سرور مجازی
zoomit

درآمد TSMC باوجود کاهش تقاضا، در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید

به گزارش TomsHardware، مجموع درآمد خالص TSMC در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر سال ۲۰۲۲ معادل ۱۹٫۳۸۲ میلیارد دلار بوده که حتی از برآوردهای تحلیل‌گران نیز فراتر رفته است؛ رقمی که نسبت به سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ حدود ۴۸ درصد افزایش یافته است. این‌ درحالی است که نتایج مالی سایر شرکت‌های نیمه‌هادی رو به کاهش بوده است. به‌عنوان مثال، AMD روز گذشته درمورد کسری ۱٫۱ میلیارد دلاری در درآمد خود هشدار دارد و Kioxia نیز هفته‌ی گذشته تصمیم گرفت خروجی ویفرهای NAND سه‌بعدی خود را کاهش دهد.

ثبت رکورد جدید در درآمد TSMC به‌دلایل مختلفی ارتباط دارد. درحالی‌که فروش محصولات شرکای تجاری این شرکت به‌دلیل افزایش تورم در اقتصاد جهانی و تنش‌های سیاسی‌جغرافیایی کاهش یافته است، این تراشه‌ساز موفق شد سهم بازار خود را به‌خصوص در بخش معماری‌های پیشرفته، افزایش دهد. دلیل دیگر این است که TSMC پیشروترین شرکت تراشه‌ساز قراردادی جهان است و درنتیجه می‌تواند با افزایش قیمت‌ها، درآمد خود را افزایش دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • TSMC هزینه ساخت تراشه‌ها را از سال آینده افزایش خواهد داد
  • اپل با افزایش قیمت تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC مخالفت کرده است

سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۲ برای TSMC نتایج بسیار خوبی به همراه داشت،‌ چراکه این شرکت میزان تولید چندین محصول رده‌بالای مشتریان اصلی خود را افزایش داد. ازجمله تولید جدیدترین پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 4 شرکت AMD را برای سرورها و دسکتاپ‌ها افزایش داد و احتمالاً ساخت نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر RDNA 3 را نیز آغاز کرده است.

TSMC همچنین میزان تولید تراشه‌های M2 اپل برای رایانه‌های شخصی و همچنین سیستم-روی-چیپ‌های A15 و A16 برای آیفون را افزایش داد و ساخت پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelance انویدیا و پردازنده‌های گرافیکی محاسباتی Hopper GH100 را آغاز کرده است. این تراشه‌ها با فرآیندهای پیشرو N3، N4 و N5 و غیره تولید می‌شوند که هزینه‌ی استفاده از آن‌ها برای شرکت‌های سفارش‌دهنده بسیار بالا است و به همین دلیل است که با وجود کاهش تقاضا، TSMC موفق به افزایش میزان درآمد خود شده است.

درحالی‌که TSMC نسبت به سال‌های گذشته، اکنون بخش بزرگ‌تری از بازار را دراختیار دارد، ارزش این شرکت درسال جاری ۲۹ درصد کاهش یافته است؛ زیرا سرمایه‌گذاران به‌دلیل کاهش بی‌سابقه‌ی سطح سفارش‌های طراحان تراشه، نگران کاهش درآمد احتمالی طی ماه‌های آینده هستند. بلومبرگ نیز گزارش‌هایی درمورد کاهش تقاضا در حوزه‌ی تراشه‌سازی منتشر کرده و از نگرانی سرمایه‌گذاران درباره‌ی حاشیه‌های سود این شرکت خبر داده است.

چارلز شوم، یکی از تحلیل‌گران بلومبرگ با انتشار یادداشتی گفت:

توسعه‌ی ظرفیت تولید در خارج از کشور، به‌ویژه در ایالات متحده و ژاپن در مرکز توجه قرار خواهد گرفت؛ زیرا TSMC برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های مشتریان و مقابله با چالش‌های رقابت فزاینده‌ی سامسونگ و اینتل تلاش می‌کند. افزایش سریع استهلاک و هزینه‌های مواد اولیه، همراه با افزایش عدم اطمینان در تقاضا برای گوشی‌های هوشمند، باعث کاهش‌یافتن حاشیه‌ی سود ناخالص این شرکت خواهد شد.

همان‌طورکه از یادداشت بلومبرگ مشخص است، عامل دیگری که نگرانی سرمایه‌گذاران را درمورد TSMC افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری این شرکت در تایوان و خارج از این کشور به‌خصوص در ایالات متحده و ژاپن است. تحلیل‌گران مورگان استنلی معتقد هستند در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۳ میزان تقاضا برای تراشه‌ها دوباره روند افزایشی خواهد داشت و این درحالی است که ظرفیت‌های تولید جدید TSMC تا آن زمان فعالیت خود را آغاز نخواهند کرد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا