه، قرار است تا مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲) صدها هزار دستگاه از جیوبوک به فروش برسد.

مشخصات فنی لپ تاپ جیوبوک
سیستم‌عاملJioOS (نسخه‌ی سفارشی اندروید)
پردازنده۸ هسته‌ای، ۶۴ بیت، ساخت کوالکام، فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز
رم۲ گیگابایت
حافظه‌ی ذخیره‌سازیحداکثر ۱۲۸ گیگابایت eMMC
صفحه‌نمایش۱۱٫۶ اینچ با وضوح ۱٬۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل
اسپیکردو اسپیکر یک وات استریو
وب‌کم۲٫۰ مگاپیکسل
ارتباطاتوای‌فای ۵ و بلوتوث ۵
وزن۱٫۵ کیلوگرم
قیمت۱۹۰ دلار

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا