سرور مجازی
zoomit

آمریکا سامسونگ و TSMC را از تحریم‌های جدید صنعت تراشه چین یک سال معاف کرد

وال‌استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد سامسونگ الکترونیکس، غول کره‌ای صنعت قطعات نیمه‌هادی، به‌مدت یک سال از تحریم‌های جدیدی معاف است که دولت ایالات متحده علیه صنعت تراشه‌ی چین اعمال کرده است. ظاهراً سامسونگ، تنها شرکتی نیست که چنین معافیتی دریافت می‌کند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده مجوزهای لازم را به سامسونگ داده است تا این شرکت همچنان بتواند تجهیزات تراشه‌سازی و سایر تجهیزات موردنیاز برای حفظ خط‌تولیدش در کشور چین را دریافت کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سامسونگ هم‌اکنون در دو شهر چین کارخانه‌ی تولید تراشه دارد.

سامسونگ که از‌لحاظ کسب درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی حافظه در دنیا به‌حساب می‌آید، هنوز به‌صورت عمومی به دریافت معافیت یک‌ساله‌ی دولت آمریکا اقرار نکرده است. این در حالی است که شماری از رقبای این شرکت شامل اس‌کی هاینیکس و اینتل رسماً اعلام کرده‌اند که دولت آمریکا به آن‌ها مجوز داده است. نماینده‌ی سامسونگ حاضر نشده است با وال‌استریت ژورنال در این زمینه گفت‌و‌گو کند.

پنجشنبه‌ی گذشته، TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا و یکی از بازیگران مهم‌ صنعت تراشه، در بیانیه‌ای گفت معافیت یک‌ساله‌ی دولت آمریکا شامل حال این شرکت نیز می‌شود. به‌موجب این معافیت‌ها، TSMC می‌تواند مطابق برنامه‌ی قبلی به گسترش فعالیت‌هایش در نانجینگ (شهری در شرق چین) ادامه دهد.

دولت جو بایدن در تلاش است متحدان خود را با قوانین جدید همراه کند. به‌نظر می‌رسد محدودیت‌های اِعمال‌شده علیه چین شامل حداقل یک امتیاز مهم برای متحدان دولت آمریکا است؛ چون وزارت بازرگانی آمریکا قصد دارد به‌طور‌ویژه شماری از درخواست‌های صادرات کالا به این کشور را بررسی کند.

وزارت بازرگانی گفته است درخواست‌های آن‌ دسته از کارخانه‌های متحد آمریکا که در چین فعالیت می‌کنند، بررسی خواهد کرد. همچنین، درخواست تأسیسات تحت مالکیت چین به‌صورت پیش‌فرض رد می‌شود. فعالان صنعت تراشه انتظار دارند دولت ایالات متحده معافیت‌های گسترده‌‌ای برای تراشه‌سازان آمریکایی یا شرکت‌های متعلق‌ به کشورهای متحد آمریکا در نظر بگیرد.

در‌حال‌حاضر، سامسونگ بازار تولید حافظه‌های DRAM و فلش NAND را قبضه کرده است. این شرکت بزرگ کره‌ای یک کارخانه‌ی تولید تراشه‌ی NAND در شهر شی‌آن و یک مرکز پکیجینگ تراشه در شهر شوژو دارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • آمریکا صادرات تجهیزات تولید تراشه به چین را ممنوع می‌کند
  • سقوط آزاد سهام شرکت‌های تراشه‌ساز در پی تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین
  • تکذیب سناریو ترسناک: درصورت حمله چین به تایوان، آمریکا کارخانه‌‌های تراشه‌سازی TSMC را منفجر نمی‌کند

براساس داده‌های مؤسسه‌ی تایوانی ترندفورس، تا سه‌ماهه‌‌ی دوم سال جاری میلادی، سامسونگ ۴۳٫۵ درصد از کل درآمد جهانی DRAM و تقریباً ۱ درصد از درآمد حافظه‌های فلش NAND را ازآنِ خود کرده بود. سامسونگ در هر دو بازار،‌ بازیگر شماره‌یک به‌حساب می‌آید و فعالیت‌هایش اهمیت بسیاری دارد.

مدیرعامل TSMC هنگام اعلام رشد ۸۰ درصدی سود خالص این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ گفت محدودیت‌های جدید ایالات متحده بر حوزه‌هایی مثل هوش مصنوعی و اَبَرکامپیوتر متمرکزند. ازاین‌رو، TSMC انتظار دارد که به میزان کمی تحت‌تأثیر این محدودیت‌ها قرار بگیرد.

بخش اعظم درآمد سالانه‌ی TSMC ازطریق مشتریان آمریکای‌شمالی این شرکت به‌دست می‌آید. ۷۲ درصد از درآمد فصل سوم این شرکت نیز ازطریق مشتریان آمریکایی ثبت شد. سهم آمریکایی‌ها از درآمد TSMC در فصل دوم ۶۴ درصد بود. در فصل دوم و سوم سال جاری میلادی، TSMC به‌ترتیب ۱۳ و ۸ درصد از درآمدش را ازطریق شرکت‌های چینی به‌دست آورد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا