سرور مجازی
اقتصادی

کاهش ۵۰ درصدی فروش صنایع غذایی/ رتبه ۴۳ ایران در واردات مواد غذایی

به گزارش دیتاسنتر من، نشست خبری فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران با حضور امیررضا ثابت ‌پی رئیس و محسن نقاشی دبیر و دیگر اعضای هیات مدیره این فدراسیون برگزار شد.

به نقل از ایلنا، رئیس فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به افزایش ۶٫۵ برابری قیمت روغن، تصریح کرد: قیمت روغن در نرخ غذاهایی آماده و سالادها حدود ۲۰ درصد تعیین‌کننده است (قیمت روغن در نرخ سس‌ها ۲۰۰ درصد تاثیر گذار است) اما این افزایش نرخ باعث ریزش ۵۰ درصدی فروش صنایع غذایی شد.

وی با اشاره به دلایل کاهش مصرف، افزود: کمپین‌های نخریدن و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شد میزان تقاضا برای خرید حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

ثابت پی با بیان اینکه تولیدکنندگان به سختی از بازار سهم می‌گیرند، خاطر نشان کرد: در بازار رقابتی چگونه یک تولیدکننده بدون اینکه از کیفیت محصول خود بکاهد محصول را در بازار عرضه کند. تجربه نشان داده است قیمتی که بخش خصوصی برای محصولات تعیین می‌کند به مراتب از آنالیز قیمت دولت کمتر است و نرخ تعیین شده سازمان حمایت برای محصولات حدود ۲۰ درصد بالاتر از نرخی است که تولیدکنندگان برای حفظ سهم بازار خود برای محصولات درج می‌کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه روند قیمت‌گذاری در صنف به مراتب نسبت به صنعت آسان‌تر است، افزود: میزان سرمایه‌گذاری و افراد شاغل در صنعت نسبت به صنف وسیع‌تر است اما روند قیمت‌گذاری در صنف آسان‌تر از صنعت است.

رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی در پاسخ به این پرسش، که افزایش نرخ آرد و نان‌های صنعتی چه میزان قیمت محصول نهایی را رو به جلو برد؟ تاکید کرد: قیمت روغن، مرغ، تخم مرغ ونان حدود ۴۰ درصد نرخ محصولات را در صنایع غذایی افزایش داد. نرخ نان از ۲ هزار تومان به ۵ هزار تومان رسید و اینگونه نرخ ساندویج ۲۰ هزار تومانی ۳۹ هزار تومان شد.

وی در پایان با بیان اینکه تعدیل نیروی انسانی بسیاری از هزینه‌های تولیدکنندگان را تقلیل می‌دهد، خاطر نشان کرد: برای تولیدکنندگان کارخانه و نیروی انسانی مانند فرزندانش است از این‌رو تمام تلاش خود را می‌کنیم که با وجود شرایط سخت نیروهای خود را حفظ کنیم.

به نقل از ایرنا، یکی از شاخص‌هایی که برای تشخیص میزان امنیت غذایی کشورها مورداستفاده اقتصاددان‌ها قرار می‌گیرد نسبت ارزش واردات مواد غذایی به کل صادرات هر کشور است.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمار مربوط به ارزش واردات غذای ۱۹۵ کشور جهان به کل صادرات این کشورها را سنجیده و این کشورها را به لحاظ میزان برخورداری از امنیت غذایی رده‌بندی کرده است.

بر اساس محاسبات این سازمان بین‌المللی، ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال غذا وارد می‌کند که کمتر از ۱۱۹ کشور جهان است.

بر این اساس مردمان ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری نسبت به ایرانی‌ها دارند و ایران از این نظر در رتبه ۷۶ جهان قرار گرفته است. نسبت واردات غذا به کل صادرات در ۷۵ کشور جهان کمتر از ایران است و این کشورها امنیت غذایی بیشتری در مقایسه با ایران دارند.

کمترین نسبت واردات غذا به کل صادرات مربوط به چین تایپه است. ارزش واردات سالانه غذای تایوان معادل ۳ درصد کل صادرات آن در یک سال است. سنگاپور، سوئیس، تایلند، برزیل، هنگ‌کنگ، چین، جمهوری چک، قطر، آرژانتین، آلمان، نروژ، امارات، هند، ژاپن و روسیه ازجمله کشورهایی هستند که بالاتر از ایران رده‌بندی امنیت غذایی فائو قرار گرفته‌اند.

آمریکا در این رده‌بندی رتبه ۶۳ را به خود اختصاص داده است. ۸ درصد کل صادرات این کشور صرف واردات مواد غذایی می‌شود.

ازجمله کشورهایی که امنیت غذایی کمتری نسبت به ایران دارند عبارتند از پرتقال، لوکزامبورگ، لتونی، یونان، الجزایر، قبرس، پاکستان، اردن، و مصر.

سومالی در میان کشورهای جهان کمترین امنیت غذایی را دارد. میزان واردات غذای سومالی در هر سال معادل ۳۷۲ درصد کل صادرات این کشور است. نسبت واردات غذا به کل صادرات افغانستان نیز ۳۰۵ درصد برآورد شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا