سرور مجازی
zoomit

اینتل مشخصات پردازنده های Raptor Lake را فاش کرد: مدل پرچمدار ۲۴ هسته و فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتز دارد

اینتل در اتفاقی به‌ظاهر تصادفی، مشخصات فنی پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری رپتور لیک را فاش کرده است. این در حالی است که تنها یک روز از انتشار خبر دستیابی پردازنده‌های رپتور لیک به فرکانس ۶٫۰ گیگاهرتز می‌گذرد. آن‌‌طور که ورج می‌نویسد، اینتل مشخصات فنی پردازنده‌های Core i5-13600K و Core i7-13700K و Core i9-13900K را منتشر و سریعاً حذف کرد.

ظاهراً اینتل مشخصات فنی CPUهای دسکتاپی جدید را در شعبه‌ی کانادای وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده بود (نسخه‌ی کش‌شده را می‌توانید از اینجا ببینید). کاربران توییتر در زمانی سریع صفحه‌ی جدید را دیدند و جزئیات آن را به‌صورت عمومی منتشر کردند.

مشخصات فا‌ش‌شده اعلام می‌کند پردازنده‌ی رده‌بالای Core i9-13900K قرار است ۲۴ هسته و ۳۲ ترد داشته باشد. هسته‌های پرقدرت اصلی در این پردازنده به حداکثر فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتز دست پیدا خواهند کرد. مدل Core i7-13700K از ۱۶ هسته و ۲۴ ترد استفاده می‌کند و هسته‌هایی پرقدرت با فرکانس ۵٫۳ گیگاهرتز دارد. در نهایت پردازنده‌ی Core i5-13600K از ۱۴ هسته و ۲۰ ترد بهره می‌گیرد و در هسته‌های پرقدرت فرکانس ۵٫۱ گیگاهرتز ارائه می‌دهد.

اینتل از نسل دوازدهم به بعد، دو نوع هسته در پردازنده‌هایش استفاده می‌کند: هسته‌ی پرقدرت و هسته‌ه‌ی کم‌مصرف. این سبک طراحی که مشابه معماری آرم است مصرف انرژی را بهینه می‌کند و مزایای متعددی به همراه می‌آورد.

مشخصات فنی پردازنده رپتور لیک اینتل Intel Raptor Lake نسل سیزدهمی

مشخصات فنی اعلام‌شده برای Core i5-13600K و Core i7-13700K و Core i9-13900K با اسلایدهایی که هفته‌ی گذشته فاش شدند مطابقت دارند. اسلایدهایی که رسمی به نظر می‌آمدند اعلام می‌کردند دو پردازنده‌ی Core i9 و Core i7 نسل سیزدهمی می‌توانند با استفاده از فناوری Thermal Velocity Boost اینتل، فرکانس دو هسته‌ی پرقدرت خودشان را به ۵٫۸ گیگاهرتز ارتقاء دهند. این موضوع به تأیید اینتل نرسیده است.

اینتل هنوز به‌صورت رسمی از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Intel Raptor Lake پرده‌برداری نکرده،‌ اما گفته است این پردازند‌ه‌های مورد انتظار در مقایسه‌با پردازنده‌های نسل دوازدهمی ۱۵ درصد عملکرد تک‌ تردی بهتر و ۴۱ درصد عملکرد چند تردی بهتر خواهند داشت.

مقاله‌های مرتبط:

  • وعده هیجان‌انگیز اینتل درباره رپتور لیک؛ فرکانس ۶ گیگاهرتز بدون اورکلاک و ۸ گیگاهرتز با اورکلاک
  • هر آنچه درباره پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل می‌دانیم

AMD در هفته‌های آینده پردازنده‌ی پرچم‌دار رده‌بالای Ryzen 9 7950X را که فرکانس ۵٫۷ گیگاهرتز دارد و از ۱۶ هسته استفاده می‌کند دردسترس مشتریان قرار می‌دهد. اینتل می‌گوید حداقل یکی از پردازنده‌های سری رپتور لیک بدون اورکلاک به فرکانس ۶٫۰ گیگاهرتز دست پیدا خواهد کرد. احتمالاً این پردازنده‌ی ۶٫۰ گیگاهرتزی جزو اولین پردازنده‌های سری رپتور لیک نیست.

اینتل پنجم مهر رویدادی با محوریت پردازنده‌های سری رپتور لیک برگزار می‌کند. در مراسم پیش رو جزئیات رسمی جدیدترین پردازندههای دسکتاپی تیم آبی منتشر می‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا